حمایت از تولیدات داخلی و تقویت صنایع دارویی مهم ترین سیاست وزارت بهداشت است

معاون وزیر بهداشت و رییس سازمان غذا و دارو با اشاره به سیاست‌های سازمان این سازمان درباره داروهای وارداتی که مشابه داخلی دارند، گفت: باجدیت پیگیر مساله مصرف منطقی دارو هستیم و تلاش می‌کنیم کمیته‌های نظارت در بیمارستان‌ها نیز فعال شوند.

به گزارش ایسکانیوز ، دکتر غلامرضا اصغری با تاکید بر اینکه داروهای تولید داخل به شرطی مجوز تولید و ورود به بازار را دریافت می‌کنند که کیفیت‌ و استانداردهای مورد نظر سازمان غذا و دارو را داشته باشند، گفت: برای حمایت از تولیدکنندگان داروی داخلی، برای داروهای وارداتی که مشابه داخلی آنها در کشور وجود دارد، سقف قرار داده‌ایم و تنها بیش از 10 درصد از حجم بازار دارو را به آنها می‌دهیم. بر این اساس 90 درصد این بازار در اختیار تولیدکنندگان داخلی است و با این روش صنایع دارویی کشور تقویت می‌شود.

وی همچنین متذکر شد: البته این کار تنها به شرطی برای داروهای تولید داخل انجام می‌شود که کیفیت لازم را داشته باشند و بر این اساس اگر دارویی استانداردهای مورد نظر سازمان غذا و دارو را نداشته باشد، مجوز ورود به بازار نخواهد گرفت. بنابراین مردم مطمئن باشند که داروی بی‌کیفیت وارد بازار نخواهد شد.

دکتر اصغری با اشاره به برنامه‌ها و اقدامات سازمان غذا و دارو گفت: اکنون با جدیت پیگیر مساله مصرف منطقی دارو هستیم و تلاش می‌کنیم کمیته‌های نظارت در بیمارستان‌ها فعال شوند تا داروهایی که تجویز می‌شوند، به میزان مورد نیاز در اختیار بیماران قرار گیرد و از آنها استفاده مازاد و غیرمنطقی نشود.

رییس سازمان غذا و دارو با بیان اینکه متاسفانه بحث مصرف منطقی دارو از موضوعاتی است که کمتر مورد توجه رسانه‌ها قرار گرفته است، اظهار کرد: باید افکار عمومی را متوجه این مطلب کرد مصرف زیاد یا نابجا و غیرمنطقی دارو مانند مصرف سموم است.

وی درباره تاخیر در پرداخت مطالبات دارویی و تجهیزات پزشکی نیز گفت: در حال حاضر حدود 10 الی 20 درصد از مطالبات دارویی و تجهیزات پزشکی پرداخت شده است به طوری که از 3000 میلیارد مطالبه‌ای که در حوزه دارو وجود داشته است، مقداری از سوی تامین اجتماعی و بیمه سلامت ایرانیان پرداخت شده و میزان مطالبات دارویی به 2400 میلیارد تومان رسیده است. بر این اساس در حال حاضر شرایط‌مان کمی بهتر شده است و امیدواریم با پرداخت‌هایی که در آینده نزدیک صورت می‌گیرد، اوضاع بهتر شود.

کد خبر: 878755

وب گردی

وب گردی