فرار مالیاتی در کشور به چه میزان است؟ 

رئیس کمیسیون اقتصادی مجلس شورای اسلامی گفت:براساس پیش بینی ها سالانه نزدیک به میزان 30 الی 40 درصد از مالیاتی که در کشور وصول می شود فرار مالیاتی وجود دارد که برآورد می شود حدود30الی 40 هزار میلیارد تومان میزان فرار مالیاتی در اقتصاد کشور وجود دارد.

به گزارش گروه اقتصادی ایسکانیوز؛ محمدرضا پورابراهیمی داورانی، در خصوص فرارهای مالیاتی، گفت:بحث فرارهای مالیاتی یکی از مشکلات نظام اقتصادی کشور بوده که باید به این موضوع رسیدگی جدی شود چرا که یکی از راهکارهای اصلی برای کاهش اتکای بودجه به درآمدهای نفتی، جلوگیری از فرارهای مالیاتی است.

رئیس کمیسیون اقتصادی مجلس شورای اسلامی ادامه داد:برای کاهش اتکا به درآمدهای نفتی و لحاظ درآمدهای پایدار مالیاتی، اقداماتی در دستور کار قرار گرفته است.

بررسی ارتباط میزان تولید ناخالص داخلی و مالیات در اقتصاد

نماینده مردم کرمان و راور در مجلس دهم شورای اسلامی تصریح کرد:بررسی ها بیانگر این است در اقتصاد کشورها ارتباط مشخصی بین میزان تولید ناخالص داخلی و میزان مالیات در اقتصاد هر کشور وجود دارد.شاخص نسبت مالیات به میزان تولید ناخالص داخلی شاخص قابل تاملی است در هرکشور متناسب با نحوه محاسبه مالیات ممکن است تغییراتی داشته باشد.

پورابراهیمی داورانی، افزود: براساس بررسی ها و لحاظ نسبت مالیات به میزان تولید ناخالص داخلی با حداقل متوسط کشورهای شبیه به ایران، باید به بیش از آنچه که امروز مالیات در کشور محقق می شود به سمت کسب درآمدهای مالیاتی حرکت کرد بنابراین عدم عدد قابل تحقق مالیات، بیانگر فرارهای مالیاتی است.

فرار مالیاتی در کشور به چه میزان است؟

رئیس کمیسیون اقتصادی مجلس شورای اسلامی افزود:براساس پیش بینی ها سالانه نزدیک به میزان 30 الی 40 درصد از مالیاتی که در کشور وصول می شود فرار مالیاتی وجود دارد که برآورد می شود حدود30الی 40 هزار میلیارد تومان میزان فرار مالیاتی در اقتصاد کشور وجود دارد.

پورابراهیمی داورانی با تاکید بر جلوگیری از فرارهای مالیاتی افزود:در یکی از اقدامات برای جلوگیری از فرارهای مالیاتی، موضوع سامانه های اطلاعاتی نظام جامع مالیاتی پیگیری شده و باید سامانه نظام جامع مالیاتی بطور کامل، تکمیل شود. همچنین باید از سایر مولفه ها و شاخص ها در شناسایی درآمدهای مالیاتی قابل وصول، استفاده شود که می توان به موضوع استفاده از تراکنش های بانکی اشاره کرد.

نقش رصد تراکنش بانکی در جلوگیری از فرارهای مالیاتی چیست؟

پورابراهیمی داورانی افزود: روند در حال تکمیل طرح جامع مالیاتی از یک سو و استفاده از ابزارهای مانند رصد تراکنش بانکی، باعث شده در سال 96 اتفاقات خوبی در حوزه اقتصاد کشور بیافتد.

او گفت: 10هزار میلیارد تومان از میزان مالیات قانونی دولت در طول8 ماهه امسال وصول شده که 70 درصد از این میزان، منابع مالیاتی است که از طریق رصد تراکنش های بانکی بدست آمده است.منابع مالیاتی مذکور از اشخاصی وصول شده که تا امروز در اقتصاد کشور یک ریال به عنوان مالیات پرداخت نکرده اند.

شاید در سال آینده میزان فرارهای مالیاتی به نصف برسد

پورابراهیمی داورانی ادامه داد: اشخاصی که کمتر از میزان قانونی مالیات پرداخت کرده اند جزء مودیان مالیاتی هستند که پرونده مالیاتی دارند اما 7هزارمیلیارد تومان مالیاتی که در 8 ماه اول امسال وصول شده مربوط به اشخاصی است که کد و هویت اقتصادی ندارند و هدف گذاری شده با رصد موثر از فرارهای مالیاتی جلوگیری شود بنابراین اگر روند مذکور ادامه یابد شاید در سال آینده میزان فرارهای مالیاتی به نصف کاهش یابد.

رئیس کمیسیون اقتصادی مجلس شورای اسلامی افزود: به واسطه تصویب قوانین مالیاتی مجلس و رعایت قوانین توسط دولت، می توان گفت روند خوبی برای جلوگیری از فرارهای مالیاتی آغاز شده است.

منبع: خانه ملت

402

کد خبر: 898804

وب گردی

وب گردی