صادقی: استمرار انقلاب با اهداف بنیانگذار کبیر انقلاب، ضروری است

نماینده‌ی مردم تهران، ری، اسلامشهر، شمیرانات و پردیس گفت: حکومت ابزاری برای خدمت به مردم است و نباید از آن به عنوان ابزاری برای قدرت بهره برد.

به گزارش ایسکانیوز، محمود صادقی در سخنرانی به مناسبت دهه‌ فجر در تبریز اظهار داشت: فجر انقلابی با مجاهدت‌ها و مبارزات روشنفکران و انقلابیون کشور به ثمر نشست و رژیم استبدادی در کشور شکست خورد و پیرو آن جمهوری اسلامی ایران مطابق با آموزه‌های دینی برپا شد.

وی با اشاره به سی و هشتمین سالگرد پیروزی انقلاب اسلامی ایران گفت: نسل اول انقلاب که بنیانگذاران انقلاب بودند به دوره‌ کهنسالی رسیده‌اند و نسل قابل توجهی از انقلابیون را نیز در دوران پیروزی انقلاب از دست دادیم و از این رو ضربه‌های زیادی از فقدان آنان به کشور وارد شد.

وی با بیان این‌که ارزش‌های اسلامی باید تثبیت و نهادینه شوند، عنوان کرد: این ارزش‌ها باید نهادینه شوند تا نسل آینده نیز ادامه دهنده‌ی راه باشند.
صادقی بیان کرد: انقلاب اسلامی یک حرکت فرآیندی است که باید با طی زمان مناسب و در مسیر خود به کمال و تعالی دست یابد.
وی با اشاره به بنیان‌های فکری انقلاب اسلامی گفت: این انقلاب صرفا نتیجه‌ی مجاهدت‌ها در سال 57 نبوده است، بلکه مبارزه از نهضت مشروطه شروع شده بود و مشروط کردن قدرت و قانون اساسی از جمله رویکرد اصلی این نهضت بوده است.
وی تاکید کرد: تشکیل پارلمان و مجلس شورا به معنای وجود محلی برای حضور مردم در مجلس، تاسیس عدالتخانه و حق دادخواهی برای مردم از دیگر محورهای نهضت مشروطه بوده است.
نماینده مردم تهران افزود: حرکات آزادی خواهانه و ضداستبدادی، آزادی سیاسی و اجتماعی، مبارزه با تبعیض طبقاتی و اجرای احکام اسلامی از مسیرهای اصلی بودند که مردم ایران طی سال‌های مختلف در آن حرکت کرده‌اند.
وی تاکید کرد: ناسیونالیست‌ها از یک طرف به توده‌ای‌ها و مارکسیست‌ها متصل بودند و افرادی که به دنبال برابری‌خواهی بودند، در این مسیر حرکت می کردند.
وی بیان کرد: این سه حرکت به رهبری امام خمینی (ره) در انقلاب اسلامی ایران نمود یافت و حتی توانست به نیازهای آنانی که مطالبه‌ای از اسلام نداشتند نیز پاسخ دهد.
صادقی با اشاره به کرامت انسانی در اسلام تاکید کرد: در فرهنگ اسلامی و قرآنی، انسان خلیفه‌ خدا روی زمین است و این نکته مبنای محوری انقلاب اسلامی ایران بوده و دیگران نمی‌توانند انسان را به خدمت و استثمار بگیرند.
وی عنوان کرد: نفی حاکمیت غیر خدا از محورهای اصلی انقلاب ما بوده است و طبق ارزش‌های اسلامی، انسان بر سرنوشت خود حاکم است. انسان حق پذیرش احکام الهی را طبق تجارب دینی خود دارد و انسان حق طلب، هر چیزی را که عادلانه می‌یابد، می‌پذیرد به این معنی که حاکمیت الهی با کرامات انسانی مناسبت دارد.
نماینده‌ مردم تهران خاطرنشان کرد: رهبران و حاکمان باید شرایط ویژه‌ای داشته باشند که رای مردم حق رهبری را به آنان اعطا می‌کند و پرهیزگاری، توحید، آگاهی به دین و شرایط سیاسی از جمله‌ی آن شرایط است. حکومت به تنهایی موضوعیت ندارد. بلکه به عنوان راهی برای پیاده کردن ارزش‌ها و اخلاق به شمار می‌آید.
وی تصریح کرد: حکومت صرفا به معنای مجری قانون نیست. بلکه باید زمینه را برای اجرای آن مطابق با نظر مردم فراهم کند و اصل شورا در این میان از اهمیت زیادی برخوردار است .
صادقی گفت: رهبر برای رای مردم ارزش قائل بوده و ساختار حکومت بر آرای عمومی مبتنی است و جمهوری بارزترین شکل حکومت مشروط است که با موازین اسلامی نیز تناسب دارد.
صادقی با اشاره به معنی حکومت در آیات قرآن و اسلام تاکید کرد: حکومت ابزاری برای خدمت بوده و به معنای قدرت نیست و باید به عنوان امانت تلقی شود.
وی افزود: اصل وحدت، صلح، مسئولیت همگانی، ممنوعیت سلطه‌گری و سلطه پذیری از دیگر بنیان‌های فکری اسلام هستند.
نماینده تهران متذکر شد: قانون اساسی حاکم بر کشور ما، مبانی فکری ذکر شده را در متن خود جمع کرده و جمهوری به این معنی است که کشور باید با رای مردم اداره شود.
صادقی با اشاره به اینکه نظر و رای مردم در جمهوری باید در راس باشد، گفت: هدایت امر و امامت امت نیز باید با رای مردم و نظر آنان اداره شود و بنیانگذار کبیر انقلاب نیز همواره بر پذیرفته شدن از سوی مردم تاکید می‌کردند.
وی با استناد بر آیات قرآن کریم خاطرنشان کرد: مردم نیز حق هدایت رهبر خاطی را دارند و این امر امروزه و در قانون اساسی در قالب آزادی بیان و مطبوعات و همچنین تشکیل لایحه و احزاب بدون حمل سلاح بیان شده است.

