معرفی محصولات شیمی در ششمین جشنواره مخترعان دانشگاه آزاد اسلامی/ شیمی در زندگی روزمره چه کاربردی دارد؟

یکی از اهداف اصلی اقتصاد مقاومتی بکارگیری توان داخلی و کمتر شدن وابستگی به تولیدات خارجی بوده; بکار انداختن چرخ های اقتصاد داخلی تنها از راه تولید محصولات با کیفیت و نیروی کار بومی متخصص ممکن است. بعلاوه این هدف بدون استفاده از ظرفیت نخبگان و فرهیختگان امکان پذیر نبوده و باید بدانیم اقتصاد مولد و درون‌زا، اقتصادی متکی به دانش روز است و دانشجویان در این امر می توانند سرمنشاء بسیاری از خدمات و برکات در حوزه های اقتصادی، اجتماعی و فرهنگی کشور باشند.

به گزارش ایسکانیوز، یکی از اهداف اصلی اقتصاد مقاومتی بکارگیری توان داخلی و کمتر شدن وابستگی به تولیدات خارجی بوده; بکار انداختن چرخ های اقتصاد داخلی تنها از راه تولید محصولات با کیفیت و نیروی کار بومی متخصص ممکن است. بعلاوه این هدف بدون استفاده از ظرفیت نخبگان و فرهیختگان امکان پذیر نبوده و باید بدانیم اقتصاد مولد و درون‌زا، اقتصادی متکی به دانش روز است و دانشجویان در این امر می توانند سرمنشاء بسیاری از خدمات و برکات در حوزه های اقتصادی، اجتماعی و فرهنگی کشور باشند.

نخبگان دیروز؛ اساتید فردا

دانشگاه آزاد اسلامی به عنوان بزرگترین دانشگاه حضوری جهان اسلام و دومین دانشگاه معتبر کشور با تربیت و کشف دانشجویان نخبه گام مفیدی را در جهت پیشبرد اهداف و خودکفایی همه جانبه علمی کشور برداشته و همه ساله با برگزاری جشنواره نخبگان سعی بر تشویق و ترقیب این دانشجویان به فعالیت های هرچه بهتر و بیشتر آنها می کند.

این مجموعه علمی مانند تمامی دانشگاه‌های دنیا در رویکردی جدید تاکید زیادی بر حمایت از مخترعان و نخبگان جوان و توسعه پژوهش و تبدیل دستاوردهای پژوهشی به محصول تجاری دارد؛ رویکردی که لازمه آن توجه به دانشجویان، اعضای هیات‌علمی و دادن امتیازات و تسهیلات ویژه به آن‌هاست.

در همین راستا دکتر ولایتی رییس هیات موسس و هیات امنا دانشگاه آزاد همواره بر تقویت و حمایت از نخبگان این مجموعه در درجه اول و نخبگان سایر دانشگاه ها در درجه دوم تاکید ویژه داشته و اعطای بورسیه به نخبگان از سوی دانشگاه آزاد اسلامی را مقدمه ای بر تربیت اساتید و توسعه کیفی پژوهش در این دانشگاه عنوان می کنند.

این درحالی است که موضوع فرار مغزها در کشور ما و دیگر کشورها نیاز به برنامه ریزی دقیق و کارآمدی دارد تا زمینه ماندگاری نخبگان در کشور مهیا شود. در همین راستا جذب نخبگان در دانشگاه به‌صورت بورسیه و در نهایت جذب آنها به عنوان اساتید مجموعه می تواند دلگرم کننده باشد و یکی از عملکرد های مثبت دانشگاه ها محسوب شود.

تا کنون 6 جشنواره تحت عنوان جشنواره ملی اختراعات و نوآوری‌های دانشگاه آزاد اسلامی برگزار شده است که میزبانی آخرین جشنواره را واحد تهران مرکز برعهده گرفت.

تاریخچه مهندسی شیمی در ایران

دانشکده مهندسی شیمی دانشگاه علم و صنعت ایران با فارغ التحصیل نمودن اولین دانش آموخته خود در سال ۱۳۱۴ به عنوان اولین دانشکده مهندسی شیمی در ایران پا به عرصه فعالیت گذارد. دانشگاه علم و صنعت ایران که در سال های آغازین خود به عنوان «مدرسه صنعتی ایران و آلمان» شناخته می شد پس از جنگ جهانی اول به عنوان غرامت جنگی به ایران واگذار شده بود، در هر کدام از رشته‌های مهندسی شیمی، برق و ماشین حدود بیست دانشجو می‌پذیرفت. دانش آموختگان مدرسه صنعتی ایران پس از یک دوره تحصیلی دو ساله «مهندس شیمی» نامیده می‌شدند.

شیمی در زندگی روزمره

شیمی از پرکاربردترین علوم تجربی است که به طور مستقیم در زندگی روزمره با آن مواجه هستیم .به طوری که به جرات می توان گفت کسی نیست که در منزل و یا محیط کار با محصولات و کاربردهای شیمی در ارتباط نباشد .از آب و غذایی که در منزل ویا بیرون می خوریم تا تمیز کردن و ضد عفونی کردن منزل و محیط کار و بسیاری تفریحات،همگی محتاج علم شیمی است.البته این آشنایی لازم نیست که در حد اصولی باشد.بلکه منظور آشنایی تا حد شناختن مواد شیمیایی که روزانه با آن سروکار داریم ،کاربردهای آنها وکمک گیری از آنها در مشکلات مختلف ،رفع مسمومیت با مواد شیمیایی به عنوان بازی و سرگرمی وامثال آن باشد.


در این گزارش سعی شده است تا برخی از اختراعات دانشجویان دانشگاه آزاد اسلامی در زمینه محصولات شیمی را به شما معرفی کنیم.تعدادی از این محصولات را در ادامه می خوانیم:


تولید نانو سلولز آلوئه ورایی به روش مکانیکی
نماینده اختراع: جواد مهرانی
ژل موجود در گیاه آلوئه ورا دارای اثرات ضد میکروبی، ضد التهاب، ضد قارچی، ضد ویروسی، اثرات تنظیمی روی سیستم ایمنی و اثرات آنتی اکسیدانی است. از آنجایی که اثرات مختلف درمانی ژل آلوئه ورا بررسی شده است. نوآوری اختراع حاضر دراین است که از آلوئه ورا نانوسلولز تولید کردیم. تا با نانویی شدن سلولز موجود در گیاه آلوئه ورا، در هر سه بعد فضایی، نقش یک نانو حامل طبیعی ترکیبات شیمیایی آلوئه ورا را پیدا کرده و بتواند با ضریب نفوذپذیری بالاتری که در حین فرایند نانویی کردن ایجاد می شود، اثرات درمانی بهتری را ارایه دهد. در این اختراع اثرات ضد میکروبی نانوسلولز آلوئه ورایی روی باکتری Porphyromonas gingivalis مولد پریودنتیت مزمن بررسی می شود.

