افتتاح مرکز رشد و فناوری واحد خرم آباد با حضور دکتر واشقانی فراهانی

مرکز رشد و فناوری دانشگاه آزاد اسلامی واحد خرم آباد با حضور دکتر واشقانی فراهانی معاون پژوهش و فناوری دانشگاه آزاد اسلامی به بهره برداری رسید.

به گزارش ایسکانیوز، دکتر واشقانی در مراسم افتتاح این مرکز رشد گفت: استان لرستان مطابق برنامه ریزی انجام گرفته باید حداقل چهار مرکز رشد تا پایان سال 95 تاسیس کند که خوشبختانه موفق شده این چهار مرکز را در شهرهای خرم آباد، بروجرد، دورود و الیگودرز تاسیس کند.

معاون پژوهش دانشگاه آزاد اسلامی در ادامه افزود: زمینه بسیار مناسبی در تمامی مراکز رشد برای پرورش ایده ها و طرح ها وجود دارد. در ارزیابی اولیه مشخص شد که بیشتر این طرح ها قابلیت ثبت اختراع دارند به همین خاطر به صاحبان این طرح ها تاکید شد که خلاصه طرح ها را به معاونت پژوهشی دانشگاه ارسال کنند تا از مراجع ذیربط پیگیر ثبت اختراع ملی و بین المللی باشیم.

وی با اشاره به بازدید خود از طرح های ارائه شده در مراکز رشد استان لرستان، افزود: با توجه به توضیحاتی که صاحبان این ایده ها بیان کردند افق بسیار روشنی برای تجاری کردن این محصولات وجود دارد.

دکتر واشقانی فراهانی در خصوص حمایت هایی که از مخترعان به عمل می آید، گفت: دانشگاه آزاد اسلامی از مخترعان هم به صورت معنوی و هم به صورت مادی حمایت می کند، چنانچه مخترعی ثبت بین المللی داشته باشد در جشنواره فرهیختگان به عنوان پژوهشگر برتر معرفی شده و هزینه های ثبت اختراع از محل اعتبارات دانشگاه پرداخت می شود.

وی افزود: چنانچه اختراعی به ثبت بین المللی برسد علاوه بر ارائه همه هزینه های ثبت اختراع با همکاری معاونت علمی و فناوری معادل ده میلیون تومان جایزه نقدی به مخترع پرداخت می شود و اگر اختراعی ثبت ملی شود معادل یک و نیم برابر جایزه مقاله ISI جایزه دریافت می کند.

برگزاری جلسه شورای اداری واحد خرم آباد با حضور معاون پژوهش و فناوری دانشگاه آزاد اسلامی

در این جلسه دکتر یدالله ملکی دبیر هیأت امنا و رییس دانشگاه آزاد اسلامی استان لرستان گفت: رویکرد امروز دانشگاه باید ارتباط نزدیکتر و بیشتر با صنعت باشد و در عرصه ورود به صنعت به سمت رقابت با دانشگاه های معتبر دنیا حرکت کند.

ملکی افزود: در دوره ریاست دکتر میرزاده بحث شرکت های دانش بنیان در اولویت کاری قرار گرفته و سیاست کلی دانشگاه در راستای حرکت به سمت وابستگی کمتر به شهریه دانشجویی از طریق تاسیس شرکت های دانش بنیان درآمد زاست چراکه وابستگی بسیاری از دانشگاه های پیشرفته دنیا به شهریه دانشجویی حداکثر 20 تا 25 درصد است.

رئیس دانشگاه آزاد اسلامی استان لرستان در ادامه گفت: واقعیت این است که رسیدن به این هدف و تاسیس شرکت های دانش بنیان درآمد زا کار آسانی نیست چرا که بسیار زمان بر بوده و نیاز به تخصص دارد. با این وجود باید به دنبال درآمد زایی از طریق شرکت های دانش بنیان بوده تا از این طریق کاهش درآمد های ناشی از افت تعداد دانشجویان را جبران کنیم.

ملکی در ادامه با اشاره با تاسیس 4 مرکز رشد در استان لرستان اظهار امیدواری کرد که این مراکز ظرف یکسال به تایید نهایی وزارت علوم برسند.

دبیر هیأت امنای استان لرستان در بخش دیگری از صحبت هایش معرفی دکتر واشقانی به عنوان معین استان های لرستان، مرکزی و همدان از طرف رییس دانشگاه را انتخابی حکیمانه در جهت رفع مشکلات استان ها دانست و گفت: مهمترین مشکل ما در ارتباط با سازمان مرکزی مسئله مصوباتی است که باید از طریق کمیسیون معاملات اعلام شود .

در این جلسه دکتر رضا دریکوند معاون پژوهشی واحد خرم آباد نیز با اشاره به افتتاح مرکز رشد فناوری های نوین کشاورزی و طبیعت گردشگری دانشگاه آزاد اسلامی واحد خرم آباد گفت: 6 واحد فناور طی انجام مراحل اداری دراین مرکز اسقرار پیدا کرده اند که عبارتند از تولید کود ارگانیک، تولید و اصلاح نهال گردو، تولید پماد گیاهی، تولید داروی تعیین جنسیت ،تولید نانو کامپوزیت ها و تولید داروی تنظیم فشار خون.

200

کد خبر: 705292

وب گردی

وب گردی