دولت انگلیس ناقض یا حامی حقوق بشر!؟

انگلیس یکی از ناقضان حقوق بشر در دنیا است، این در حالی است که برای سایر کشورها در نقش حامیان پروپاقرص حقوق بشر وارد می شود و جالب تر اینکه به خود اجازه می دهد به این بهانه در امور داخلی کشورها از جمله ایران دخالت کند.

گزارش گروه سیاسی ایسکانیوز ؛ در هفته گذشته شاهد بودیم که کمیته سوم مجمع عمومی سازمان ملل با تکرار اتهامات اثبات‌ نشده، قطعنامه‌ای را علیه «وضعیت حقوق بشر ایران» به تصویب رساند؛ این قطعنامه با ۸۳ رأی موافق، ۳۰ رأی مخالف و ۶۸ رأی ممتنع به تصویب رسید.

از نکات جالب در این خصوص می توان به کشورهایی اشاره کرد که بر علیه جمهوری اسلامی رای مثبت دادند و این در حالی است که همان دولت ها در کشورهای خویش ناقض حقوق بشر بوده و برای شهروندان خود اعتقادی به مسایل اولیه حقوقی و حفظ حریم آنها ندارند .

در این میان دولت انگلیس نیز از کشورهایی است که ایران را به نقض حقوق بشر متهم کرده است در حالیکه وضعیت حقوق بشر در این کشور در شرایط مطلوبی قرار ندارد و بسیار نگران کننده است اما بواسطه تبلیغات رسانه ای گسترده در سطح دنیا افکار عمومی توجه ای نسبت به آن ندارند .

از همین روی بازخوانی کارنامه دولت انگلیس در نقض حقوق شهروندی خود می تواند سراب های خیالی ادعاهای حقوق بشر را برای افکار عمومی آشکار کند .

اولین قربانیان حقوق بشر انگلیسی

گزارش‌های رسانه‌ای و حقوق بشری گواه این موضوع است که مسلمانان در انگلستان با رفتارهای تبعیض آمیزی مواجه‌اند و مدام در معرض تعقیب پلیس و افزایش خشونت هستند. در اعتراض به این رفتارهای تبعیض گونه که در انگلستان علیه مسلمانان اعمال می شود، کمیسیون حقوق بشر اسلامی مستقر در لندن طی نامه ای به شورای اقلیت‌های سازمان ملل، درباره این رفتارهای تبعیض‌آمیز انگلیس علیه مسلمانان اعتراض کرد که در محتوای این نامه آمده است که رفتارهای تبعیض نژادی علیه مسلمانان در انگلیس به امری عادی تبدیل شده و قوانین ضد تروریسم را علیه حدود ۳میلیون نفر مسلمان در این کشور اعمال می‌شود.

دولت انگلستان برای جلوگیری از تروریسم قانون ضدتروریسم را احیا کرد که به واسطه این قانون دست افراد امنیتی را باز خواهد گذاشت که پلیس‌ها حتی به دلایل نامعقول افراد مظنون را توقیف و بازجویی و حتی بازداشت کنند، در واقع هدف از ایجاد این قانون، ایجاد فشار و خشونت‌های تبعیض‌آمیز علیه مسلمانان انگلستان است و این قانون را دستاویزی برای اهداف رفتارهای تبعیضی خود قرار داده‌اند.

از سوی دیگر اسلام هراسی موضوع دیگری است که مانند ویروسی در کشورهای غربی خصوصا انگلیس شیوع پیدا کرده است. اسلام هراسی ابزار دیگر کشور انگلیس برای اعمال فشار علیه مسلمانان است که از طریق ترویج ترس علیه مسلمانان به اهداف خود می‌رسند مواردی مانند نقاشی‌های دیورای ضد اسلامی در دانشگاه‌ها، حمله‌های مکرر علیه مسجدها، آزارهای جنسی و سوء استفاده‌های اینترنتی از مسلمانان گواه پدیده اسلام هراسی است.

