توصیه‌های محیط زیستی برای سیزده بدر

یک فعال حوزه محیط زیست توصیه‌های زیست محیطی برای گرامیداشت روز طبیعت یا سیزده بدر را مطرح و اظهار کرد: شهروندان ایرانی از رها کردن اضافه مواد غذایی خود در طبیعت خودداری کنند.

به گزارش ایسکانیوز،حسین عبیری گلپایگانی گفت: سیزده بدر نزد پیشینیان ما، روزی برای ستایش و دعا برای طلب باران در سال پیش رو، روزی برای گرامیداشت و پاکیزگی طبیعت و مظاهر آن و زیست بوم مقدس آنان بوده است، در حالیکه امروزه روز ویرانی و تباهی طبیعت است.

وی اظهار کرد: به ساکنان شهرهای بزرگ مانند تهران توصیه می شود به علت ترافیک جاده های ورودی و خروجی شهر، بهترین راه برای گذراندن سیزده بدر، استفاده از پارک و بوستان های محلی و قابل دسترس به محل سکونتشان است؛ چون با توجه به حجم ترافیک صبحگاهی و بعدازظهر اگر بتوانیم با پای پیاده و بدون وسیله نقلیه به این مکان ها دسترسی داشته باشیم سیزده بدر دلپذیری خواهیم داشت.

این فعال حوزه محیط زیست افزود: از آنجا که ناکافی بودن سرویس های بهداشتی و شست و شویی در طبیعت و پارک ها یکی از مشکلات در چنین روزی است؛ یکی دیگر از مزایای استفاده از پارک و بوستان های محلی قابل دسترس به منزل آنست که خانواده ها در صورت نیاز به وسایل بهداشتی می توانند از سرویس های بهداشتی منزل استفاده کنند.


از بردن ظروف یکبار مصرف به طبیعت در روز طبیعت خودداری شود

عبیری گلپایگانی با اشاره به اینکه اگر قرار است از دامان طبیعت در روز طبیعت بهره ببریم لازم است از همراه بردن وسایلی که باعث تخریب طبیعت می شود جلوگیری کنیم، گفت: از بردن اره، تنفگ بادی و ساچمه ای و همچنین از وسایلی مانند ظروف یکبار مصرف جدا جلوگیری شود.

مخرب ترین بخش تخریب طبیعت در روز سیزده بدر شکستن شاخ و برگ درختان و آتش زدن بوته است

وی افزود: حتما بخشی از پخت و پز غذایی و همچنین آب داغ برای تهیه چای در منزل انجام شود زیرا لازمه پخت و پز غذا و تهیه چای در طبیعت استفاده از چوب درختان و بوته ها است که مخرب ترین بخش تخریب طبیعت در روز سیزده بدر شکستن شاخ و برگ درختان و آتش زدن بوته است، همچنین در صورت امکان برای تهیه آتش از ذغال یا کپسول های گاز استاندارد مسافرتی با مراعات نکات ایمنی استفاده شود.
این فعال حوزه محیط زیست تاکید کرد: برای جلو گیری از آلودگی آب های روان در هنگام شستن ظروف حتما از استفاده از مواد شوینده غیر بهداشتی و غیر استاندارد در جوبیارها، کانال ها، دریاچه ها و رودخانه ها جلوگیری شود و در صورت امکان ظروف استفاده شده در روز طبیعت را برای شست و شو به منزل باز گردانند.

به گفته عبیری گلپایگانی، با توجه به زندگی شهری و محصور بودن کودکان در ایام سال در آپارتمان ها در روز سیزده بدر به کودکان خود اجازه دهند در هنگام حضور در طبیعت بتوانند در کنار والدین از زندگی در طبیعت لذت ببرند و زندگی در طبیعت را تجربه کنند ولی نه به صورت امر و نهی بلکه بصورت مراقبت غیر محسوس؛ خانواده ها مراقب باشند که کودکان به خود و طبیعت صدمه نزنند.

از رها کردن مواد غذایی اضافه در طبیعت خودداری شود

وی تاکید کرد: از قرار دادن مواد غذایی اضافه خود برای جانوران و پرندگانی که در دامنه طبیعت زندگی می کنند جدا خوداری کنند. به دو دلیل یکی به علت وجود مواد چربی در غذا که باعث بیماری حیوانات می شود و دیگر آنکه با این کار، جانوران و پرندگان برای بدست آوردن غذا تلاش نخواهند کرد و در نتیجه این کار، باعث تلف شدن زودهنگام آنان خواهیم شد.

زباله های خود را جمع آوری کنید

این فعال محیط زیست اظهار کرد: در روز طبیعت از بردن مواد غذایی اضافه بر نیاز، جلوگیری شود چون بخش زیادی از این مواد غذایی به زباله تبدیل می شود که رها کردن زباله و یا کیسه زباله در طبیعت در این روز باعث تخریب شدید طبیعت می شود. لطفا در روز سیزده بدر با همراه داشتن کیسه های زباله و دستکش جمع آوری زباله اضافی و با اهدا کردن این کیسه ها به دیگران آنها را تشویق کنیم که از رها سازی زباله در طبیعت خودداری کنند.

منبع: ایسنا

دریافت کننده: مرضیه کنگرانی

کد خبر: 743707

وب گردی

وب گردی