وی تاکید کرد: مشارکت جامع مردم در حکومت اعم از اقلیت و اکثریت از ویژگی حکومت خوب است و همزیستی مسالمت آمیز بین اقلیت‌های قومی موجود در کشور ما نیز بر این اصل دلالت می‌کند.

صادقی افزود: در دین مبین اسلام نیز به مسالمت نسبت به افراد غیرمسلمان با اخلاق حسنه و قسط و عدل توصیه شده و این اصل در حق کسانی که بر علیه اسلام توطئه و اقدام نکنند، صادق است.
نماینده‌ی مردم تهران با بیان اینکه قانون‌مداری از دیگر ویژگی‌های یک حکومت خوب است، گفت: برخورد قانون‌مدار با تمامی موارد و قابل محاسبه و پیش بینی بودن قانون از ویژگی یک حکومت خوب است و همچنین حکومت باید شفاف بوده و تمامی تصرفات و خرج و دخل آن باید به مردم گزارش شود و هیچ چیز محرمانه ای در این میان نباید وجود داشته باشد.
وی افزود: استمرار انقلاب با اهدافی که بنیانگذار کبیر انقلاب تعیین کرده‌اند ضروری است و اگر افراد داخلی برای صدمه زدن به بدنه کشور تلاش می کنند، در جهالت مطلق به سر می برند.
وی تاکید کرد: انقلاب اسلامی ایران چهره های ننگین جاسوسان و دست نشانده های رژیم غاصب پهلوی را رو کرد.

صادقی با استناد بر آیات قرآن کریم خاطرنشان کرد: مشارکت جامع مردم در حکومت اعم از اقلیت و اکثریت از ویژگی‌های یک حکومت خوب است و همزیستی مسالمت آمیز بین اقلیت های قومی موجود در کشور ما نیز بر این اصل دلالت می کند.
وی افزود: در دین مبین اسلام نیز به مسالمت نسبت به افراد غیر مسلمان با اخلاق حسنه و قسط و عدل توصیه شده است و این اصل در حق کسانی که بر علیه اسلام توطئه و اقدام نکنند، صادق است.
نماینده‌ی مردم تهران با بیان اینکه قانون مداری از دیگر ویژگی‌های یک حکومت خوب است، گفت: برخورد قانون‌مدار با تمامی موارد و قابل محاسبه و پیش بینی بودن قانون از ویژگی یک حکومت خوب است و همچنین حکومت باید شفاف بوده و تمامی تصرفات و خرج و دخل آن باید به مردم گزارش شود و هیچ چیز محرمانه ای در این میان نباید وجود داشته باشد.

وی خاطرنشان کرد: تدبیر و جلوگیری از حیف و میل شدن منابع نیز در یک حکومت خوب به چشم می‌خورد.
وی تاکید کرد: نظام به معنای حکومت نبوده و بلکه به کل سیستم اطلاق می‌شود که مردم نیز بخشی از آن به شمار می‌آیند و ولایت مطلقه به معنای ولایت به نفع همه است.

صادقی خاطرنشان کرد: مبارزه باید اصلاح‌جویانه باشد و مبارزه‌ی مسلحانه حتی از سوی امام نیز پذیرفته نمی‌شد و با حفظ وحدت و توجه به توطئه‌ها و کسب آگاهی باید متناسب با نیاز زمانه با دشمنان کشور مبارزه کنیم و امید، بذر هویت ما بوده و امید است با حرکت فرآیندی به نکات اوج خود نزدیک شویم.

300/302

کد خبر: 729126

وب گردی

وب گردی