روغن روب استوانه ای راندمان بالا ویژه مواد
نماینده اختراع: مهدی صوفی
با توجه به مطالعات انجام شده و همچنین بازدیدهایی که از پالایشگاه های تهران، نفت پارس، بندرعباس، پتروشیمی اراک و جم صورت گرفت، تمام بررسی ها بیان می دارد که در طراحی تمامی تسیتم حوضچه های API، از یک دانش یکسان و قدیمی استفاده شده که به طور کلی تشابه فراوانی در بین تمامی حوضچه های api وجود دارد و سیستم اینگونه حوضچه ها در سرتاسر جهان از یک نوع تکنولوژی یکسان استفاده می کنند. به طوری که مواد چرب و نفتی به همراه آب وارد این حوضچه ها شده و پس از اینکه این مواد بر روی سطح آب شناور شد، نهایتاً توسط پارویی از ابتدای حوضچه به سمت انتهای حوضچه و در قسمت استوانه چاکدار که وظیفه تخلیه این مواد را بر عهده دارد، هدایت می شوند.

تولید امولسیون ضد خوردگی برای فلزات
نماینده اختراع: رضا صیادی
غالباً برای پوشش سطح فلزات از انواع رزین ها، رنگ ها و حلال های آلی استفاده می شود که استفاده از این مواد محدودیت هایی را ایجاد می کند. ایجاد این پوشش ها پر هزینه بوده و در برخی کاربردها امکانه استفاده از آنها وجود ندارد چرا که خواص سطحی فلز را تحت تاثیر قرار می دهند. از جمله این موارد می تعوان به میلگرد اشاره نمود. بایستی توجه داشت که فرم دهی فلز برای کاربردهای ورق، میلگرد، تیرآهن و غیره به این صورت است، که طی آن فلز در دمای بالا و به حالت سرخ شده درآمده و به شکل قطعه مورد نظر تبدیل می گردد. سپس قطعه سرد شده و برای کاربردهای مورد نظر ارسال می گردد. تا رسیدن به مقصد مصرف و استفاده از آن معمولات مدت زمان نسبتاً طولانی مورد نیاز است. در این زمان قطعه دچار خوردگی و زنگ زدگی می گردد. برای سرد کردن قطعه پس از تبدیل به فرم مورد نظر از آب و یا مخلوط روغن و آب استفاده می شود. در این اختراع از محلول های امولسیون با فرمولاسیون خاصی برای این منظور استفاده شده است. این امولسیون ها پایه آبی داشته و خطرات آتش گیری ندارند. همچنین خاصیت سردکنندگی قطعه آن، مشابه با آب خالص است. مواد مورد استفاده در این امولسیون ها با نفوذ در سطح فلز موجب افزایش شدید مقاومت آن در مقابل خوردگی و زنگ ردگی می شود. برای کابردهایی مانند میلگرد به دلیل جلوگیری از زنگ زد گی در نمونه های غوطه ور شده در امولسیون های تولید در این اختراع، چسبندگی بتون به میلگرد افزایش قابل توجهی یافته است.


سنسور غلطت گاز co2 با استفاده از غشاهای پلمیری
نماینده اختراع: احسان شعبانی

گازهای متفاوت، می توانند با استفاده از غشاهای پلیمری مناسب جداسازی شوند که سرعت متفاوت نفوذ این گازها در غشا، اساس این روش جداسازی است و در فشار ورودی مشخص، گازها با دبی متفاوت از غشا عبور می کنند. برای یک مخلوط شبه دوتایی گاز (مانند کربن دی اکسید در هوا) در دما و فشار مشخص با غلظت های متفاوت، دبی مجموع گاز عبوری از غشا متفاوت خواهد بود که میزان دبی با غلظت متناسب است، در نتیجه با اندازه گیری دبی می توان به غلظت گاز ورودی پی برد. با توجه به مشکلات اندازه گیری دبی، از یک شیر سوزنی برای محفظه عبوری استفاده شد که در این صورت دبی عبوری از غشا با فشار این محفظه متناسب است و با اندازه گیری فشار محفظه غلظت مخلوط اولیه به دست می آید. در اینجا برای اندازه گیری غلظت کربن دی اکسید در هوا غشای مناسب با استفاده از غشای پلی سولفون و پوشش لاستیک سیلیکون بر روی آن ساخته شد. نکته قابل توجه در ساخت غشای تخت برای کاربرد سنسوزی، لزوم تراوایی بالا هر چند در ازای گزینش پذیری پایین تر آن است. همچنین از خاصیت تراوایی غشاها در چند مورد (در کشور پرتغال) به عنوان سنسور استفاده شده که در همگی آنها از غشاهای الیاف توخالی استفاده شده که قیمت تمام شده به دلیل تجهیزات پیچیده تر تولید بالاتر است. همچنین حجم آن نیز بالاتر خواهد بود. البته نکته مهم در این کار ساخت غشای تخته بهینه با تراوایی بالا و گزینش پذیری مناسب بوده که از روش وارونگی فاز استفاده شده است.

خشک کن هیبریدی غیرفعال
نماینده اختراع: بهزاد سپهری مهر

خشک کن هیبریدی که در زمینه بخش فرآوری و نگهداری محصولات کشاورزی است. از سه قسمت اصلی محفظه خشک کن، گرمکن الکتریکی و کلکتور خورشیدی تشکیل شده است. فرآیند خشک کردن در محفظه خشک کن صورت می گیرد. کلکتور خورشیدی نیز برای تامین انرژی اولیه خشک کن به کار می رود. جذب کننده داخل کلکتور تشعشعات خورشیدی پراکنده و مستقیم را به گرما تبدیل و سپس به سیال عامل منتقل می کند. در این سیستم سیال عامل هوای خشک کن بوده و جمع کننده ای انرژی خورشیدی از یک قالب آلومینیومی است که سایر اجزا را در خود نگه می دارد. صفحه ای جاذب از ورقه ی آلومینیومی و با نوعی رنگ تیره ای مات با ضریب جذب بالا پوشانده شده است. زیر صفحه ای جاذب از نوعی عایق فومی استفاده می شود و زیر لایه ای عایق صفحه ای زیربن قرار دارد که از چوب است. صفحه ای پوشش هم از شیشه ای ساختمانی است که با صفحه ای جاذب 5 سانتی متر فاصله دارد که این مقادیر با استفاده از مقادیر جرم و دبی هوای محاسبه شده برای خشک کن، عرض مجرای عبور هوای جمع کننده و مساحت جمع کننده به دست آمده است. (پیترجی، لاند 1364) که این فاصله به هر چه بهتر جذب شدن گرمان از طریق تابش خورشید، به صفحه جاذب کمک می کند. در مجرای ورود هوای جمع کننده یک توری نصب می شود تا از ورود حشرات و اجسام معلق در هوا به داخل خشک کن جلوگیری کند. محفظه ی خشک کن از چوب ساخته می شود و با عایقی از جنس آلومینیوم از داخل عایق کاری می شود.

