بررسی  روزنامه های عرب زبان 

روزنامه های عرب زبان در شماره امروز خود با اشاره به برگزاری کنفرانس سران و وزرای خارجه کشورهای عربی در عربستان آن را مورد نقد قرار دادند. از نظر آنها این کنفرانس، همانند گذشته نتیجه ای برای جهان عرب و حل مشکلات موجود در آن ندارد. در زیر به دیدگاه برخی از نویسندگان این روزنامه ها در این خصوص اشاره می شود.

روزنامه" الایام فلسطین" در یادداشتی به قلم "طلال عوکل" با عنوان "اینجا (سوریه)سرزمین تغییرات و تمدن هاست" به کنفرانس وزرای خارجه کشورهای عربی در عربستان اشاره و از بی توجهی آنان به بحران سوریه و حمله آمریکا و متحدانش به این کشور انتقاد می کند. وی می نویسد:" دربیست و نهمین کنفرانس وزرای کشورهای عرب مساله جدید و متمایزکننده ای ندیدم. بیانیه و تصمیم ها هم طبق عادت قبلی تنظیم و قرائت شد و به تبع آن نیازی به تفکر و عمیق شدن در نتایج و دستآوردهای آن نیست و بالطبع درعالم واقع نیز تغییری ایجاد نخواهد کرد. درباره حمله به سوریه حداقل چیزی که انتظار می رفت سکوت بود، درحالی که برخی از این کشورها حمله به آن را تایید و مورد پشتیبانی قرار دادند. این درحالی است که سه کشور آمریکا، فرانسه و انگلیس به نام جامعه بین المللی به سوریه حمله کردند، همچنان که به عراق، لیبی و افغانستان، در خارج از چارچوب قانونی حمله کرده بودند".


روزنامه "الشرق قطر"نیز در مطلبی به قلم "عائشة عبیدان "با عنوان "کنفرانس سران کشورهای عربی و ائتلاف های مشکوک " از مطرح نکردن مساله تحریم دولت قطر در این کنفرانس انتقاد نموده است. وی در این زمینه می نویسد:" در بیست و نهمین کنفرانس سران کشورهای عربی در عربستان، مسایل مهمی در سطوح عربی _ اسلامی مانند مساله فلسطین و بحران یمن و دخالت های بیگانگان و مبارزه با تروریسم از سوی سران کشورهای عربی مورد بررسی قرار گرفت اما جای طرح تحریم های اعمال شده علیه دولت قطر کجاست؟ این مساله مورد اهتمام این کشورها قرار نگرفت و برای خروج از آن نیز راه حلی ارایه نشد. این درحالی است که یک ماه دیگر، یک سال از این تحریم می گذرد و به رغم این که اکثر این کشورها از دسیسه ها علیه قطر برای تحریم شدن آگاهند، کوچکترین تحرکی در این زمینه نداشته و اقدامی برای آن انجام نداده اند".


روزنامه "الرای کویت" در یادداشتی به قلم "محمد السبتی" با عنوان " الگوبرداری عراق در سوریه" به حمله اخیر آمریکا به سوریه اشاره و اقدام این کشور و همپیمانانش علیه دمشق را شبیه آنچه می داند که پانزده سال قبل در عراق عملیاتی کردند. وی در این زمینه می نویسد:" پانزده سال قبل در چنین ایامی نظام سابق عراق ساقط و نیروهای آمریکایی و انگلیسی وارد این کشور شدند. بعد از آن آمریکا وعده داد که دموکراسی جدیدی در این کشور ایجاد می کند. از توجیهات این دو کشور برای اسقاط نظام و جنگ درعراق، دست یابی بغداد به سلاح های شیمیایی بود. غرب برای توجیه این جنگ، تصویری را هم در میان کشورهای عرب به وجود آورد که هرگز وجود چنین دیکتاتوری را در عراق نخواهد پذیرفت. در حالی که، این حمله به نیروهای دیگری غیر از اشغالگران اجازه داد تا وارد عراق شوند و در داخل عراق متمرکز شوند. ساده لوحی است که بپذیریم حمله غرب به سوریه فقط برای قربانیان شیمیایی این کشور بوده است. غرب تنها در چارچوب منافعش عمل می کند و سکوت در برابر این گونه جنایت ها مانند آنچه در روهینگا اتفاق افتاد، بهترین دلیل بر این ادعا است".


روزنامه" البناء لبنان" در مطلبی به قلم "حسن حردان" با عنوان"پیروزی اراده مقاومت سوریه و ناکامی رویاهای آمریکا و همپیمانانش " این حمله را پیروزی مردم سوریه و مقاومت دانسته و آن را به لحاظ تاریخی با حمله آمریکا، فرانسه و اسراییل به مصر مقایسه نمود. به اعتقاد نویسنده همانگونه که حمله غرب به مصر سبب اتحاد مردم مصر و تبدیل شدن این کشور به قطب کشورهای عربی و همچنین وزنه ای سنگین در مبارزه علیه غرب به رهبری جمال عبدالناصر گردید؛ مردم سوریه نیز می توانند از این فرصت برای اتحاد خود استفاده کنند. وی می نویسد:" حمله آمریکا ، اسرائیل و فرانسه به مصر در سال 1956 میلادی با شکست متجاوزان پایان پذیرفت و آنها نتوانستند به اهدافشان در مصر دست پیدا کنند؛ برعکس این حمله سبب وحدت امت عربی شد و همگی پشت سر جمال عبد الناصر برای مقابله با غرب و حمایت از فلسطین ایستادند؛ در نتیجه مصر به مرکز و محور کشورهای عربی تبدیل گردید. در زمان حال و با حمله کنونی آمریکا، فرانسه و انگلیس به سوریه که با مشارکت اطلاعاتی اسرائیل و پوشش برخی از کشورهای عربی وابسته به این قدرت ها صورت پذیرفت نیز سبب ناکامی این کشورها در نیل به اهداف سیاسی و نظامی شان گردید و در مقابل محبوبیت مردمی بشار اسد را به عنوان رهبری که در مقابل غرب و نقشه هایش ایستاده، افزایش داده است."

کد خبر: 932550

وب گردی

وب گردی