حمایت بیشتر از داروهای تولید داخل ضروری است

شانزدهمین کنگره مدیکال آنکولوژی و هماتولوژی آغاز به کار کرد. افتتاحیه این کنگره شب گذشته در شیراز برگزار شد. این کنگره جهت تبادل اطلاعات درباره آخرین پیشرفت‌های حوزه آنکولوژی و هماتولوژی است که در حاشیه افتتاحیه آن قلم داروی ضدسرطان جدید و تولید داخل معرفی شد.

به گزارش ایسکانیوز و به نقل از ایسنا،دکتر نیما سپهری مدیرعامل یک شرکت دارویی در حاشیه برگزاری شانزدهمین کنگره مدیکال آنکولوژی و هماتولوژی با بیان اینکه محصولات تزریقی شرکت دارویی ما از سال ۹۴ واردا بازار دارویی کشور شده و از سال ۹۶ نیز تولید داروهای خوراکی ضد سرطان را آغاز کرده‌ایم، گفت: در این شرکت دارویی بر روی فرمولاسیون داروها کار می‌شود. یعنی ماده اولیه را وارد کرده و فقط روی فرمولاسیون داروها کار می‌کنیم. در حال حاضر خط تولید داروهای تزریقی ما هم در مرکز رشد دانشگاه علوم پزشکی تهران قرار دارد.

سپهری با بیان اینکه داروهای آنکولوژی در دسته داروهای پرخطر قرار دارد، افزود: تولید این قبیل داروها نیازمند سیستم‌های بسته ایزولاتوری هستند که در دنیا، شرکت های معدودی از این تکنولوژی استفاده می کنند.

وی با معرفی یکی از داروهایی تولید این شرکت در زمینه یک نوع سرطان خون و مورد استفاده در پیوند مغز استخوان، گفت: این دارو یک سوم برند اصلی، قیمت دارد. ضمن اینکه ناخالصی داروی تولیدی ما از برند اصلی نیز کمتر است.

سپهری همچنین اظهار کرد: در حال حاضر ۲۹ قلم داروی ضد سرطان در شرکت دارویی نانو الوند تولید و در بازار دارویی کشور عرضه می‌شود. این داروها برای انوع سرطان‌های ریه، خون، پروستات، سینه، معده و... کاربرد دارد.

مدیرعامل این شرکت دارویی با بیان اینکه ما بر روی فرمولاسیون داروها کار می‌کنیم و ماده اولیه داروهای تولید ما، ساخت ما نیست، گفت: تقریبا تمامی ۲۹ قلم به جز سه قلم از داروهایمان تحت پوشش بیمه قرار دارند.

وی با اشاره به تولید داروی ضد نوع خاصی از سرطان خون که امروز معرفی و رونمایی شد، افزود: قیمت هر ویال داروی برند اصلی که از فرانسه می‌آید، ۲۸.۵ میلیون تومان است که برای ۴ ویال نوع خارجی آن بیمار باید ۱۱۳ میلیون تومان پول بدهد و بیمه هم نیست. اما، قیمت داروی تولیدی ما ۹ میلیون و ۲۰۰ هزار تومان است که هزینه مصرف ۴ ویال آن برای بیمار، ۳۶ میلیون و ۸۰۰ هزار تومان می شود که ۷۶ میلیون تومان کمتر از قیمت برند اصلی است.

سپهری با تاکید بر اینکه این دارو جزو داروهای «اورفان» بوده و شاید تعداد خیلی اندکی بیمار در کشور به این دارو نیاز داشته باشند، گفت: وقتی این دارو مشابه تولید داخل نداشت، شاید تعداد بیمارانی که از این دارو استفاده می‌کردند به ۱۰ نفر هم نمی رسید. در عین حال شرکت دارویی ما یک شرکت در زمینه تولید داروهای «های تک» به شمار می رود و در آغاز راه هستیم. خوشبختانه تاکنون ۱.۵میلیون یورو دارو به کشور سوریه صادر کرده‌ایم.

سپهری در ادامه صحبت‌هایش خواستار محدود شدن واردات داروهای مشابه تولید داخل شد و گفت: ما نمی گوییم واردات این داروها ممنوع شود، زیرا این حق بیمار است که داروی خودش را انتخاب کند. اما می‌گوییم برای حمایت از شرکت‌های دارویی داخلی، وزارت بهداشت و سازمان غذا و دارو باید واردات مشابه تولید داخل را محدود کنند.

وی افزود: بعضا دیده می‌شود که داروهای ژنریک مشابه خارجی که بی‌کیفیت هستند، وارد کشور می شود. در صورتی که وزارت بهداشت باید از شرکت های تولید کننده داروهای های تک در داخل حمایت کند.

700

کد خبر: 875180

وب گردی

وب گردی