تلفن همراه های ناامن

از دیگر نقض‌های حقوق بشر در انگلیس، نقض حریم خصوصی افراد از طریق جاسوسی است که در این راستا از هیچ تلاشی فروگذاری نکرده است. طبق گزارشی آژانس اطلاعاتی انگلستان متهم به جاسوسی از طریق تبلیغات بوده، که در این جریان این سازمان با سازمان‌های دیگر انگلستان از جمله سازمان‌های اقتصادی، مدارس، بانک‌ها و غیره همکاری داشته و اطلاعات حاصل از جاسوسی را به آنها داده است، علاوه بر این جاسوسی‌ها اسنودن افشاگر برنامه‌های اطلاعاتی دولت آمریکا، در مصاحبه‌اش بر موضوعاتی در رابطه با نظارت بر مردم انگلستان تاکید کرد که ستاد ارتباطات دولت انگلیس می‌تواند بدون اطلاع کاربر و به صورت مخفیانه، کنترل کامل تلفن‌های هوشمند را در اختیار بگیرد و با ارسال پیام متنی رمزگذاری شده، کنترل کامل گوشی‌های تلفن هوشمند را در اختیار بگیرد و از این گوشی‌ها برای گرفتن عکس یا گوش دادن به مکالمات تلفنی استفاده کند.

تمامی این مدارک و مستندات نشان دهنده نظارت‌های مخفیانه دولت انگلستان بر مردم است که به نقض حریم خصوصی مردم می انجامد.

زنان بردگان خانگی در بریتانیا

در گزارشی از سوی سازمان ملی مبارزه با جرایم انگلیس اعلام شده است که صدها نفر از کسانی که به انگلیس قاچاق می‌شوند زیر سن قانونی هستند و برای بهره‌برداری‌های جنسی و بردگی‌های خانگی مورد استفاده قرار می گیرند و این قربانیان در خاک این کشور به بردگی گرفته می‌شوند.

در گزارشی منتشر شده از دیلی میل آمده است: " گروه‌های قاچاق انسان، زنان را از کشورهای اروپای شرقی به انگلستان جهت بردگی جنسی و ازدواج های «صوری» با اتباع سایر کشورها، قاچاق می کنند."

بر اساس این گزارش، زنان قربانی که اغلب در کشورهای خود فقیر می‌باشند، با وعده زندگی بهتر و درآمد مناسب به انگلیس و اسکاتلند قاچاق می‌شوند که در نهایت از سوی قاچاقچیان مجبور به تن فروشی و یا ازدواج صوری با اتباع یک کشور دیگر در انگلیس و اسکاتلند می‌شوند. این زنان هم اکنون تبدیل به دومین کالای قاچاق پر سود پس از مواد مخدر در انگلستان و اسکاتلند شده اند. این زنان پس از ازدواج صوری و رها شدن، مجددا از سوی قاچاقچیان جهت روسپیگری به کار گرفته می‌شوند و به سرنوشت اسفباری دچار می گردند.

30 هزار مورد تجاوز به کودکان

در اواخر ماه جولای ۲۰۱۵ گزارشی منتشر شد که در آن به قاچاق کودکان از ویتنام و استفاده از این کودکان در مزارع و شرکت های انگلیسی اشاره می‌کرد. طبق این گزارش، کودکان بسیاری از ویتنام به انگلیس قاچاق شده و به کار اجباری وادار می‌شوند، در این گزارش، از ضعف دولت انگلستان در برخورد با این مسئله انتقاد شده است و وجود این ضعف باعث «برده‌داری مدرن» شده است.

ایندیپندنت نوشت:" آمارها جدید نشان می‌دهد هزاران کودک و نوجوانی که مراکز بازپروری نگاهداری می شوند، بر اثر فشارهای فیزیکی شدید دچار آسیب دیدگی شده‌اند."

