زیر پوست شیراز مسائل نگران کننده ای می گذرد

مدیرکل دفتر امور اجتماعی و فرهنگی استانداری فارس گفت: در زمینه کاهش آسیب ها همچنان انجام کارهای دندان گیر بسیار اندک است و باید به فکر فعالیت های اصولی تری بود.

به گزارش ایسکانیوز به نقل از خبرجنوب،موسوی در مراسم انعقاد تفاهم نامه کنترل و کاهش آسیب های اجتماعی بین بهزیستی و آموزش و پرورش فارس که با حضور تعدادی از مدیران مدارس برگزار شد، افزود: متاسفانه بیشترین فرصت های کشور در 8 کلانشهر و از جمله شیراز متمرکز شده و طبق سرشماری سال 97، نسبت جمعیت شهری به روستایی 72 درصد به 28 درصد است که در این خصوص وضعیت فارس در بین سایر استان ها ناهمگون تر است.
وی یادآور شد: شغل و تحصیل مهمترین دلایل مهاجرت روستائیان گزارش شده است. در واقع این افراد، پناهندگانی محصول برنامه ریزیهای ما هستند و باید به فکر کاهش آسیبهایی بود که آنها را تهدید می کند. موسوی گفت: متاسفانه در دهههایی، آسیب ها را در کشور انکار کردیم، در برهه ای هم در برابر آنها موعظه کردیم، پس از آن هم برخوردها را در اولویت قرار دادیم، اما در حال حاضر در ایستگاه واقع بینی قرار داریم و عبور با سلامت از این موقعیت ضروری است.
این مقام مسئول استانداری فارس ادامه داد: زیر پوست حاشیه شهر، مسایل نگران کنندهای مشاهده میشود به طوری که طبق غربالگری که بین 4 تا 5 هزار دانش آموز محلات حاشیه نشین شیراز انجام شد، تعداد قابل توجهی به اعتراف خودشان دارای رفتارهای پرخطر بودند که برای مشاوره و انجام تست ایدز به مراکز مربوطه ارجاع شده اند. موسوی یادآور شد: کمبود مهارتهای ارتباطی یکی از دلایل اصلی طلاق زوجین جوان است که عدم ارائه آموزش به آنها از کودکی، مهمترین علت این مشکلات می باشد.
این مقام مسئول استانداری فارس با اشاره به وجود رفتارهای پرخطر در بین دانش آموزان حاشیه نشین شهر، گفت: این قبیل مسایل با اطمینان در مناطق دیگر هم وجود دارد و زیر پوست شهر، مسایل بسیاری دیده می شود، اما برخی ککشان هم نمیگزد و میگویند مگر فرزند ما هست، در حالی که باید بدانیم در صورت عدم توجه به این معضلات، مشکلات و عوارض ناشی از آن دامن همه ما را می گیرد.
مدیرکل دفتر امور اجتماعی و فرهنگی استانداری فارس ادامه داد: انجام کارهای روتین و معمول در زمینه کاهش آسیبها، کمکی به ما نکرده و باید بگوییم که هم منابع وجود دارد و هم بودجه و به طور کلی مشکل اصلی ما پول نیست. در گذشته برخی بودجه های فرهنگی خرج کیک و آبمیوه می شد اما در حال حاضر باید به دنبال کارهای اساسی بود.
موسوی یادآور شد: مرودشت و کازرون با 10 محله حاشیه نشین و شیراز با بیش از 50 محله حاشیه نشین دارای آسیب هایی هستند که کنترل و کاهش آنها ضروری است. با وجود معضلات موجود، هنوز عده ای به دنبال لاپوشانی هستند.
این مقام مسئول استانداری فارس گفت: به منظور کاهش و کنترل مفاسد اخلاقی، طلاق و اعتیاد، امروز دیگر نیاز به کاری خارق العاده و ورای روتین ها داریم.
موسوی افزود: در زمینه کاهش آسیبها، برخی غیرکارشناسانه می گویند این کار را انجام دهید، آن کار را انجام ندهید؛ در حالی که در مواردی باید سنگی زیر پای افرادی که دارد سیل میبردشان بگذاریم، آنها را بالا بکشیم و تنفسی بدهیم.
وی از در راه بودن بیش از یک میلیارد تومان بودجه برای حاشیه نشین ها در شیراز خبر داد و گفت: شهرداری نیز باید کمک کند تا در زمینه کاهش آسیب ها، کارهای دندان گیر انجام شود.
مدیر یکی از مدارس پسرانه حاشیه نشین در ناحیه 3 شیراز نیز با بیان مشکلات دانش آموزان این مناطق، گفت: ما بارها به حال مشکلات مالی شدید دانش آموزان این مناطق گریسته ایم؛ چندی پیش دانش آموزی در یک مراسم، سهمیه کباب خود را در جیبش گذاشت و وقتی علت را جویا شدیم، گفت خواهرم از این غذا نخورده است!
فریدونی افزود: اینجا مشکلات مالی بسیار پررنگ است و به نظرم در کنار سایر کارها، در مرحله اول باید به فکر رفع مشکلات اقتصادی دانش آموزان مناطق حاشیه نشین بود. اگر مشکلات آنها رفع نشود فردا باید منتظر جوانانی معتاد و بزهکار باشیم.
میترا شیبانی، مدیر یکی از مدارس ناحیه 3 دخترانه شیراز نیز گفت: رفع مشکلات و نیازهای اولیه دانش آموزان مناطق حاشیه نشین ضروری است و باید بگوییم وقتی پدر یک دانش آموز، معتاد باشد، فرزند او هم در معرض آسیب قرار دارد.
محمودرضا عرب، معاون امور توسعه پیشگیری بهزیستی فارس نیز توجه به کاهش و کنترل آسیب ها در بین دانش آموزان را ضروری دانست.

902

کد خبر: 868677

وب گردی

وب گردی