سخنگوی وزارت بهداشت:  در حال حاضر 63 درصد عرضه لوازم آرایشی در کشور قاچاق است

سخنگوی وزارت بهداشت گفت: در 8 سال آینده 13 هزار و 100 تخت دیگر با تعرفه بخش غیردولتی باید به مجموعه تخت‌های بیمارستانی اضافه شود. 

به گزارش خبرنگار ایسکانیوز، نشست خبری سخنگوی وزارت بهداشت،درمان و آموزش پزشکی صبح امروز در وزارت بهداشت برگزار شد.

دکتر ایرج حریرچی با اشاره به اینکه بر اساس سند ملی نقشه راه درمان کشور تا سال 1404، 230 هزار و 575 تخت بیمارستانی باید در کشور داشته باشیم تا به شاخص متوسط منطقه و جهان برسیم گفت: در حال حاضر 42 هزار و 473 تخت در دست ساخت است که در بخش دولتی مورد استفاده قرار خواهد گرفت.

سخنگوی وزارت بهداشت عنوان کرد: در 8 سال آینده 13 هزار و 100 تخت دیگر با تعرفه بخش غیردولتی باید به مجموعه تخت‌های بیمارستانی اضافه شود.

حریرچی از اعلام فراخوانی طی هفته آینده برای احداث 7 هزار تخت بیمارستانی خبر داد و گفت: این تخت‌ها در شهرهایی مانند بندرعباس، زاهدان، ساری، گرگان، کرمانشاه، اردبیل و اراک و مناطقی مانند منطقه 9، 15 و 11 تهران و برخی از مناطق اصفهان و شیراز مورد استفاده قرار می‌گیرد.

وی با اشاره به هزینه های آرایشی و پیرایشی گفت: بر اساس حساب هزینه کردِ هر خانوار ایرانی، به طور متوسط 2.2 درصد از هزینه هایش در سال را صرف مسائل آرایشی و پیرایشی مانند خرید لوازم ارایشی، کوتاهی مو و... کرده است.

حریرچی با اشاره به اینکه هر ایرانی بیش از 100 هزار تومان هزینه لوازم آرایشی و پیرایشی دارد گفت: کل هزینه های بهداشت و درمان حدود 6 درصد است و در حال حاضر 63 درصد عرضه لوازم آرایشی در کشور قاچاق است یعنی از هر سه کالا دو عدد قاچاق است.

وی با بیان اینکه 90 درصدمحصولات آرایشی قاچاق است گفت: این محصولات در برخی از کشورهای همسایه ساخته می شود و تشخیص آن از جنس اصلی بسیار دشوار است.

سخنگوی وزارت بهداشت به آماده باش کامل حوزه بهداشت و درمان در نوروز و چهارشنبه سوری در بیمارستان ها اشاره کرد و در زمینه اقدامات وزارت بهداشت در حوزه سلامت و درمان در نوروز گفت: معمولا در شهرهای توریستی،سیاحتی و زیارتی کار سنگین است و با توجه به اینکه طرح سلامت نوروزی 23 اسفند اغاز می شود تمامی این سیستم بازبینی و چک شده تا اشکالی وجود نداشته باشد همچنین هماهنگی ها با استانداری و نیروی انتظامی انجام شده و در صورت وجود بحران تدابیری در نظر گرفته شده است.

وی گفت: بخش خصوصی بخش عمده ای از ارائه خدمات خود را یا تعطیل می کند یا به نزدیک صفر می رساند اما تیم های مدیریتی در بیمارستان ها مشخص شده اند و ظرفیت بخش های دیالیز و ای سی یو مانند ایام غیر تعطیل خواهد بود و 50 درصد پرسنل مراکز بهداشتی ملکف شذه اند در محل خدمت خود حضور داشته باشند.

سخنگوی وزارت بهداشت گفت: نظام دارویی کشور به بعد از برنامه ششم توسعه خصوصیت های مهمى پیدا کرد،به گونه ای که فهرست دارویی کشور تهیه شد. گفتنی است تجویز خارج از این فهرست تخلف محسوب می‌شود. سیستم دارویی کشور و جبران هزینه‌ها توسط بیمه بر اساس طرح داروهاى ژنریک است.
حریر چی افزود: اقلام کمبود دارویی کشور به گونه ای است که اگر یک داروخانه نداشت می‌توان از داروخانه‌های دیگر تهیه کرد و به طور کلی مشکلی در این زمینه وجود ندارد.


وی افزود: در چهارشنبه سوری با تعامل با دستگاه های دیگر در زمینه خطرات جانی یا از دست دادن عضو و... همکاری می شود همچنین متخصصان در بیمارستان ها حاضر هستند و در صورت بروز حادثه از 12 ظهر روز سه شنبه آماذه خواهیم بود و از بیمارستان های سوختگی چشم و... بازدید خواهیم داشت.

حریرچی با اشاره به عدم ارائه خدمت توسط برخی پزشکان در ایام نوروز گفت: باید به این نکته توجه داشت پزشکان بخش دولتی و کارورزان و اساتید بار کاری ایام نوروز را بر عهده می‌گیرند و عملا از اواخر اسفندمشغول به کار هستند اما در برخی بخش‌های خصوصی بیماری های سنگین را قبول نمی کنند این در حالی است که مواردی مانند سکته،سرطان و... ایام تعطیل وغیر تعطیل نمی شناسد و از طرفی برخی اتفاقات همانند حوادث و تصادفات در ایام تعطیلات بیشتر می‌شوند.

وی ادامه داد: ما از لحاظ قانونی نمی‌توانیم اجباری داشته باشیم و سال‌هاست از بخش خصوصی خواهش می‌کنیم که در این زمینه در تعطیلات کمک ببشتری کنند.معمولا نوروز زمان استراحت مردم است و مشخصا وقتی فردی بیمار می‌شود انتظاراتش بالاتر خواهد رفت.همان طور که پیشتر به آن اشاره شد این گلایه وجود داشته است اما ما از لحاظ قانونی نمی‌توانیم بخش خصوصی را مجبور کنیم که در نوروز مانند ایام غیر تعطیلات خدمات ارائه کنند برای رفع این مشکل نیازمند به همکاری سازمان نظام پزشکی هستیم.

خبرنگار:نیوشا یعقوبی

701

کد خبر: 913043

وب گردی

وب گردی