سیستم تمام اتوماتیک مبدل میعانی سوخت در مخازن
نماینده اختراع: سیدمحسن روستا
دستگاه شاخته شده یک جعبه کوچک است که در کنار مخزن، باک یا تانکر سوخت نصب شده و با استفاده از تجهیزات موجود بر روی آن شامل لوله ها و فن ورود بخار، مبدل میعانی فعال با استفاده از تبرید و کربن فعال و همچنین لوله های خروجی و مخزن جمع آوری سوخت و مدار کنترلر الکترونیکی موجود بر روی آن بخار سوخت را دریافت و به سوخت مایع تبدیل می نماید و موجب صرفه جویی اقتصادی در مصرف بنزین می شود، و با اهداف زیست محیطی پایه گذاری شده. اجزای اصلی این دستگاه عبارتند از:
- دستگاه مرکزی مبدل بخار بنزین به بنزین - لوله های ارتباطی دستگاه با مخزن – مخزن جمع آوری مایعات – کنترلر تمام اتوماتیک و الکترونیکی دستگاه تکنیک ساخت دستگاه بهینه ساز مصرف بنزین بخار بنزین از طریق لوله های مخصوص هدایت بخار که در وارد دستگاه مرکزی می گردد. سپس دستگاه مرکزی با استفاده از تبرید (سرد کردن بخار و جذب بنزین)، بنزین یا سوخت موجود در بخار را جدا نموده و سپس هوای موجود را دوباره از طریق لوله های مخصوص به مخزن بر میگرداند. سوخت مایع جدا شده از بخار در مخزن نگهداری سوخت نگهداری شده و در زمان مناسب با فرمان کنترلر مرکزی به مخزن بازگردانده می شود و فن های مخصوص هوا را با فشار وارد دستگاه می نماید و یک کنترلر الکترونیکی بر تمام این فرایند نظارت دارد.


جدا کننده (دکانتور) اتوماتیک سیالات شیمیایی چندفازی
نماینده اختراع: محمد قدیانی

این دسگاه یک دکانتور، شامل دو شیر، یکی برای تخلیه فاز آبی (فاز با دانسیته بالاتر) و دیگری برای فاز روغنی (فاز با دانسیته کمتر) است. سنسوری در میان دو خروجی وجود دارد. این سنسور یک سنسور الکترو مغناطیس است. قسمت دیگر این اختراع شامل یک شناوری است که دقیقا در مرز میان دو فاز غوطه ور می ماند. طبق رابطه دانسیته، ماده ای که دارای چگالی بیشتر است در قسمت پایین دکانتور و ماده ای که دارای چگالی کمتر است در قسمت بالایی دکانتور قرار می گیرد. فاز روغنی چگالی کمتری نسبت به فاز آبی دارد و با توجه به اختلاف دانسیته و تفاوت نوع پیوندهای مواد، این فازها در هم قابل امتزاج نیستند. شناور تعبیه شده به گونه ایت است که دارای دانسیته ای بیشتر از فاز روغنی و کمتر از دانسیته فاز آبی است لذا در فاز روغنی تهنشین شده اما بر روی فاز آبی شناور می ماند. نحوه کارکرد این دستگاه بدین صورت استکه مخلوط سیال را درون قیف دکانتور ریخته و پس از گذشت اندک زمانی به عنوان زمان اقامت، مخلوط به حالت ثابت رسیده و فازها کاملا از هم تفکیک می شوند. شناور نیز درون دکانتور قرار دارد. هر دو شیر خروجی توسط دو موتور جدا به صورت اتوماتیک کار می کنند. با فشار دادنه کلید شروع، فاز آبی شروع به تخلیه، و با تخلیه این فاز، شناور به سنسور الکترومغناطیس ریسده و به طور اتوماتیک شیر 1 بسته و شیر 2 باز می شود تا فاز روغنی تخلیه گردد....

تولید بیودیزل از روغن بادام کوهی (الوک)
نماینده اختراع: مطهره وارث

در این پژوهش از فرآیند ترانس استریفیکاسیون کاتالیست بازی برای تولید بیودیزل استفاده شده است که در آن روغن حاصله از بادام کوهی تلخ با نسبت مولی 1 به 6 با متانول و پتاسیم هیدروکسید به عنوان کاتالیزور مخلوط گردید و در طی زمان 7 ساعت با استفاده از سیستم رفلاکس در نهایت بیودیزل با راندمان 95% تولید گردید که از لحاظ هزینه قابل رقابت با سوخت فسیلی است و بستر تجاری سازی تولید بیودیزل را فراهم می کند. در این تحقیق جهت اطمینان از سنتز کامل بیودیزل از تری گلیسیریدها، طیف متیل استئارات به عنوان استاندارد گرفته شده و طیف بیودیزل حاصل با آن تطبیق داده می شود. از آنجا که تنها تغییری که در ساختار روغن رخ می دهد، خارج شدن گلیسرول و جانشین شدن متانول در زنجیره ی هیدروکربن است. طیف ir متیل استرها تا حد زیادی شبیه به طیف روغن های تری گلیسیریدی است و بیشترین تفاوت موجود مربوط به ناحیه 1500 تا 1000 است که از این طریق می توان به سنتز کامل بیودیزل پی برد. با توجه به اینکه طیف بیودیزل حاصل به طور کامل بر طیف متیل استئارات (استاندارد) منطبق است می توان نتیجه گرفت که سنتز بیودیزل به طور کامل انجام شده است.

بهینه نمودن بازیافت پلی پروپیلن از لیوان های یکبار
نماینده اختراع: ادریس حسین زاده

