سیری در روزنامه های عرب زبان

برخی از روزنامه های عرب زبان در مقاله های امروزشان به دو مقوله ایران و تحولات منطقه ای و در موضوعاتی مانند جنگ یمن ، معامله قرن و پاکسازی سوریه از وجود تروریست ها پرداخته اند که در زیر چکیده آن ها آورده می شود.

به گزارش گروه بین الملل ایسکانیوز، روزنامه «الحیات» عربستان در مقاله ای به قلم «مصطفی زین» با عنوان «ترامپ و تغییر نظام ایران» به مشابهت روش ترامپ در برخورد با ایران و کره شمالی اشاره داشته است. این نویسنده اعتقاد دارد که ترامپ به دنبال تغییر نظام ایران نیست بلکه می خواهد رفتار نظام ایران را تغییر دهد و ایران به چارچوب مذاکرات بدون پیش شرط برگردد. وی در همین زمینه می نویسد: «ترامپ کره شمالی را قبل از این که با کیم جونگ ایل رهبر این کشور دیدار نماید به نابودی تهدید کرده بود و بعد خودش و همه جهان به این نتیجه رسیدند که جنگ در منطقه شبه جزیره کره به مصلحت هیچ کشور به خصوص همپیمانانش یعنی کره جنوبی و ژاپن نیست. همه هم می دانستند که در صورت وقوع جنگ، چین بی طرف نخواهد ماند. بعد از این موفقیت در برابر کره شمالی، ترامپ همین تجربه را با ایران تکرار نمود. تفاهم نامه هسته ای را لغو و تحریم های جدید را بر ایران تحمیل و تهدید کرد که ایران هزینه ای را خواهد پرداخت که تاکنون هیچ دولتی در طول تاریخ آن را نپرداخته است. وی به ایران هشدار داد که تنگه هرمز را نبندد و مانع از عبور و مرور کشتی ها نشود که در صورت انجام این اقدام، با آتش مواجه خواهد شد. ترامپ با این تهدیدات به دنبال آن است تا ایران را به چارچوب مذاکرات بدون پیش شرط آورد و رفتار نظام ایران را در چارچوب گفت وگو تغییر دهد و الا همچنان که جان بولتون مشاور ترامپ توصیف کرد، آمریکا از مخالفان داخلی و خارجی ایران حمایت نموده و محاصره اقتصادی استثنایی را شاهد خواهد بود.»

«ناکارآمدی شورای امینت جنگ یمن را طولانی کرد» عنوان مقاله ای است در روزنامه «الشعب» مصر به قلم«احمد بوستور» که در آن نویسنده بیان می کند علت اصلی طولانی شدن جنگ در یمن به ناکارآمدی تصمیم های شورای امنیت باز می گردد و این که در واقع خود این شورا نیز از ضمانت اجرایی لازم برای اجرایی کردن تصمیم هایش برخوردار نیست. نگارنده می نویسد: «شورای امنیت سازمان ملل متحد در هیچ یک از قضایای منطقه ای و بین المللی مانند بحران یمن در ضعف نبوده و علت آن هم این است که تصمیمات این شورا ضمانت اجرایی ندارد و فقط بر روی کاغذ باقی می ماند، از نمونه های ناکارآمدی تصمیم های شورا، قطعنامه "2216 " آن درباره یمن می باشد که تلاش برای اجرایی کردن این قطعنامه توسط سه نماینده سازمان ملل متحد پی گیری شد اما هر سه در مسیرشان شکست خوردند زیرا نشانه هایی برای راه حل بحران یمن وجود نداشت. بعد از تصمیم عربستان و امارات برای آزاد سازی بندر صنعاء و حدیده و تسلط نیروهای یمنی بر فرودگاه حدیده؛ شورای امنیت دخالت نمود و «مارتین گریفیتس» فرستاده جدید سازمان ملل را به یمن اعزام نمود و از دولت یمن خواست تا آزاد سازی این مناطق را متوقف نموده و فرصت را برای حل بحران در اختیار نماینده سارمان ملل و شورای امنیت قرار دهند.»

روزنامه «البیان» امارات هم مقاله ای از«روبرت فیسک» خبرنگار ایندیپندنت در امور خاورمیانه با عنوان «معامله قرن و تحقیر فلسطینی ها» به چاپ رسانده که در آن بیان می کند که این معامله، اهانت به فلسطینی ها و کوچک شمردن آنها است و این سوال اساسی را هم مطرح می کند که تا چه زمانی فلسطینی ها باید این اهانت راقبول نمایند. وی در این زمینه می نویسد:«به نظر می رسد که فلسطینی ها از طریق معامله قرن مورد نظر آمریکا و اسرائیلی ها با تحقیر بیشتری مواجه شوند. بعد از تفاهم نامه اسلو و سال ها بعداز اشغال طولانی مدت کرانه غربی برای تحمیل نوع حکومت موردنظرشان بر فلسطینی ها و محاصره کامل و کشتار دسته جمعی در غزه و همچنین تصمیم ترامپ برای در نظر گرفتن قدس به عنوان پایتخت اسرائیل؛ این سوال مطرح می گردد که آیا در قالب این معامله از فلسطینی ها درخواست می شود که با دریافت مبالغی و اقامات در روستاهای خراب و ویران، معامله قرن را بپذیرند، و در صورت پذیرش آن هیچ حس شرم آمیزی در فلسطینی ها نسبت به این مساله وجود ندارد. ازنظر فلسطینی ها معامله قرن به زودی بر آن ها تحمیل می شود و همانند دیگر معاملات باید بپذیرند که شهری را به عنوان پایتخت خودشان انتخاب نمایند که فاقد امنیت و ارتش بوده و مرز مستقلی هم ندارند و وحدتی هم میان کرانه غربی با غزه وجود ندارد.»

روزنامه «الوطن» عمان در مقاله ای با عنوان «پاک شدن جنوب سوریه از تروریسم» به موفقیت های ارتش سوریه در جنوب این کشور درجهت پاکسازی آن از وجود تروریست ها می پردازد. این روزنامه می نویسد: «با آزاد سازی یکی دیگر از پایگاه های تحت اشغال تروریست های داعش در روستای القصیر یرموک و برافراشتن پرچم سوریه در قنیطره، ارتش این کشور پیشرفت های خیلی خوبی در جهت پاکسازی کامل سوریه از وجود تروریست ها داشته است. پیروزی های ارتش سوریه دربرابر بزرگترین توطئه ترویستی عصر به عنوان یک حماسه تاریخی شده است. در پیشاپیش این توطئه ها، رژیم اسرائیل قرار دارد که از نقش خباثت آمیز و توطئه گرانه اش نکاسته و همیشه با اقداماتش تاکید کرده که یک طرف این توطئه ها قراردارد. از زمان شروع این توطئه، اسرائیل زمانی به طور مستقیم وارد شده و در زمانی دیگر با حمایت غیر مستقیم از گروه های تروریستی ورود پیدا کرده است. کمک های غذایی و دارویی و سلاح های کشف شده توسط ارتش سوریه از تروریست ها بهترین دلیل برای اثبات این ادعاست.»

انتهای پیام/

کد خبر: 963896

وب گردی

وب گردی