رشد پلکانی مستمری مددجویان/ درمان «دادگاه‌مدار» معتادان در 6 استان

رئیس سازمان بهزیستی کشور خبرداد: در چهار ماهه اول سال 96 بیش از 100 اورژانس اجتماعی در شهرهای بالای 50 هزار نفر کشور راه اندازی خواهد شد.

به گزارش ایسکانیوز، انوشیروان محسنی بندپی در حاشیه «کارگاه آموزش کاربرد روش‌های اجتماع محور در عملیاتی نمودن طرح‌ها و برنامه‌های بنیادهای فرزانگان سراسر کشور» در جمع خبرنگاران گفت: قانون برنامه ششم توسعه و همچنین بودجه سال 96 در رابطه با مسائل اجتماعی کشور نگاه ویژه‌ای داشته که وجه تمایز برنامه ششم توسعه نسبت به قوانین پنج دوره گذشته آن است که در این قانون نگاه علمی و تخصصی به آسیب‌های اجتماعی و سلامت اجتماعی شده است.

وی ادامه داد: بند 90 برنامه ششم توسعه در پیشگیری از معلول زایی در کشور تاکید شده و به همین ترتیب غربالگری ژنتیک پیش از ازدواج نیز اجباری شده است.

رئیس سازمان بهزیستی کشور ادامه داد: وزارت بهداشت و سازمان بهزیستی نسبت به گسترش مراکز مشاوره و همچنین آزمایشگاه‌های ژنتیک سراسر کشور مکلف شده‌اند.

بندپی ادامه داد: کسانی که توان مالی پرداخت هزینه‌های این آزمایشات را نداشته باشند نیز از منابع دو نهاد حمایتی کمیته امداد و بهزیستی هزینه‌های آنها پرداخت خواهد شد.

مستمری مددجویان رشد پلکانی خواهد داشت

وی در ادامه به افزایش مستمری مددجویان بهزیستی و کمیته امداد نیز اشاره کرد و گفت: سال‌ها بود که مستمری‌ها تغییر نمی‌کرد و با توجه به تورم و مشکلات و مسائل زندگی رقم پرداختی به مددجویان (خانوار یک نفره 52 هزار تومان، دو نفره 60 هزار تومان، سه نفره 75 هزار تومان، بیش از سه نفر 100 هزار تومان) بسیار ناچیز بود و حتی نمی‌توانستیم عنوان حداقلی به آن ارقام بدهیم.

رئیس سازمان بهزیستی کشور ادامه داد: در حال حاضر با همکاری دولت و مجلس شورای اسلامی توانسته‌ایم این مستمری‌ها را به 20 درصد متوسط حداقل حقوق که هر ساله توسط وزارت کار تصویب می‌شود برسانیم که در حال حاضر قانون آن در مجلس تصویب شده است.

بندپی در ادامه خاطرنشان کرد: نقطه روشن این مصوبه آن است که حداقل حقوق و دستمزد هر ساله با توجه به نرخ تورم و غیره در هیات دولت تعیین می شود و به این ترتیب شاهد آن خواهیم بود که مستمری دریافتی مددجویان نیز هر ساله دارای رشد پلکانی شود.

وی در ادامه عنوان کرد: در خصوص طلاق و اعتیاد نیز در برنامه ششم توسعه وظایفی به بهزیستی محول شده و از سوی دیگر سایر دستگاه‌های کشور نیز موظف و مکلف به همکاری با بهزیستی در این زمینه‌ها شده‌اند.

توسعه اورژانس اجتماعی در 140 شهر بالای 50 هزار نفر

رئیس سازمان بهزیستی کشور مهمترین مسئله‌ای که در برنامه ششم توسعه برای سازمان بهزیستی در نظر گرفته شده است را توسعه کمی اورژانس اجتماعی دانست و گفت: در برنامه ششم توسعه و همچنین بودجه 96 تمهیداتی برای توسعه کمی اورژانس اجتماعی در 140 شهر بالای 50 هزار نفر اتخاذ شده است.

بندپی ادامه داد: این اورژانس هم در پیشگیری و هم در مداخلات اجتماعی به عنوان گسترده‌ترین شبکه اجتماعی اثربخشی خاصی داشته و توانسته بسیاری از بحران‌ها را کنترل و مهار کند.

وی در ادامه خاطرنشان کرد: این در حالیست که این اورژانس از همان سال 87 که در کشور راه اندازی شد توسعه کمی و کیفی آن در دستور کار قرار نگرفت و در همان سطح باقی ماند. این در حالیست که طرح توسعه این اورژانس اجتماعی را در هیات دولت مطرح و مورد استقبال شخص رئیس جمهور قرار گرفت و به این ترتیب این اورژانس در سال 96 در 140 شهر بالای 50 هزار نفر توسعه خواهد یافت.