حال با توجه به استفاده فراوان از محصولات pp و به خصوص لیوانهای یک بار مصرف در ایران و عدم مدیریت صحیح آنها بعد از استفاده، یک روش دوستدار محیط زیست برای جلوگیری از هدر رفت منابع و آلودگی محیط زیست متفاوت از طرق موجود یعنی دفن در لندفیل به صورت مخلوط با سایر زباله های تر، سوزاندن و یا بازیافت غیره بهداشتی توسط افراد سودجو نیاز است. بازیافت pp یک رویکرد هزینه اثر بخش و دوستدار محیط زیست و در راستای مدیریت طول عمر استفاده از پلاستیک ها است. همچنین با توجه به اینکه pp از مشتقات نفت است لذا بازیابی مناسب این محصول به حفاظت از منابع نفت / پتروشیمی هم کمک خواهد کرد. انواع حالتهای / روش های بازیافت pp در چهار نوع اصلی تقسیم بندی می شوند: 1) اویه: بایابی اولیه فقط برای زائدات صنایع پلاستیک قابل استفاده است و در مورد زائداتی چون لیوان های یک بار مصرف pp یا سایر محصولات استفاده شده از جنس pp قابل استفاده نیست. زیرا در این نوع بازیافت بایستی زائدات یک دست و غیره استفاده شده باشند. به عبارتی این روش برای زائدات حین تولید قابل استفاده است که بدون اجام مارحل اضافی مجددا به فرایند تولید وارد می شوند. 2) ثانویه: بازیابی ثانویه می توانهد در بازیافت ترکیبی از زائدات پلاستیکی استفاده شود و در اثر بازیافت محصولات جدید چون فنس های پلاستیکی تولید و استفاده کرد. با توجه به پایین بودن ارزش اقتصادی محصول تولیدی نسبت به هزینه فرایندی آن و همچنین هزینه جداسازی زائدات پلاستیکی از پلاستیک مخلوط شهری (در حال حاضر ایران)، غیره از دیدگاه محیط زیستی به آن از...


تعیین تعداد کربن های، هیدروکربن های موجود در پارافین
نماینده اختراع: تانیا بیگدلی

در این روش به منظور به دست آوردن روغن موجود در پارافین واکسها با توجه به رابطه میان تعداد کربن موجود در واکس و روغن موجود در آن، به تعیین تعداد کربنهای پارافین واکسها پرداخته شد. در ابتد ا با استفاده از کروماتوگرام حاصل از کروماتوگرافی گازی که همانگونه که مشخص است، کرومانو گرافی گازی یک روش فیزیکی جداسازی مخلوط مواد است. با تبدیل کردن مخلوط مورد نظر به بخار یا گاز و عبور آن از یک فاز ساکن اجزاء سازنده اش را از یکدیگر جدا می کند. حاصل این جداسازی تعیین نوع و مقدار اجزاء سازنده در مخلوط است. این روش سریع و ساده است و برای تشخیص ناخالصی های موجود در یک ماده فرار یا مقادیرکم کاربرد دارد. شرط جداسازی یک مخلوط به وسیله روش کروماتوگرافی گازی آن است که نمونه مورد آزمایش در حین حرارت و تبدیل شدن به بخار تجزیه نشود. برای انجام آزمون کروماتوگرافی نمونه واکش مورد نظر، از دستگاه کروماتوگرافی گازی 3380 varian ساخت کشور هلند استفاده شد. در ابتدا این آزمون برای نمونه هیدروکربنهای نرمال استاندارد شرکت نفت c44-c5 انجام شد و حلال cs2 مورد استفاده قرار گرفت، زمانهای بازداری به دست آمده از نمونه استاندارد ثبت گردید. سپس هرکدام از نمونه های واکس مورد آزمایش با حلال هگزان همراه یک گاز بی اثر (هلیم) از درون ستون حاوی ماده جاذب عبور داده شد. این عمل برای 5 نمونه واکس که شامل یک نمونه میکروکریستالین، واکس داخلی 3 نمونه و یک نمونه واکنس وارداتی است، انجام شد. منحنی لگاریتم زمان بازداری نسبت به تعداد کربنها با توجه به اطلاعات موجود در مراجع، رسم گردید...

تولید کربوکسی متیل سلولز از خمیر رنگبری شده باگاس
نماینده اختراع: حسن مهدیخانی

مواد اولیه سلولزی مورد استفاده در تولید مشتقات سلولزی، علاوه بر چوب می تواند شامل منابع متنوع مواد لیگنوسلولزی نیز گردد که دارای مقدار سلولز تقریباً مشابهی با چوب بوده و به صورت فراوان و عمدتا با قیمتی نازل تر، قابل دسترس هستند. امروزه یکی از مهمترین راهکارهای جلوگیری از تخریب جنگ هال و رفع مشکل کمبود منابع لیفی، استفاده از منابع لیفی غیرچوبی گزارش می گردد. باگاس (تفاله نیشکر)، به عنوان یکی از فراوان ترین ضایعات کشاورزی بسیار مهم کشور با میزان دسترسی سالانه چهار میلیون و پانصد هزار تن، تولید می شود. کربوکسی متیل سلولز از جمله فراورده های سلولزی با ارزش افزوده بالا است که طیف کاربردی بسیار وسیعی از صنایع غذائی تا آرایشی، بهداشتی و نیز پالایشگاهی را شامل می گردد. در این اختراع از خمیر رنگبری شده باگاس، کارخانه کاغذ پارس خوزستان تولیدی از منبع رایگان باگاس، استفاده گردید. پس از واکنش این خمی ربا محلول هیدروکسید سدیم و ایزوپروپیل الکل برای تعولید سلولز قلیایی، از مونوکلرو استیک اسید در دمای 50-70 درجه سانتیگراد در مدت زمان مشخص برای واکنش رد راکتور بهره جسته و کیک خمیری کربوکسی متیل سلولز تولید گردید. خمیر تولید شده با استیک اسید خنثی سازی و با اتانول شستشو داده شد و پس از خشک و آسیاب شدن به صورت ÷ودر عرضه گردید. درجه جایگزینی، گرانروی، خلوص و CMC ، ph تولیدی تعیین و تشخیص داده شد. ویسکوزیته و خلوص CMC تولیدی از خمیر باگاس (به ترتیب 1258 سانتی پوآز و 95%) اندازه گیری شد. درجه جایگزینی و CMS، PH تولیدی از خمیر باگاس (به ترتیب 45/0 و 3/7 PH) ارزیابی گردید.


ساخت کاغذ PH به وسیله شناساگر پلیمری
نماینده اختراع: سجاد صلاحی

تشخیص محیط اسیدی و بازی در صنایع و آزمایشگاه های گوناگون امری بسیار مهم و اساسی است و هر چه این فرایند آسان تر و سریعتر و ارزانتر انجام شود بهتر است. به این منظور از کاغذ PH د رمراکز تحقیقاتی و آزمایشگاه ها و صنایع گوناگون استفاده می شود. در کاغذ PH مواد معرف یا شناساگر وجود دارند که در واکنش با اسید و باز تغییر رنگ می دهند. دقت این کاغذ در مقایسه با پی اچ مترهای دیجیتال پایینتر است، اما به دلیل راحتی استفاده از آنها در هر محیطی (عدم نیاز به الکترو PH و دستگاه PH متر برای تفسیر دیجیتال اطلاعات) و قیمت پایین آن هنوز هم تقاضای زیادی در بازار لوازم آزمایشگاهی دارد. کاغذ PHهای موجود در بازار ایران در مارک های متعدد ساخت کشورهای آمریکا، آلمان، فرانسه چین و... می باشند و همه وارداتی هستند. به این منظور معرفی جدیدی ساختیم که نمونه خارجی و داخلی ندارد. این معرف از نوع پلیمری است به صورتی که 10 میلی لیتر اکریلیک اسید را به 0/15 ملدروم اسید و 0/06 آنیلین اضافه می کینم. در شرایط حرارتی (دما 70 درجه سانتی گراد9 بدون نیاز به فشار پلیمر هوشمند در کمتر از 2 ساعت سنتز کردیم که حساس به محیط اسیدی و بازی است. این معرف را برای استفاده آسان تر بر روی کاعذ نشاندیم تا مانند معرف های موجود در بازار کاغذی باشد.

