حمایت از کالای ایرانی پله اول توسعه یافتگی/چرا دانش آموزان از کالای ایرانی استقبال نمی کنند؟

توصیه مقام معظم رهبری در راستای حمایت از کالای ایرانی باید شروع جدیدی برای تمامی دستگاه های اجرایی و آحاد مردم باشد تا یک نهضت عمومی برای تحقق شعار سال در جامعه شکل گیرد.

حسین طالبی- ایسکانیوز : چندین سال است بحث استفاده از حمایت کالای ایرانی میان دولتمردان مطرح است ولی پس از توصیه مقام معظم رهبری که سال 97 را سال حمایت از کالای ایرانی نامیدند این موضوع بین مردم جامعه پر رنگ تر شده است .

بدون شک استفاده از تولیدات داخلی باعث کاهش بیکاری ، بکار افتادن بیشتر خطوط تولید در کارخانه ها و رونق اقتصادی می شود.اما چرا با همه این تفاسیر فروش بی کیفیت اقلام وارداتی در کشور پررنگ تر بوده و با خود معضلات و مشکلاتی بسیاری به همراه دارد.

چرا دانش آموزان از کالای ایرانی استقبال نمی کنند؟

مهرداد صدیق فر - کارشناس آموزش و پرورش - در باره حمایت از کالای ایرانی در مدارس گفت : وزارتخانه آموزش و پرورش پر جمعیت ترین سازمان کشور محسوب می شود و حدود 13 میلیون دانش آموز در سراسرمدارس کشور در حال تحصیل هستند.این وزارتخانه با این حجم بالای جمعیت بخش زیادی از اقتصاد کشور در سطح کلان و خرد را درگیر خود می کند.

وی با مطرح کردن این سوال که اجناس مورد استفاده دانش آموزان تا چه حدی مربوط به کالای داخلی می شود؟ گفت : امروزه بیشترین کالایی که در دست دانش آموزان است اقلام وارداتی است و استفاده از تولیدات داخلی در اقلیت قرار دارد. در واقع این موضوع نشان دهنده نداشتن اطمینان و نگاه نامناسب نسبت به کالای ایرانی است ، برای حل این موضوع باید مسئولان نیازهای کودک و نوجوان امروز را دریابند و در قدم بعدی آن را با کیفیت بالا و قیمت مناسب عرضه و از همه مهمتر کالاهای تولید شده را در قالب برنامه تلویزیونی به شکلی که برای این سنین جالب و دوست داشتنی تلقی می شود تبلیغ کنند.
صدیق فر ادامه داد : برای حمایت از کالا یا به عبارتی بهتر پذیرفتن اجناس داخلی در جامعه باید به فرهنگ سازی از طریق رسانه های مکتوب مانند مجله و روزنامه ؛ رسانه های شنیداری و دیداری مانند رادیو و تلویزیون ،بالا بردن کیفیت اجناس ،پایین بودن قیمت کالا و غیره توجه کرد.

امروزه بیشترین کالایی که در دست دانش آموزان است اقلام وارداتی است و استفاده از تولیدات داخلی در اقلیت قرار دارد


آموزگار و کارشناس آموزش و پرورش افزود: اما برای آنکه بتوان موضوعی را ریشه ای حل کرد باید قبل از هرکاری نیازهای جامعه را بسنجیم و سپس در مرحله اجرا بگذاریم.

وی گفت : بیشتر جوانان امروزی از زمانی که در مدرسه مشغول تحصیل بودند به کالای ایرانی بد بین بوده و ریشه این بدبینی به گفته های والدین خود و شنیده های این موضوع در جامعه ، نسبت به کالای ایرانی بر می گردد و از همان زمان اطمینان به تولیدات داخلی از دست داده و با همین ذهنیت بزرگ شده اند .حالا نیاز امروز آن ها دیگر قلم ،خودکار ودفتر نیست آنها نیازهای دیگری متناسب به سن خود دارند که با همان ذهنیت قبلی از اقلام و اجناس خارجی استفاده می کنند.
صدیق فر در پایان تاکید کرد : مدرسه بهترین مکان برای تقویت فرهنگ مصرف کالای داخلی دانش آموزان است.اما آیا فقط با گفتن و پرکردن ذهن کودکان این موضوع در مسیر خوبی حرکت می کند؟ دانش آموزان امروز در آینده ای نه چندان دور قرار است به عنوان خریدار اجناس و یا تولید کننده کالا در جامعه نقش ایفا کنند و باید از این سنین ، احساس تعلق به فرهنگ ملی و نسبت به کالای ایرانی خوش بین باشند و این امر تنها زمانی محقق می شود که همه عوامل به درستی در کنار هم قرار بگیرد، در واقع تولید کالای با کیفیت همراه قیمت مناسب، شناساندن آن به افراد جامعه از طریق رسانه ،جلوگیری از آوردن اقلام پر زرق و برق وارداتی بی کیفیت و غیره ضامن استفاده از کالای ایرانی است.



706

کد خبر: 920799

وب گردی

وب گردی