شاکری: سوهانک یک پردیس دانشگاهی با مأموریت دانشجو پروری است

رئیس مرکز عمرانی، املاک و مستغلات دانشگاه آزاد اسلامی گفت: سایت سوهانک یک پردیس دانشگاهی است و دانشجو پروری در آن رخ می دهد؛ یعنی فرد احساس می کند وارد فضایی می شود که المان آن دانشگاهی است و افراد دانشگاهی در آن تحصیل می کنند. طبیعتا افراد در این فضا دانش های مختلف را می توانند فرا گیرند. این موضوع در رشد و شکوفایی دانشجو بسیار موثر است.

دکتر اقبال شاکری رئیس مرکز عمرانی، املاک و مستغلات دانشگاه آزاد اسلامی در گفت‌و‌گو با خبرنگار گروه دانشگاه ایسکانیوز با بیان اینکه بهره برداران باید در مرحله طراحی حضور داشته باشند، گفت: معمولا ساختمان ها بنا بر کاربری شان، به چند تیپ معماری دسته بندی می شوند که مورد توجه کاربران قرار می‌گیرد، به نوعی دیگر می توان گفت کاربران هستند که تصمیم می‌گیرند نوع المان های معماری که در فضا در نظر گرفته می شود، مورد نیازشان هست یا خیر. به اعتقاد ما، بهره برداران ساختمان ها باید در طراحی حضور داشته باشند تا ما در هنگام بهره برداری با دوباره کاری و تعمیرات مواجه نشویم، رعایت این موضوع بسیار ضروری است.

وی ادامه داد: چندی پیش در صورت جلسه تحلیل فضاهای فیزیکی دانشگاه در واحدها اعلام شد حتما باید بهره بردار تایید کند که فضای ساخته شده مطابق نیازهای وی بوده و مشکلی ندارد و پای برگه را امضاکند. نباید فرد دیگری اوراق مربوطه را به دست بهره بردار برساند. در چنین شرایطی ممکن است فرد بگوید فضایی که ساخته شده، مطابق نیاز وی نبوده و دچار کمبودهایی است. بهره بردار نهایی باید در ابتدای پروژه حضور داشته باشد، در چنین شرایطی بنا مطابق با نیاز سنجی صورت گرفته انجام می شود.

رئیس مرکز عمرانی، املاک و مستغلات دانشگاه آزاد اسلامی در زمینه تغییرات کاربری دانشگاه ها گفت: ممکن است بسته به نیاز، کاربری ساختمان ها تغییر پیدا کند، به عنوان مثال با توجه به فناوری های جدید، برخی از آزمایشگاه ها دچار تغییر شده اند. این تغییرات امری پذیرفته شده و طبیعی است. با تغییر و تحول هایی که در فناوری رخ می دهد، لازم است در برخی موارد، تغییراتی در بدنه و محل استقرار ساختمان ها صورت گیرد و متناسب با فناوری جدید باشد. به عنوان مثال ممکن است در یک آزمایشگاه، یک دستگاه بزرگ و حجیم بوده و کارایی لازم را نداشته باشد؛ به گونه ای دیگر می توان گفت که فناوری های جدیدی جایگزین این دستگاه شده است.

وی اضافه کرد: ما باید سکو، برق، ورودی و نحوه کار کردن با فناوری جدید را در محوطه ها آزمایش کنیم، بسیاری از ساختمان های دانشگاه های دیگر ما نیز به گونه ای نبوده که از ابتدا برای دانشگاه آن ها را ساخته باشند، مگر آن هایی که پردیس خود واحد باشند. در جابه جایی ها و تغییراتی که صورت می گیرد، معمولا ساختمان هایی در نظر گرفته می شود که با تغییراتی جزئی در داخل ساختمان، می توان آن را به فضای مورد نیاز تبدیل کرد.

شاکری در ادامه به سایت سوهانک اشاره کرد و گفت: به عنوان مثال سایت سوهانک یک پردیس دانشگاهی است و دانشجو پروری در آن رخ می دهد؛ یعنی فرد احساس می کند وارد فضایی می شود که المان آن دانشگاهی است و افراد دانشگاهی در آن تحصیل می کنند. طبیعتا افراد در این فضا دانش های مختلف را می توانند فرا گیرند. این موضوع در رشد و شکوفایی دانشجو بسیار موثر است تا اینکه بخشی از کار خود را در یک ساختمان و بخشی را در ساختمانی دیگر انجام دهد. در چنین شرایطی، دانشجو پروری به شدت افت پیدا می کند، قطعا پردیس های دانشگاهی در شکل گیری و هویت دانشجویی و بالندگی آن ها نقش مهمی دارند.

وی اظهار داشت: دانشگاه های علمی کاربردی معمولا توسط دستگاه های دولتی و اجرایی تاسیس شده اند و فاقد پردیس دانشگاه هستند، دانشجوها در چنین فضایی تصور می کنند برای تحصیل به مسافرخانه یا یک اداره رفته اند و احساس نمی کنند در فضای دانشگاهی قرار گرفته اند. ابهت ساختمان ها، محوطه دانشگاه و المان هایی که در آن به کار برده می‌شود، در ساحت دانشجویی اثر می گذارد. همچنین زمانی که اساتید موضوع یا درسی را ارائه می دهند، در یک محوطه مشخص، حضور پیدا می کنند. تمامی مواردی که پیش تر به آن اشاره شد، در بهبود شخصیت دانشجو تاثیر گذار است. زمانی که آزمایشگاه ها، کارگاه ها و تجهیزات در یک سایت قرار گرفته اند، در شاکله دانشجویی تاثیر اساسی خواهند داشت، تمامی این موارد را می توانید در واحدهای بزرگ دانشگاه آزاد اسلامی و دانشگاه های برتر کشور مشاهده کنید.

رئیس مرکز عمرانی، املاک و مستغلات دانشگاه آزاد اسلامی در زمینه عملکرد حوزه عمرانی دانشگاه آزاد اسلامی در تعمیر و نگهداری ساختمان ها و مستند سازی گفت: برخی از نهادهای دانشگاه در سامانه تعمیر نگهداری به ما کمک کرده اند، در این سامانه، تمام ساختمان های دانشگاه در تمامی واحدها تفسیر خواهند شد. به علاوه اطلاعاتی در زمینه وضعیت فعلی و کیفیت تمامی المان های هر ساختمان به صورت مجزا در حال جمع آوری است، به دنبال آن نیز دستور اصلاحات و تعمیر نگه داری نیز صادر خواهد شد. این نرم افزار قدرتمند است، من در حال حاضر مشغول انجام اموری هستم که بتوان آن را به عنوان محصول دانشگاه آزاد اسلامی به ثبت رسانده و پس از آن، این محصول را تجاری کرد. حتی می توانیم آن را به فروش برسانیم، محور اصلی کار ما در درجه اول تعمیر و نگه داری و در درجه دوم مستند سازی است.

انتهای پیام/

کد خبر: 967791

وب گردی

وب گردی