طراحی و ساخت دستگاه تصفیه آب فتوکاتالیستی با نانوف

نماینده اختراع: علیرضا بنی شریف
این اختراع در زمینه استفاده از استفاده از نانو فتوکاتالیست های تهیه شده قابل بازیابی به دلیل روش تهیه آسان و فعالیت بالای آن تحت تابش نور در یک دستگاه فتوکاتالیستی تصفیه آب، که گزینه مناسبی برای از بین بردن آلاینده های موجود در محیط زیست و تخریب مواد رنگی آلی موجود در آب و پساب های صنعتی است. محققان و مخترعان به دنبال توسعه روش منحصر به فردی برای تصفیه آب هستند که با استفاده از مواد شیمیایی با کارایی بالا، کیفیت آب را در مقایسه با روش هایی که در حال حاضر مورد استفاده قرار می گیرند به میزان قابل توجهی افزایش خواهد داد. به همین منظور، تصفیه آب به کمک نانو کاتالیست های نوری می تواند جایگزین تصفیه قدیمی شود تا موجودات زنده و ترکیبات آلی را به طور همزمان حذف و فاضلاب و پساب را به یک منبع آب مناسب تبدیل کند. موجودات زنده ریز به طور طبیعی ترکیبات ارگانیک بزرگ را به ذرات کوچکم تری تبیدل می کنند؛ اما از آنجایی که این ترکیبات از نظر زیستی تجزیه ناپذیرند، برای تجزیه آنها باید از نوعی انرژی استفاده کنیم. این انرژی از اشعه فرابنفش تامین شده و به همراه کاتالیست های نوری مورد استفاده قرار می گیرد. انرژی آزاد شده از واکنش فتوکاتالیستی می تواند موجودات زنده ریز را از میان برده و ترکیبات تجزیه ناپذیر را اتجزیه کند. فتوکاتالیست ها پس از جذب اشعه ماورابنفش (طول موجهای کوچک تر از nm 380)، اکترون های آنها برانگیخته شده و از مدار خود خارج می شوند. که نتیجه آن بر جای گذاشتن حفراتی است که قابلیت اکسیدکنندگی بسیار بالایی دارند....

بازیافت الیاف پلی استر و مواد سلولزی از ضایعات پار
نماینده اختراع: حکیم فرجی

میلیون ها تن ضایعات حاصل از منسوجات شامل مخلوط های مختلف الیاف پلی استر و الیاف سلولزی مانند: پنبه، ابریشم مصنوعی و شبیه آن، سالانه در کارخانه های پارچه بافی، لباس و دیگر محصولات نساجی تولید می شوند. این منسوجات اغلب برای انتقال خواص ویژه به پارچه (مانند مقاومت در برابر چین و چروک، شعله و...) با ترکیبات شیمیایی مختلف نظیر صمغ فرآوری می شوند. بنابراین، استفاده مستقیم از این ضایعات به دلیل وجود مواد متنوع امکان پذیر نیست. مطابق طرح حاضر، ضایعات نساجی حاوی مخلوطی از پلی استر، پنبه و یا ابریشم مصنوعی فرآوری شده و برای تبدیل به موادی کاربردی با شکل مفید بازیابی می شوند. برای این منظور، مواد ضایعاتی تحت شرایط خاص با یک اسید معدنی واکنش داده می شود تا در حالی که الیاف پلی استر بدون تغییر باقی می ماند، محتوی سلولز آن به محصولی تبدیل شود که به راحتی از الیاف پلی استر قابل جداسازی باشد. این اختراع روش بازیابی الیاف پلی استری و مواد سلولزی از ضایعات نساحجی حاوی مخلوط الیاف پلی استر سلولزی را بیان می کند. در این روش ضایعات نساجی پس از خرد شدن به تکه های کوچک تبدیل و با محلول اسید هیدروکلریک تحت واکنش شیمیایی و تخریب مکانیکی قرار می گیرد. این واکنش موجب تخریب مواد سلولزی موجود در ضایعات نساجی شده و مواد سلولزی را از پلی استر جدا کرده و به شکل پودری ریز تبدیل می کند.


تولید نانو ذرات به رو نیمه پوسته با بازده بالا
نماینده اختراع: رضا اسلامی

این اختراع مربوط به تولید نانو ذرات به ویژه نانو ذرات پلمیری با استفاده از زنجیره های پلیمری به صورت نیمه پیوسته است. در این اختراع از پلیمرهای عامل دار شده به عوامل فعال استفاده می شود به طوری که با استفاده از نور فرابنفش فعال می شوند. یکی از این عوامل ها گروه های آزیدی هستند که در برابر نور فرابنفش کاملات تجزیه شده و به رادیکال تبدل می شوند. در این روش یک راکتور نیمه پیوسته مانند شکل 2 طراحی شد که پلیمر عاملدار شده به گروه های فعال، الف، از طریق میکروپمپ، ب، به درون راکتور با جداره کدر، پ، حاوی حلال های خنثی مانند DMSO، DMF و از این قبیل، ت، تزریق می شوند. سپس بعد از ایجاد اختلال با یک همزن، از طریق یک پمپ، ث، به داخل لوله ها روانه می شوند. این لوله ها کاملا شفاف بوده و با استفاده از یک لامپ فرابنفش، ج، مورد تابش قرار می گیرند. در اثر این تابش و ایجاد رادیکال ها، زنجیره تاه خورده و با خود واکنش درون مولکولی می دهد و نانو ذرات را تشکیل می دهند، چ، این واکنش باعث می شود تا زنجیره ها عوامل حساس به نور خود را از دست بدهند و به عنوان یک جز ناخالصی بدون تاثیر در محیط باقی بمانند. در مرحله بعد برای استخراج نانو ذرات تولیدی ، محلول راکتور از طریق مجاری ح، به یک برج تقطیر، خ ، به منظور تلغیظ منتقل می شود.

