تحقق پوشش همگانی سلامت با توجه به منابع انسانی میسر خواهد بود

معاون توسعه مدیریت و منابع وزارت بهداشت گفت: پوشش همگانی سلامت سه محور جمعیت تحت پوشش خدمات سلامت، حفاظت مالی از کسانی که خدمات دریافت می کنند و خدمات و سطح خدماتی که ارائه می شود را هدف قرار داده است و در چهارچوب این هدف برنامه ریزی نیروی انسانی در قالب مدل AAAQ انجام شده است.

به گزارش ایسکانیوز، دکتر سید علی صدرالسادات در دوازهمین کنفرانس توسعه منابع انسانی در سالن همایش های بین المللی برج میلاد به تبیین چالش ها و هدف گذاری منابع انسانی بهداشت و درمان با تاکید بر طرح تحول سلامت پرداخت و افزود: این کنفرانس مهمترین رویداد منابع انسانی کشور است.
معاون توسعه مدیریت و منابع وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی در خصوص برنامه ریزی منابع انسانی در وزارت بهداشت گفت: در حوزه بهداشت و درمان در دولت یازدهم تحول جدی ایجاد شده است به طوریکه هم وضعیت دسترسی مردم به خدمات بهداشتی درمانی نسبت به گذشته بهتر شده و هم هزینه های آنها تا حد زیادی پوشش داده شده است همچنین تعداد بیشتری هم از این خدمات استفاده کرده اند. موضوع منابع انسانی هم در کنار این تحولی که صورت گرفته قابل توجه است.
وی در ادامه برخی از چالش های پیش روی نظام سلامت را نام برد و افزود: پوشش بیمه ای هنوز هم ضعف دارد هر چند در طرح تحول سلامت توانستیم بیش از ۱۰ میلیون نفر از مردم را به نسبت قبل بیشتر بیمه کنیم. هدف اصلی در نظام سلامت که طرح تحول نظام سلامت به آن پرداخته دستیابی به پوشش همگانی سلامت است.
دکتر صدرالسادات افزود: پوشش همگانی سلامت سه محور جمعیت تحت پوشش خدمات سلامت، حفاظت مالی از کسانی که خدمات دریافت می کنند و خدمات و سطح خدماتی که ارائه می شود را هدف قرار داده است و در چهارچوب این هدف برنامه ریزی نیروی انسانی در قالب مدل AAAQ انجام شده است.
معاون وزیر بهداشت تاکید کرد: اگر ما بخواهیم پوشش همگانی سلامت را به طور کامل انجام بدهیم یکی از منابع اصلی که باید به آن توجه شود منابع نیروی انسانی است که بتواند به سیاستمداران و مدیران کمک کند تا این پوشش همگانی را به سرانجام برسانند.
وی با اشاره به مدلی از سوی WHO برای تحقق پوشش همگانی گفت: طبق این مدل برای تامین نیروی انسانی مورد نیاز به منظور تحقق این پوشش همگانی چهار معیار موجود بودن، دسترسی، مقبولیت و کیفیت مطرح شده است که ما نیز در وزارت بهداشت در حال پیاده سازی این مدل هستیم.
معاون توسعه وزیر بهداشت با بیان اینکه تحقق این چهار معیار می تواند ما را به اهداف نظام سلامت برساند افزود: برای رسیدن به این معیارها پنج مسیر اقدامات زیربنایی، آموزش دانشگاهی، بازار کار، ترکیب مهارتی و نگهداشت و انگیزاننده ها مشخص شده است.
دکتر صدرالسادات در ادامه طی گزارشی چالش های احصاء شده وزارت بهداشت در مسیرهای پنچ گانه با معیارهای موجود بودن، دسترسی، مقبولیت و کیفیت(AAAQ) را مطرح و توضیح داد که برای رفع این چالش ها چه برنامه ها و اقداماتی در طرح تحول سلامت انجام شده است.
دکتر صدرالسادات به تفکیک بعضی از چالش ها و نیز برنامه ها و اقدامات متناظر را در مدل عارضه یابی و هدف گذاری(AAAQ) را ارایه داد.

701/101

کد خبر: 704931

وب گردی

وب گردی