رئیس سازمان بهزیستی کشور در خصوص بودجه این طرح عنوان کرد: 100 میلیارد تومان برای توسعه کمی و کیفی اورژانس اجتماعی اختصاص داده شده و ما توسعه آن را به آغاز برنامه ششم توسعه منوط نکردیم و هم اکنون در میاندوآب و ملکان این اورژانس راه اندازی شده است زیرا اورژانس اجتماعی در کاهش آسیب‌های اجتماعی اقدامات ویژه‌ای را به انجام می‌رساند.

بند پی ادامه داد: تا چهار ماهه اول سال 96 بیش از 100 اورژانس اجتماعی در شهرهای بالای 50 هزار نفر کشور راه اندازی خواهد شد و هم اکنون آمار جمعیتی شهرها از سازمان آمار دریافت شده و جدول توسعه اورژانس اجتماعی نیز طراحی شده است.

رویکرد بهزیستی به مسئله طلاق نوین می‌شود

رئیس سازمان بهزیستی کشور در ادامه با بیان آنکه بهزیستی در برنامه ششم توسعه وظایفی در خصوص طلاق دارد نیز گفت: نگاه بهزیستی به موضوع طلاق نوین است و آموزش مهارت‌های زندگی، آموزش‌های پیش از ازدواج، ارتقا بخشی کیفیت زندگی و ... در دستور کار این سازمان قرار دارد.

بندپی در ادامه با بیان آنکه اقدامات خود را از پایه و سنین کم آغاز خواهیم کرد گفت: ارتقای مراقبت‌های اجتماعی دانش آموزان با استفاده از طرح نماز (نظام مراقبتی اجتماعی دانش آموزان) آغاز شده است؛ در عین حال آموزش‌های پیش از ازدواج، فرزندپروری و ... در دستور کار بهزیستی است.

وی تاکید کرد: تمامی این اقدامات با محوریت بهزیستی انجام خواهد شد و سایر دستگاه‌ها طبق قانون موظف به همکاری هستند.

پذیرش 1080 معتاد متجاهر تا روز گذشته در تهران

رئیس سازمان بهزیستی کشور در ادامه ضمن اشاره به جلسه صد و سی و سوم ستاد مبارزه با مواد مخدر که روز گذشته در محل وزارت کشور برگزار شد، گفت: در خصوص معتادین متجاهر تدابیری اتخاذ شده است که می‌توان گفت نسبت به آنها نگاه جدیدی را طراحی خواهیم کرد که در این نگاه جدید قوه قضاییه و همچنین معاونت پیشگیری و معاونت اجتماعی آن قوه به همراه دادستانی پای کار آمده‌اند.

بندپی در ادامه از اجرای طرح آزمایشی «درمان دادگاه‌مدار» در شش استان کشور خبر داد و گفت: طرح «درمان دادگاه مدار» را در شش استان البرز، تهران، سیستان و بلوچستان، گیلان، یزد و قزوین در خصوص معتادین متجاهر پایلوت خواهیم کرد.

وی در ادامه به طرح جمع آوری معتادین متجاهر 12 استان کشور نیز اشاره کرد و گفت: در حال حاضر جمع آوری معتادین متجاهر 12 استانی که بیشترین تعداد متجاهرین را دارند آغاز شده است و تا روز گذشته در تهران 1080 معتاد متجاهر پذیرش شده است.

وی ادامه داد: بهزیستی در این طرح با NGOها همکاری داشته و تیم‌های غربالگری و ارجاع به همراه تیم مجهز از ویژگی‌های مهم این طرح است که پس از جمع آوری افراد به مراکز NGOهای همکار در این طرح ارجاع داده خواهند شد.

فرایند مراکز بهاران اصلاح شود

وی در ادامه به مراکز بهاران شهرداری تهران اشاره کرد و گفت: صدور مجوز و نظارت بر مراکز بهاران و سایر مراکز فعال در حوزه اعتیاد به عهده سازمان بهزیستی کشور است و شهرداری‌ها نیز در این حوزه با بهزیستی همکاری می‌کنند. در حال حاضر نیز مراکز بهاران شهرداری نیز در تهران فعالیت می کنند که نیاز به اصلاح فرایند داشته و خواهان اصلاح فرایند آنها هستیم.

منبع: ایسنا

دریافت کننده: مرضیه کنگرانی / انتشار دهنده: زهره حاجیان

308/700

کد خبر: 739603

وب گردی

وب گردی