روش نوین و کارامد صنعتی برای تولید زولدرونیک اسید
نماینده اختراع: مژگان کارگر

مرحله غاول – تولید ایمیدازول 1- ایل – استیک اسید. مرحله دوم: تبدیل ایمیدازول 1- استیک اسید به (1-هیدروکسی 2- ایمیدازول 1—ایل 1—فسفونو – اتیل) فسفونیک اسید (زولدرونیک اسید) و هیدرات های آن روش های متعددی (جدول شماره 1) برای تولید ماده میانی ایمیدازول 1—استیک اسید مبتنی بر جانشینی هسته – خواهانه اتم هالوژن استر یا آمید 2- هالواستیک اسید با مولکول ایمیدازول گزارش شده است. (شکل 5-8) در این روشها به منظور سنتز ماده میانی ایمیدازول 1—استیک اسید (شکل 2) از استرهای هالو استات به عنوان مواد اولیه سنتز، استفاده می شود که بسیار سرطان زا هستند و حتی مقادیر کم آنها در دارو پذیرفته نیست. از سوی دیگر مهمترین مساله تشکیل ماده جانبی ایمیدازولیوم دی استات (شکل 3) است. این ماده جانبی در مرحله دوم، ناخالصی تترافسفونات سمی تولید می کند. علاوه بر این، بهره های کم و شرایط نامناسب واکنش، استفاده از حلال های سمی آلی چنین روش هائی را نامطلوب می کند. برخی شرایط گزارش شده برای تولید زولدرونیک اسید (شکل 4) در جدول 2 آورده شده است. از آنجا که مواد فسفری در مخلوط واکنش به صورت جامد رزینی در می آید، مهمترین مساله در سنتز زولدرونیک اسید یافتن حلال مناسب به منظور تسهیل به هم زدن مخلوط واکنش و تسهیل عملیات تولید است که با ایجاد یک دستی مخلوط واکنش، بهره و خلوص محصول را افزایش دهد. یکی از تفاوت های مهم روش ها، سنتز، نوع حلال مورد استفاده در آنها است.در بیشتر حلال ها، مخلوط واکنش خمیر مانندی به وجود می آید که هم زدن و یک دست شدن واکنش را دچار دشواری می کند...

فرمولاسیون اسانس های روغنی گیاهی محلول در آب بدون
نماینده اختراع: نساء اسماعیلیان طاری

عنوان اختراع فرمولاسیون اسانس های روغنی گیاهی محلول در آب بدون استفاده از اناتول 2- Formulation of water soluble natural essential olis without Ethanol زمینه ی فنی اختراع مربوطه در این اختراع، برای اولین بار بدون استفاده از اناتول امکان حل کردن اسانس های طبیعی روغن در آب و محصولات حاوی آب با درصدهای مختلف، امکانپذیر می شود. اساس این روش استفاده از امولسیفایرهای خوراکی جهت تهیه امولسیون اسانس های روغنی طبیعی برای حل کردن آن در محیط های آبی و رفع نیاز صنایع مختلف برای استفاده از اسانس های طبیعی است. اسانس های طبیعی روغنی با استفاده از روش های مختلف مانند تقطیر، استفاده از بخار، سوکسله، استفاده از حلال های آلی، روش سیال فوق بحرانی و ... حاصل شده و حاوی مواد موثره دارویی، طهم دهنده ها و ترکیبات دیگر گیاه بسته به روش استخراج می باشند. امولسیفایرهای مورد استفاده در این اختراع: - پلی سوربات 80: از سوربیتان پلی اتوکسیله و اولئیک اسید مشتق می شود. بخش آبدوسن این امولسیفایر را پلی اترها یا پلی اکسی اتیلن ها تشکیل می دهند که پلیمرهای اتیلن اکسید هستند. – پلی سوربات 20: امولسیفایری است که به دلیل غیر سمی بودن در محصولات دارویی مورد استفاده قرار می گیرد. پلی سوربات 20 از سوربیتان مونولئورات مشتق می شود – پی ای جی 40 روغن کرچک هیدروژنه: امولسیفایری است که استفاده از آن در محصولات خوراکی توسط FDA مورد تایید قرار گرفته است.


تهیه الکترولیت پلیمری جهت کاربرد در سلول خورشیدی
نماینده اختراع: الهام آرام

زمینه فنی این اختراع مربوط به سلولهای خورشیدی است. تبخیر و نشت حلال های آلی در الکترولیت مایع سبب کاهش پایداری عملکردی آنها می شود که الکترولیت ژل پلیمری جایگزین مناسبی برای الکترولیت های مایع می باشند. پلی اتیلن اکساید به علت دارا بودن چگالی الکترونی بالا و قابلیت زیاد این پلیمر در حل کردن نمک های قلیایی و جذب الکترولیک مایع به عنوان بهترین انتخاب در الکترولیت پلیمری مورد استفاده در سلول های خورشیدی به شمار می آیند، اما وجود بلورینگی و هدایت یونی پایین، کاربد این پلیمر را به عنوان الکترولیت پلیمری محدود کرده است. روش مناسب برای تهیه الکترولیت های پلیمری با هدایت یونی بالا و خواص مطلوب فیزیکی، حرارتی و مکانیکی، تهیه آلیاژهای پلیمری امتزاج پذیر آمورف است. مخلوط کردن پلی اتیلن اکساید با پلیمرهای آمورف آکریلاتی سبب تشکیل آلیاژهای امتزاج پذیر گشته و علاوه بر این به دلیل ماهیت آمورف بودن آنها سبب کاهش بلورینگی زنجیرهای پلی اتیلن اکساید و در نتیجه بهبود هدایت یونی می گردد. همچنین زنجیرهای سخت پلیمرهای آکریلاتی استحکام مکانیکی لازم را برای سگمنت های پلی اتیلن اکساید در کاربردهای الکترولیت پلیمری فراهم می کند. در این اختراع الکترولیت های جدیدی بر پایه پلی اتیلین اکساید و آلیاژهای آن تهیه شده است. از آنجا که وجود بلورینگی و هدایت یونی پایین پلی اتیلن اکساید، کاربرد آن را به عنوان الکترولیت پلیمری محدود می کند، بنابراین الکترولیت های آلیاز پلیمری ...

نانو کامپوزیت ضد خوردگی رزین اپوکسی / کلی / تقویت کننده
نماینده اختراع: سمانه ابراهیمی

این محصول از سه بخش تشکیل گردیده که بخش اصلی و پایه رزین اپوکسی بوده و افزودن نانو رس و تقویت کننده سبب افزایش و بهبود خواص آن به خصوص مقاومت آن در برابر خوردگی می گردند. در این پژوهش با تولید پوشش های نانو کامپوزیتی می توان سطوح را در برابر خوردگی به مقدار چشمگیری حفاظت نمود.


