تدبیر در برابر تهدید

دکتر کیومرث یزدان پناه استادیار جغرافیای سیاسی دانشگاه تهران و تحلیلگر ارشد سیاسی در یادداشتی به لزوم وجود تدبیر در برابر انواع تهدیدات خارجی پرداخته است

به گزارش گروه سیاسی ایسکانیوز، تهدیدات پی در پی امریکا علیه ایران و گستاخی لحظه به لحظه شاهزادگان سعودی علیه کشورمان که به بهانه های مختلف در حال تشدید است، پاسخی هم سطح و راهبردی می طلبد.
در حال حاضر بیانه های بدون خاصیت وزارت خارجه در کنار سکوت آمیخته به ابهام مقامات رسمی کشور ، فضای خوبی را به لحاظ روانی برای کشور ایجاد نمی کند.
ژئوپلیتیک زمان به ما می آموزد که در برابر حربه های دشمن محکوم به تولید مولفه های جدید بازدارندگی بوده و باید واکنشی هم سطح داشت.
لذا پیشنهاد راهبردی این است که در شرایط فعلی که عملا پایه های برجام توسط دولت زورگوی امریکا خرد شده و همسایگان عرب منطقه دندان جسارت علیه سرزمین ما تیز کرده اند، دولت ایران از دولت روسیه و شخص پوتین بخواهد تا در راستای ائتلاف یا اتحادیه همسوی مبارزه با تهدید و تروریسم با تفاهم نامه ای بلند مدت ، پایگاهی اتمی در یکی از مناطق ایران مستقر نماید .
مشابه آنچه که امریکایی ها و ناتو در اینجرلیک ترکیه یا دیار بکر این کشور مستقر ساخته است.
حال که برجام به پتکی دائمی بر سر ایران تبدیل شده ، توجه به این پیشنهاد راهبردی و توجیه روسیه برای عملی ساختن این راهبرد بسیار بازدارنده بوده و بطور قطع منجر به عقب نشینی دشمنان گستاخ و نوکران عرب آنان خواهد شد.

نویسنده: دکتر کیومرث یزدان پناه
303

کد خبر: 917824

وب گردی

وب گردی