با سفیران سلامت مراکز بهداشتی را به خانه ها انتقال دهیم/ سفیر سلامت کیست؟

سومین روز هفته سلامت سال 95 سفیران سلامت و نهاد های اجتماعی نامگذاری شده است و در این روز بر خود مراقبتی افراد تاکید می شود.

به گزارش خبرنگار ایسکانیوز، خودمراقبتی به اقدامی گفته می شود که یک فرد با استفاده از آموخته های قبلی و مهارت های خود استفاده می کند تا از سلامتی خود مراقبت کند و در این راستا می تواند با اساتید و متخخصان حوزه سلامت نیز مشورت کند.

همان طور که از نامش مشخص است خودمراقبتی شامل اقداماتی است که افراد در راستای حفظ و ارتقای سلامت خود انجام می دهند اما ممکن است سطح این مراقبت به اعضای خانواده ، بستگان و اطرافیان نیز گسترش پیدا کند.

سلامت برای مردم، با مردم و توسط مردم​/ سفیر سلامت کیست؟

یکی از اقداماتی که طی چند سال اخیر صورت گرفت این بود که کشور از سمت بیماری محور بودن به سمت سلامت محور بودن حرکت کرده است در گذشته یکی از دغدغه و شعار مسئولان «سلامت برای مردم» بوده است در صورتی که طی چند سال گذشته بر شعار «سلامت برای مردم، با مردم و توسط مردم» تاکید و پافشاری شده است. برای تحقق این شعار هر خانه نیازمند فردی توانا بود بتواند از سلامت خود و خانواده اش مراقبت کند که عنوان سفیر سلامت برای این ماه در نظر گرفته شد.

به زبان ساده سفیر سلامت به فردی از خانواده گفته می شود که به حوزه سلامت علاقه مند باشد. این فرد آموزش های لازم را توسط متخصصان دریافت می کند در هر خانواده ایرانی، یک نفر به عنوان سفیر سلامت تعیین می شود و آموزش‌های لازم را دریافت می‌کند.

سیستم خدمات بهداشتی درمانی کشور ما تا کنون گام های مثبتی در راستای ارتقای سطح سلامت و بهبود وضعیت بهداشت در برخی نقاط کشور برداشته است یکی از اهداف طرح تحول سلامت پوشش همگانی سلامت بوده است که بر اساس آن برنامه ریزی هایی برای مردم در راستای خودمراقبتی در نظر گرفته شده تا افراد در کنار تلاش های پزشکان و مسئولان ، در جهت بهبود وضعیت سلامت خود، خانواده و اطرافیانشان تلاش کنند.این برنامه در قالب برنامه ملی ترویج و توسعه خودمراقبتی تدوین شده که بر اساس آن توسعه ارتباط با خانواده‌ها، گروه‌های اجتماعی و شبکه‌های اجتماعی برای ارتقای سلامت مورد توجه قرار گرفته است.افرادی که علاقه مند به حوزه سلامت هستند و حداقل 8 کلاس سواد دارند می توانند به صورت داوطلبانه به پایگاه های سلامت محله خود مراجعه کنند تا مطالب آموزشی را به اعضای خانواده خود انتقال دهند و در راستای ارتقاس سلامت خود و خانواده خود نقش مهمی را ایفا کنند.

وزیر بهداشت:سفیران سلامت نقش مهمی در ارتقای سلامت جامعه دارند

بسیاری از مسئولان معتقدند سفیران سلامت نقش مهمی را در راستای سلامت جامعه ایفا می کنند. وزیر بهداشت دکتر سید حسن هاشمی روز گذشته با اشاره به نقش سفیران سلامت گفت : سفیران سلامت نقش مهمی در ارتقای سلامت جامعه دارند و همکاری وزارت آموزش و پرورش در جهت ترویج سفیران سلامت و نیز تربیت 2 میلیون و 500هزار سفیر سلامت، بسیار ارزشمند بود البته علاوه بر کمیت، باید به کیفیت نیز توجه کرد و این افراد اول باید به سلامتی خود و بعد به سلامت خانواده و جامعه، توجه کنند.

وزیر بهداشت میزان اضافه وزن و چاقی در سنین میانسالی در ایران را 70 درصد عنوان کرد و افزود: سفیران سلامت وقتی به نقش پیام بری خود عمل می کنند که اول مراقب سلامتی خود و بعد مراقب سلامتی خانواده، بستگان، همسایه ها و جامعه باشند.