قرص جوشان تصفیه کننده آب شرب
نماینده اختراع: سعید ناظمی

فرمول (1): شامل واکنش های سولفات آلومینیوم در آب که تولید اسید سولفوریک می کند فرمول (2) با افزایش کربنات سدیم اسید سولفوریک خنثی می شود. این عمل باعث می شود انعقاد بهتر صورت پذیرد چون در صورتی که آب اسیدی باشد انعقاد به خوبی صورت نمی گیرد.
1) (H2SO4+NA2CO3 Na2SO4 + H2CO3 (2 (A12(SO4)3 + 6H20 2 AL(OH)3+3H2SO4
فرمول (3): شامل واکنش هایی ناشی از مخلوط تار تاریک اسید و بیکربنات سدیم که در هنگام استفاده در آب این دو ترکیب با یکدیگر واکنش داده و طبق فرمول زیر گاز کربنیک آزاد می کند که آزاد شدن گاز کربنیک موجب همزدن یکنواخت محلول در زمان کوتاه شده و باعث تسریع در عمل انعقاد می گردد.
3) H2Co3 H20 + CO2 (COOH –(CHHO)2 – COOH + 2NAHCO3 NACOO-(CHHO)2-COONA+H2CO3


تولید بیودیزل با استفاده از روش الکترولیز
نماینده اختراع: محمد عبداللهی اصل

زمینه فنی اختراع: مشکل و بیان اهداف اختراع در واکنش ترانس استریفیکاسیون با استفاده از روش رفلاکس از اعمال حرارت و زمان طولانی جهت انجام واکنش و تولید سوخت بیودیزل می شود، مصرف انرژی و زمان بسیار زیاد بوده و باعث افزایش هزینه های تولید سوخت می شود. در نتیجه قیمت تمام شده سوخت افزایش می یابد، همچنین در این روش برای استفاده از روغن تری گلیسرید مورد استفاده باید فرایند خالص سازی صورت گیرد و همچنین روغن مورد استفاده فاقد آب و عدد اسیدی کمتر از 1 برای تولید بیودیزل باشد و همین طور در مرحله آب شویی با 4 تا 7 مرحله آب شویی صورت گیرد تا بیودیزل خالص سازی شود که این امر باعث افزایش قیمت سوخت تولیدی و مصرف زیاد آب می شود. ه: ارائه راه حل برای مشکل فنی موجود همراه با شحر دقیق و کافی و یکپارچه اختراع: مشکلات متعددی در روش رفلاس جهت تولید سوخت بیودیزل وجود دارد که از جمله این مشکلات: مصرف زیاد انرژی در هنگام اعمال حرارت، طولانی بودن زمان واکنش، خالص سازی (کاهش عدد اسیدی روغن) و آب گیری روغن اولیه جهت تولید بیودیزل و مصرف زیاد آب در مرحله آب شویی با توجه به مشکل کم آبی برای حل مشکلات ذکر شده با استفاده از روشی نوین کارآمد و کم هزینه روش الکترولیز با استفاده از الکترود گرافیت می توان قدم برداشت.


ساخت اسپری ضد عفونی کننده ی محل نگهداری طیور
نماینده اختراع: فاطمه دلوجئی

در این گیاه عصاره گیاه رزماری به وسیله روش تقطیر با بخار آب تهیه شده به این صورت که گیاه مورد نظر در یک طرف جداگانه در معرض بخار آب قرار می گیرد و مواد موثر همراه با آب حرکت کرده و سپس در ستون تقطیر سرد شده، عصاره تشکیل شده را جمع آوری می کنیم. در این روش حرارت مستقیم به نمونه برخورد نمی کند در نتیجه مواد موثر گیاه از بین نمی رود بنابراین روش مناسبی نسبت به سایر روش های عصاره گیری به حساب می آید. حال برای تهیه اسپری ابتدا از خالی بودن اسپری اطیمنان حاصل می کنیم تا مبادا فشار ناشی از گاز فشرده اسپری به چشمان و... آسیب برساند سپس با مته مناسب که همسایز فیش اتصال هوا است یک سوراخ رد ته ظرف ایجاد می نماییم. سوراخ را خیلی پایین نمی زنیم زیرا ما قرار است مایعی را اسپری کنیم در این صورت بهتر است. سوراخ از کفر قوطی بالاتر باشد. پس از سوراخ کردن قوطی، سوزن را در سوراخ به وسیله جوش استیلن می چسبانیم. در آخر اسپری شارژی ما آماده است. مقدار مشخصی از عصاره را وارد قوطی اسپری استریل نموده و تحت فشار گاز مایع شونده پروپان اشباع می نماییم...

ساخت سنسور گازی نانو ذرات اکسیدفری هسته / پوسته
نماینده اختراع: سیدامیر عباس ذکریا

آماده سازی نانو پودر CeO2 از Ce(NO3).6H20 تحت اختلاط با سود، پس از 24 ساعت در دمای 120 درجه سانتیگراد در داخل اتوکلاو صورت گرفت. طرح شماتیک سنتز نانوذرات سریم اکسید سل نانو ذراتti02 از اختلاطttip+etoh و h2O+HNO3+EtOH پس از 45 دقیقه در دمای 30 درجه سانتیگراد آماده شد. پس از آماده سازی، سل ti02 به محلول دیسپرس CeO2 طی مدت 3 ساعت در دمای 30 درجه سانتیگراد افزوده و ترکیب هسته / پوسته ti02 / CeO2 به دست آمد. الکترود آماده شده داخل محفظه تست قرار گرفت و حساسیت آن نسبت به اناتول مورد اندازه گیری قرار گرفت. اگر چه دستگاه تست محیط واقعی نیست، اما نتایج آزمون منعکس کننده روند واقعی عملکرد سنسور است. طرح شماتیک الکترود اینتردیجیتال روش آزمون طراحی شده و سیستم شبیه سازی شامل دو بخش است: سیستم توزیع گاز نمونه و اندازه گیری تغییرات ولتاژ سنسور گاز در برابر نمونه. در سیستم توزع گاز از آرگون خالص به عنوان گاز حامل استفاده و سرعت جریان گاز از طریق جریان سنج تنظیم شده است. با توجه به طراحی دستگاه آزمون، سنسور در دمای محیط (25-30 درجه سانتیگراد) مورد اسفتاده قرار می گیرد. نمودار تکراپذیری سنسور گاز نسبت به اناتول در حجم 200 میکرولیتر در شکل 8 نمایش داده شده که دارای میانگین 6/489 و 2/938 %rsd است.

