دو طرف بر لزوم گسترش مناسبات تجاری و صنعتی تاکید کردند

وزیر صنعت، معدن و تجارت ایران و الکساندر نوواک در نشستی مشترک راه های تقویت مناسبات تجاری و صنعتی دو کشور را بررسی و بر لزوم توسعه روابط تاکید کردند.

به گزارش ایسکانیوز به نقل از شاتا، محمد رضا نعمت زاده در این نشست ضمن اشاره به پیشینه روابط سیاسی و اقتصادی دو کشور گفت : در حال حاضر نیز مبادلات تجاری و صنعتی دو کشور در سطح مناسبی قرار دارد با این وجود هنوز با سطح ایده آل فاصله داریم و این مذاکرات و گفتگو ها برای رفع مشکلات پیشین مفید و موثر است.
وی با بیان اینکه پس از امضای برجام شرایط مناسبی برای گسترش همکاری های اقتصادی و صنعتی ایران با سایر کشور ها به وجود آمده است افزود : علاقمندیم تا در این شرایط روابط مان را با روسیه نیز در زمینه های مختلف گسترش دهیم.
وزیر صنعت ، معدن و تجارت به همکاری دو کشور برای ساخت نیروگاه در ایران اشاره و تصریح کرد: با توجه به ضرورت استفاده از توان داخلی برای ساخت و راه اندازی طرح ها ، در این همکاری استفاده از ظرفیت های داخلی ایران برای ما بسیار مهم است.
محمدرضا نعمت زاده در ادامه از کاهش صادرات ایران به روسیه و افزایش 2 برابری واردات از این کشور خبر داد و گفت : با تقویت روابط اقتصادی و تجاری به ویژه افزایش صادرات ایران در بخش های مواد اولیه، مواد کشاورزی، خودرو و قطعات خودرو، دارو و تجهیزات پزشکی باید به توازنی در صادرات دو کشور دست پیدا کنیم.
وی با بیان اینکه شرایط مناسبی برای ارتقای همکاری های مشترک دو کشور در زمینه ساخت و تولید بالگرد ، خودرو وجود دارد افزود : علاقمندیم در زمینه تولید خودروهای سنگین، واگن و لوکوموتیو نیز همکاری های مشترک داشته باشیم.
تشکیل شرکت های مشترک نفت و گاز پیشنهاد دیگر محمدرضا نعمت زاده به وزیر انرژی روسیه بود.
الکساندر نوواک نیز در این نشست به توافق دو کشور برای افزایش سطح مبادلات تا ده میلیارد دلار اشاره کرد و گفت: گردش کالا بین دو کشور امسال80 درصد افزایش یافته است، گرچه بیشتر مربوط به صادرات روسیه بود اما تلاش می کنیم تا با افزایش سهم ایران به موازنه برسیم.
وی از علاقمندی شرکت های تولید کننده خودروهای سنگین روسی برای فعالیت در بازار ایران خبر داد و افزود : برای همکاری مشترک در زمینه تولید خودروهای سبک و سنگین آمادگی کامل داریم به نحوی که یکی از شرکت های روسی خط مونتاژ تجهیزات کشاورزی را در ایران راه اندازی خواهد کرد.
وزیر انرژی روسیه در ادامه به لزوم تقویت همکاری ها در بخش پژوهش هم اشاره کرد و گفت : در این سفر موضوعات مهمی در زمینه همکاری های دو کشور در بخش انرژی، تحویل هلی کوپتر و ساخت نیروگاه با طرف های ایرانی بحث و بررسی شد.

402

کد خبر: 713057

وب گردی

وب گردی