همچنین گاردین در گزارشی نوشت: "آمار بدست آمده از گزارشاتی که در چهار سال اخیر به دست پلیس انگلیس رسیده اند، حدود 30 هزار مورد تجاوز به کودکان صورت گرفته است. بررسی‌ها نشان می دهد که از این تعداد، 2625 تعرض جنسی، شامل 225 تجاوز به عنف، توسط نوجوانان زیر 18 سال علیه کودکان دیگر درمدارس، مثل زمین بازی و ...، اتفاق افتاده است. یکی از خانواده‌های این کودکان معتقد است که سکوت در برابر امری مثل تجاوز به کودکان در قرن 21 و در کشوری چون انگلیس باور کردنی نیست."

زندان های ناامن

سازمان بازرسی زندان‌های انگلیس در گزارشی به وضعیت وخیم موجود در زندان اچ.ام.پی بولینگدان به ویژه وضعیت زندانیان جوان افشاگری کرد و پرده از این وضعیت وخیم در این زندان برداشت. این گزارش پس از بازرسی سرزده ماموران سازمان بازرسی زندان‌های انگلیس از این زندان منتشر شده است.

در این گزارش آمده است: " تعداد زندانیان در این زندان 1109 نفر است که 440 نفر از آنان جوانان 18 تا 21 سال هستند. از مشکلات جدی این زندان توزیع آسان موادمخدر، وجود باندهای تبهکار سازمان‌یافته و خشونت علیه سایر زندانیان دیگر به ویژه جوانان است.

از دیگر مواردی که در این گزارش حائز اهمیت است و با ذکر مثال‌های توضیح داده شده کمبود شدید کارکنان، وجود حس ناامنی گسترده در میان زندانیان به جهت ایمن نبودن در برابر خشونت از طرف مامورین و سایر زندانیان، وفور گسترده سلاح سرد مانند چاقو، شلوغی بیش از حد برخی سلول‌ها، حضور جوانان در کنار بزرگسالان تبهکار، آمار بالای خودزنی و افزایش آمار مرگ و میر زندانیان به نسبت سال‌های گذشته است. "

گزارشی دیگر از وضعیت بد زندان والتون در لیورپول، که این گزارش توسط خبرگزاری مترو منتشر شده است. در این گزارش آمده پیتر فرانسیس مدیر زندان زندانیان را مجبور به زندگی در محیطی بسیار قدیمی و کثیف می‌کرد. عکس‌هایی که سپتامبر ۲۰۱۷ از این زندان گرفته شده است، سرویس بهداشتی‌های کثیف، دیوارهای خط خطی شده، حمام‌هایی که سیم‌های برق از سقف آن ها بیرون آمده بود، وجود حشراتی مثل سوسک و ... را نشان می دهند.

آنچه که در این گزارش آمد گوشه‌های کوچکی از نقض حقوق بشر در کشور انگلستان است، کشوری که خود را مدعی و حامی حقوق بشر در دنیا می‌داند در کشور خود تناقض‌ها و مشکلات عدیده‌ای در اجرای حقوق بشروجود دارد.مقامات انگلیسی همه دغدغه‌ های حقوق بشری خود را در عرصه بین‌ الملل خرج کرده و تنها به نقض آن در کشورهای دیگر توجه دارند. همین امر موجب شده تا حقوق مردم انگلیس در داخل این کشور به انحای مختلف نادیده انگاشته شود و سیاستمداران انگلیسی به شیوه‌های مختلف حقوق انسانی را در این کشور به بازی بگیرند. تبعیض و عدم رعایت حقوق اقلیت‌های مذهبی از سوی دولت و قوانین این کشور، عدم امنیت در زندان‌ها، وجود بیش از 30 هزار تجاوز جنسی در چهار سال براساس گزارش گاردین، قاچاق انسان و صعنت برده‌داری و جاسوسی از حریم خصوصی افراد که از بدیهی‌ترین اصول حقوق بشر است نشانگر آن است که انگلیس یکی از ناقضان حقوق بشر در دنیا است اما حقوق بشر در دست دولت مردان بریتانیا تبدیل به ابزاری شده است تا مقاصد استعماری خود را در سطح جهان به ویژه خاورمیانه دنبال کنند.

تهیه و تنظیم : سمانه ستاری

کد خبر: 873478

وب گردی

وب گردی