ساخت فتوبیوراکتور بفلدار جهت حذف آلاینده ها
نماینده اختراع: عدنان حبیبی ماکرانی

این اختراع در مورد ساخت یکی از انواع بیوراکتورها است که در حوزه زیست فناوری کارد بسیاری دارد. فتوبیوراکتورها در واقع نوعی بیوراکتور می باشند که ویژگی بارز آنها در مقایسه با دیگر بیوراکتورها استفاده از نور در آنها است. ریزجلبک دارای نیروی بالایی برای تصفیه پساب هستند. تصفیه پساب به وسیله کشت های جلبکی علاوه بر این که آلودگی اضافی تولید نمی کنند، بلکه موجب باز چرخ موثر مواد غذایی می شود و ابزاری ارزان و کارآمد برای حذف نیترات، فسفات و فلزات آلاینده، به خصوص فلزات سنگین بوده که خود سبب ایجاد ایمنی اکولوژیکی در اکوسیستم های آبی می شود. در این اختراع با توجه به معایب موجود در سیستم های تصفیه معمول که شامل تولید آلاینده ثانویه، کاهش حذف آلاینده ها به مرور زمان، هزینه بالا جهت ساخت و نگهداری و از همه مهمتر کدورت بالای سیستم بعد از فاز رشد، باعث شد که در این سیستم با قرار دادن ته نشین کننده بیشتر مشکلات رفع شود؛ قابلیت های دیگر این دستگاه: استفاده همزمان از سیستم ته نشینی جهت کاهش غلظت زیست توده در سیستم بدون نیاز به عوامل مکانیکی، چرخش مناسب میکروجلبک ها، توزیع یکنواخت نور با لامپ فلووئورسنت سفید، ایجاد اختلاط مناسب توسط همزن پارویی و سیستم هوادهی در داخل سیستم، هزینه پایین بدنه و راه اندازی و استفاده از پاب ها جهت منبع تغذیه از راهکارهای اصلی کشت پر بازده و اقتصادی میکروجلبک در این سیستم است.


درپوش ضد سرقت کامپوزیت توانمند سیمانی
نماینده اختراع: امین اسرافیلی

بتن فوق توانمند به نوع ویژه ای از کامپوزیت های سیمانی اطلاق می شود که تحت شرایط پیچیده قابل تولید هستند و از لحاظ ویژگی های مقاومتی و دوامی در سطح فوق العاده بالایی قرار دارند. تولید درپوش منهول با استفاده از بتن فوق توانمند پاسخ مناسبی به معضل سرقت دریچه های فلزی منهول است.در حال حاضر این دریچه ها برای اولین بار توسط گروه بتن توانمند در اشکال مختلف طراحی و در مقیاس نیمه صنعتی تولید شده اند. لازم به ذکر است که این محصول پس از 1/5 سال کار تحقیقاتی مداوم در یک گروه 5 نفره، علاوه بر دریافت گواهی ثبت اختر اع،موفق به اخذ تاییدیه به فنی از مراکز معتبری همچون آزمایشگاه مرکزی شهرداری تهران، قطب علمی سازه و زلزله دانشگاه صنعتی شریف و نیز انجمن علمی بتن ایران گردیده است.

ساخت قیرهای اصلاح شده با آلیاژ نانو کامپوزیت
نماینده اختراع: مرتضی کرباسی

مواد استفاده شده در این پژوهش شامل LLDPE و سازگار کننده SBR و نانورس و قیر است. SBR مورد استفاده در این پژوهش با ویسکوزیته مونی 54 تهیه شده توسط شرکت پتروشیمی بندر امام - ایران بوده و LLDPE مورد استفاده قرار گرید LL0209AA ساخت شرکت پتروشیمی امیرکبیر - ایران است. پلی اتلین مالئیک گرافت با %1 مالئیکه با کد karbond em2l تهیه شده از شرکت کرانگلین است. همچنین نانورس استفاده شده، کلوزیت 15A تهیه شده از محصولات شرکت southern-clay است. مواد پخت مورد استفاده در این پژوهش شامل گوگرد، اسید استئاریک، اکسید روی (ZNO)، مرکاپتوبنزوتیازول (MBTS)، تترامتیل تیوریم دیسولفید (TMTD) تهیه شده از شرکت بایر (bayer) است. قیر مورد استفاده از نوع 70/60 پالایشگاه اصفهان بوده تهیه شد. ساخت نانو کامپوزیت: اختلاط در دستگاه مخطو کن داخلی haake انجام شد. ابتدا PE به درون دستگاه ریخته شد و پس 2 دقیقه نانو رس به دستگاه اضافه شد. با اضافه کردن SBR به مخلوط پس از زمان دو دقیقه اختلاط PE و نانورس، پخت لاستیک SBR به همراه مواد پخت شروع شد بعد از آن قیر به منظور سازگار کننده داخل مخلوط کن ریخته شد. ساخت قیر اصلاح شده بر پایه نانو کامپوزیت: برای ساخت نمونه های اصلاح شده قیری از 4 نمونه نانو کامپوزیت PE/SBR/nanoclay/bitumen استفاده گردید. این نانو کامپوزیت ها در درصدهای متفاوت با قیر مخلوط شدند. برای اختلاط اصلاح کننده های پلیمری ساخته شده با قیر از یک دستگاه همزن مکانیکی استفاده شد.

تبدیل زیست توده هسته خرما به هیدروژلت
نماینده اختراع: علیرضا سبزواری

در تولید هیدروژل های پایه طبیعی، لیگنوسلولز مورد استفاده (در اینجا زیست توده) قبل از استفاده باید تحت چندین مرحله آماده سازی و به ویژه واکنش لیگنین زدایی قرار گیرند، که خود باعث صرفه هزینه و زمان بسیار زیادی می شود. در روش به کار گرفته شده در این اختراع برخلاف روش های قبلی واکنش پلیمریزاسیون در غیاب حضور لیگنوسلولز و از طریق پلیمریزاسیون امولسیون وارون به عنوان روشی با قابلیت تولید پلیمرهایی با جرم مولکولی بالا و در سرعت های بالای پلیمر شدن انجام شد. به این ترتیب که ابتدا طراحی و سنتز لاتکس حاوی کوپلیمر آبدوست شبکه ای شده با قابلیت جذب و نگهداری آب بالا بر پایه سدیم آکریلات، آکریلیک اسبد، آکریلامید و و-2آکریل آمیدو 2—متیل پروپان سولفونیک اسید(NaAA-AA-AM-AMPS) Polyو با ترکیب درصد مولی اجزاء (54-6-32-8) در سیستم پایدار پلیمریزاسیون امولسیون وارون انجام می شود. در مرحله بعد زیست توده ها پس از شستشو با آب به لاتکس پلیمری حاصل از مرحله قبل آغشته شده و توسط حرارت بین گروه های عاملی پلیمر سنتزی و پلیمر طبیعی واکنش شیمیایی ایجاد می شود. نتیجه این واکنش تبدیل مستقیم زیست توده هسته خرما به هیدروژلی ارزشمند است. خواصل هیدروژل بعد از تولید توسط آزمون هایی مانند اندازه گیری، تورم ، اندازه گیری خواص رئولوژیکی، طیف سنجی مادون قرمز، میکروسکوپ الکترونی، تجزیه گرمایی دینامیکی - میکانیکی و تجزیه گرما وزن سنجی مورد بررسی قرار گرفت.

200/202

خبرنگار: ناهید سمیعی/انتشار: آخوندی

کد خبر: 780416

وب گردی

وب گردی