جانبازان و ایثار گران بخوانند/مدیرکل درمان بنیادشهید و امور ایثارگران

مدیرکل درمان بنیادشهید و امور ایثارگران گفت: از نظر خدمات درمانی، هیچ جانباز یا ایثارگری وجود ندارد که نیازمند درمان تخصصی باشد که به آنها ارائه نشود، در واقع همه ایثارگران از خدمات درمانی مناسب برخوردارند.

به گزارش ایسکانیوز ایرج عربی گفت: ممکن است بیماری شرایط درمانش در کشور فراهم نباشد که در این صورت راهکارهای مختلفی وجود دارد؛ یا جانبازان به خارج از کشور اعزام می شوند یا پزشکان متخصص و فوق تخصص برای درمان آنها به ایران دعوت می شوند.
وی اظهار داشت: بنیادشهید در حقیقت توجه به موضوع سلامت و ارائه خدمات به ایثارگران را در قالب یک هرم سلامتی انجام می دهد تا خدمات مناسب درمانی به ایثارگران و خانواده های شهدا ارائه شود.
عربی ادامه داد: این هرم سلامتی از خدمات عمومی شروع و تا خدمات اختصاصی ادامه می یابد، حتی برای ایثارگران و جانبازان خدمات فوق تخصصی در صورت نیاز ارائه می شود.
وی درباره بیمه پایه تکمیلی براساس قانون جامع خدمات رسانی به ایثارگران، نیز گفت: این بیمه برای همه ایثارگران است و جانبازان پنج درصد به بالا و تمام خانواده شهدا و ایثارگران در سراسر کشور را شامل می شود.
مدیرکل درمان بنیادشهید اضافه کرد: همچنین در بحث دارو و تجهیزات پزشکی خیلی از خدمات در قالب بیمه پیش بینی شده است و اقلام مورد نیاز ایثارگران تهیه و در اختیار آنها قرار می گیرد.
وی با بیان اینکه اعتبار موردنیاز این طرح تامین شده است، اظهار داشت: به همین منظور هر ایثارگری که نیازمند دریافت این تجهیزات بوده یا هست می تواند از این خدمت نیز بهره مند شوند.
عربی ادامه داد: تمامی ایثارگرانی که مشمول تخفیف دائمی تجهیزات مانند ویلچر، لوازم بهداشتی و مصرفی هستند، مشمول این طرح می شوند.
وی خاطرنشان کرد: همچنین برخی از ایثارگران و یا والدین شهدا نیازمند ارائه خدمات روزانه مانند تخت یا تشک مواج هستند، که این موارد نیز در اختیار آنها قرار می گیرد.

اعزام به خارج برخی از جانبازان
مدیرکل درمان بنیادشهید همچنین درباره اعزام برخی از جانبازان به خارج از کشور نیز گفت: در یک گروه از جانبازان که شرایط ارائه خدمات درمانی به آنها در کشور وجود ندارد، طبق شورای عالی پزشکی به خارج از کشور اعزام می شوند.
وی تصریح کرد: همچنین در برخی از موارد برای ارائه بهتر خدمات درمانی به جانبازان و ایثارگران، از تیم های پزشکی خارج از کشور برای سفر به ایران دعوت می شود که در قالب تیم های کاری متشکل از متخصصان داخلی و خارج از کشور به ایثارگران خدمات می دهند و در کنار آن کنفرانس های علمی برگزار می شود.
وی خاطرنشان کرد: همچنین در برخی موارد نیز برای ارائه خدمات مطلوب تر به ایثارگران تجهیزات به کشور وارد شده است و در این زمینه وزارت بهداشت و گمرک نیز با بنیادشهید همکاری لازم را تاکنون داشته اند.
مدیرکل درمان بنیادشهید ادامه داد: همچنین برای سهولت در خرید تجهیزات موردنیاز ایثارگران، بحث نقدی کردن خدمات بخاطر مشکلات بودجه ای که قول هم داده شده این مشکلات حل شود، انجام شده است.
وی با بیان اینکه برخی از تجهیزات را نقدی کرده ایم، افزود: به عنوان نمونه، عصا، عینک نابینایی و سمعکی که ایثارگران نیاز دارند پول نقد در اختیارشان قرار داده می شود و خود این افراد آن را تهیه می کنند.
عربی اضافه کرد: بنیادشهید دخالتی در این موضوع ندارد و هزینه این تجهیزات به حساب آنها واریز می شود.

اعتراض ایثارگران به درصدهای جانبازی رسیدگی می شود
عربی در ادامه به تشکیل کمیسیون های پزشکی در تمامی استان های کشور نیز اشاره کرد و گفت: این کمیسیون در استان ها در حال برگزاری است و پزشکان آموزش دیده به استان ها اعزام می شوند تا به درخواست ها و اعتراض ایثارگران درباره درصدهای جانبازی رسیدگی کنند.
وی تصریح کرد: ممکن است برخی از جانبازان به درصد جانبازی خودشان اعتراض داشته باشند که این موارد به صورت ویژه رسیدگی می شود البته در برخی از موارد جانبازی با پنج درصد به کمیسیون پزشکی می آید و دوباره همان پنج درصد برای آنها لحاظ می شود ولی یکسری از اعتراضات آنها بجاست و ممکن است پس از بررسی درصد جانبازی آنها تغییر کند.
براساس آمار بنیادشهید، تعداد جانبازان زیر 25 درصد 331 هزار و 555 تن، جانبازان 25 درصد و بالاتر 233 هزار و 267 تن، جانبازان 50 تا 69 درصد 25 هزار و 481 و جانبازان بالای 70 درصد حدود 9 هزار و 688 است؛ ضمن اینکه حدود هفت هزار جانباز اعصاب و روان شدید در کشور بسر می برند. همچنین حدود 230 هزار شهید تقدیم انقلاب شده است.

ایرنا

700

کد خبر: 837047

وب گردی

وب گردی