سیاری: به ازای هر 2 تا 3 هزار نفر یک کارشناس مراقب سلامت در کشور داریم

معاون بهداشت وزارت بهداشت معتقد است که با استفاده از سفیران سلامت می توان خانه ها و مراکز بهداشتی را به خانه ها برد . دکتر علی سیاری در روز گذشته با بیان این مطلب افزود : در دوران گذشته مردم برای دریافت مراقبت های بهداشتی به خانه ها و مراکز بهداشتی مراجعه می کردند اما امروز، این مراکز توسط سفیران سلامت و فضای مجازی، به منازل مردم رفته است.
وی با اشاره به تغییر سیستم بهداشت کشور در دولت یازدهم، گفت: به ازای هر 2 تا 3 هزار نفر یک کارشناس مراقب سلامت و به ازای هر 30 تا 50 هزار نفر یک کارشناس سلامت روان و تغذیه در کشور بکار گرفته شدند و ماموریت آنها ارتقای سلامت جامعه و کنترل عوامل خطر بیماری های مختلف است.
معاون بهداشت وزارت بهداشت گفت: 10 درصد از مردم مبتلا به دیابت هستند و یا در معرض ابتلا به آن قرار دارند و این بیماری تا 80 درصد قابل پیشگیری است و 15 میلیون نفر از مردم ایران چربی خون دارند و این عوامل، خطر بروز سکته های قلبی و مغزی و سرطان را افزایش می دهند.

10 درصد از مردم مبتلا به دیابت هستند و یا در معرض ابتلا به آن قرار دارند و این بیماری تا 80 درصد قابل پیشگیری است و 15 میلیون نفر از مردم ایران چربی خون دارند و این عوامل، خطر بروز سکته های قلبی و مغزی و سرطان را افزایش می دهند


وی با اشاره به اضافه وزن و چاقی 25 درصد از کودکان و نوجوانان ایرانی، یادآور شد: وزارت بهداشت برای کاهش 25 درصدی مرگ زودهنگام مردم ایران تا 10 سال آینده، برنامه های ویژه ای دارد و در این راه، نقش سفیران سلامت، بسیار مهم و اساسی است.
دکتر سیاری در پایان خاطرنشان کرد: عدم وجود مرگ نوزادان به علت کزاز نوزادی، کاهش چشمگیر آمار سرخک در ایران نسبت به اروپا و آمریکا، حذف فلج اطفال و عدم ثبت وبا در سالهای گذشته، ناشی از کارآمدی سیستم بهداشتی در کشور است.

اهمیت دوران کودکی و نوجوانی برای توانمند سازی افراد به منظور خود مراقبتی​

چندی پیش مدیر کل دفتر آموزش و ارتقای سلامت وزارت بهداشت تربیت یک میلیون و 200 هزار سفیر سلامت دانش آموز از سال 1394

تا کنون خبر داد.دکتر شهرام رفیعی فر با بیان این مطلب افزود: در راستای اجرای برنامه ملی خود مراقبتی به عنوان پنجمین برنامه تحول نظام سلامت در حوزه بهداشت با توجه به اهمیت دوران کودکی و نوجوانی برای توانمند سازی افراد به منظور خود مراقبتی، طبق تفاهم نامه ارتقای سلامت مدارس منعقده بین وزارت بهداشت،‌ درمان و آموزش پزشکی و وزارت آموزش و پرورش و بر اساس توافق نامه اجرایی برنامه خودمراقبتی در مدارس از سال 1393، با همکاری دفتر سلامت جمعیت، خانواده و مدارس معاونت بهداشت وزارت بهداشت و دفتر سلامت و تندرستی وزارت آموزش و پرورش، اقدامات ارزشمندی برای ارتقای سواد سلامت دانش آموزان، در مدارس سراسر کشور اجرا شده است.

وی ادامه داد: برگزاری پویش ها و نمایشگاه های دانش آموزی برای 13 میلیون دانش آموز در کلیه مقاطع تحصیلی (نظیر پویش و نمایشگاه محله عاری از دخانیات، سالم زیستن با قلبی سالم، پایگاه تغذیه سالم، جشنواره نوجوانی سالم، جشنواره سفیران سلامت دانش آموزی، نمایشگاه 1،2،3 غذای سالم) بخشی از این برنامه ها بوده است.

دیر کل دفتر آموزش و ارتقای سلامت وزارت بهداشت با اشاره به تدوین کوریکولوم جامع آموزش سلامت از پیش دبستان تا پایان دبیرستان، گفت: برگزاری دوره آموزش ضمن خدمت سالم زیستن با قلبی سالم برای 100 هزار معلم در سال 1394، برگزاری دوره آموزش ضمن خدمت راهنمای جامع آموزش سلامت در مدارس برای 270 هزار معلم در سال 1395، تربیت یک میلیون و 200 هزار سفیر سلامت دانش آموز از سال 1394 تا کنون نیز در این راستا اجرا شده است.

خبرنگار:نیوشا یعقوبی/انتشار دهنده:زهره حاجیان

700/701

کد خبر: 760487

وب گردی

وب گردی