خروج غول فناوری چینی از لیست تحریم‌های آمریکا

وزارت بازرگانی آمریکا گروه چینی ZTE را پس از اینکه این شرکت سازنده تجهیزات مخابراتی تحت یک توافق به نقض تحریمهای ضدایرانی اقرار و با پرداخت حدود ۹۰۰ میلیون دلار جریمه موافقت کرد، از لیست تحریمهای تجاری خارج می کند.

به گزارش ایسکانیوز؛ خروج از لیست تحریمها به منزله پایان یک دوره دشوار برای ZTE است که با محدودیتهای تجاری روبرو بود و ممکن بود برای این شرکت به قیمت محروم شدن از دسترسی به تامین کنندگان آمریکایی تمام شود.

وزارت بازرگانی آمریکا سال گذشته شرکت ZTE را به دلیل نقض تحریمهای ضدایرانی هدف محدودیتهای صادراتی قرار داد. این محدودیتها مانع دسترسی این شرکت به قطعات ساخت شرکتهای آمریکایی شده و زنجیره تامین ZTE را مختل می کرد.

شرکت ZTE طی ۱۲ ماه گذشته با مقامات آمریکایی همکاری کرد و در نتیجه، وزارت بازرگانی آمریکا محدودیتهای تجاری علیه این شرکت را به طور موقت معلق کرد و معافیت از تحریمها را برای چند دوره سه ماهه برای این شرکت تمدید کرد و به این ترتیب به ZTE اجازه داد روابطش با تامین کنندگان آمریکایی را حفظ کند.

این شرکت برای تامین ۲۵ تا ۳۰ درصد از قطعات مورد نیاز خود که بسیاری از آنها برای محصولات این شرکت مهم به شمار می‌روند، به تامین‌کنندگان آمریکایی متکی است. بنا بر اظهارات یک سخنگوی گروه، ZTE این شرکت سال گذشته قطعاتی به ارزش حدود ۲.۶ میلیارد دلار از شرکت‌های آمریکایی خریداری کرد. شرکتهای فناوری کوالکام، مایکروسافت و اینتل در میان تامین‌کنندگان این شرکت هستند.

شرکت ZTE ماه میلادی گذشته موافقت کرد مجموعا ۸۹۲ میلیون دلار جریمه پرداخت کند و اقرار کرد با ارسال فناوری ساخت آمریکا به ایران و گفتن دروغ به بازرسان، قانون تحریمهای آمریکا را نقض کرده است.

بر اساس گزارش رویترز، وزارت بازرگانی آمریکا اعلام کرده است محدودیتهای شدیدی برای شی لیرونگ، مدیرعامل سابق ZTE وضع می کند. وی متهم است اقدامات برای دور زدن تحریمها و صادرات تجهیزات به ایران را تایید کرده است.

طبق بیانیه این وزارتخانه، مدیرعامل سابق ZTE یک برنامه سیستماتیک برای دور زدن تحریمهای آمریکایی و صادرات محرمانه فناوری آمریکایی به ایران را تایید کرده است.

به دنبال انتشار گزارش‌های رویترز در سال ۲۰۱۲ که بر اساس آنها شرکت ZTE قراردادهایی برای صادرات سخت‌افزار و نرم‌افزار به ارزش میلیون‌ها دلار به شرکت مخابرات ایران امضا کرده است، وزارت بازرگانی آمریکا این شرکت را هدف تحقیقات نقض تحریمها قرار داد.

شرکت ZTE به دلیل توافق اخیر برای پرداخت جریمه، ضرر خالص به میزان ۲.۳۶ میلیارد یوان (۳۴۲ میلیون دلار) در سال ۲۰۱۶ ثبت کرده که نخستین ضرر در ۴۴ سال گذشته بوده است. بدون این جریمه این شرکت می‌توانست ۳.۸ میلیارد یوان سود ثبت کند که ۱۸ درصد بالاتر از مدت مشابه سال گذشته بود.

توافق شرکت ZTE با مقامات آمریکایی شامل ۶۶۱ میلیون دلار جریمه به وزارت بازرگانی، ۴۳۰ میلیون دلار جریمه کیفری و خسارت و ۱۰۱۱ میلیون دلار جریمه به دفتر کنترل دارایی‌های خارجی وزارت خزانه‌داری آمریکا است.

دریافت کننده: نازنین میرزایی/ انتشاردهنده:

402

کد خبر: 743469

وب گردی

وب گردی