واردات شیرخشک تصمیم درستی برای جبران کسری بازاراست

دبیر انجمن صنایع لبنی گفت: ممنوعیت صادرات شیرخشک در شرایط کنونی تصمیم درستی است که از سوی دولت اتخاذ شده است.

به گزارش گروه اقتصادی ایسکانیوز، رضا باکری، دبیر انجمن صنایع لبنی گفت: با توجه به وضعیت اقتصادی کنونی و افزایش قابل توجه بهای ارز، ممنوعیت صادرات و تصمیم برای واردات 25 هزار تن شیرخشک به کشور تصمیمی قابل دفاع و درست است.

این فعال صنعت لبنی در توضیح این مطلب افزود: آنچه در بازار ارز رخ داده، صادرات همه کالاها از جمله شیرخشک را با معنا و مفهوم جدیدی روبرو کرده است. در حقیقت رشد بهای ارز، سبب شده صادرات تمامی کالاها از کشور سودآور شود .در چنین شرایطی نباید مرزها باز گذاشته شود تا اقلام اساسی مثل شیرخشک،بدون محاسبات دقیق نیاز بازار از کشور صادر شود و بازار با کمبود ناگهانی این کالا روبرو شود.

او گفت: مابه التفاوتی که از صادرات نسبت به فروش کالا در داخل ایجاد می‌شود آن قدر بالاست که طبیعتا افراد انگیزه فراوانی برای این کار پیدا می‌کنند. در ضمن باید توجه داشت حتی اگر کمبودی در بازار نباشد، صادرات تنها با تحویل مابه التفاوت نرخ ارز باید صورت گیرد.

باکری در پاسخ به این سوال که در چنین شرایطی ، واردات شیرخشک به کشور از چه مبنایی قابل دفاع است، به آمار تولید و مصرف شیرخام اشاره کرد و توضیح داد: شیرخام در دو بخش مصرف دارد، یکی در کارخانجات تولید محصولات لبنی که اقلام مورد نیاز سفره مردم را تامین می‌کنند و یکی برای تولید شیرخشک.

همچنین افزود: بررسی‌ها نشان می‌دهد میزان شیر تحویلی به کارخانجات لبنی با کاهش 25 درصدی مواجه شده است و در صورت تداوم این روند به مرور این کاهش تاثیر خود را در بازار خواهد گذاشت.

این مقام مسئول ادامه داد: در چنین شرایطی تصمیمی برای واردات 25 هزار تن شیرخشک می‌تواند مانع از بروز کمبود در این بازار شود چرا که طبق بررسی‌ها کارخانجات محصولات لبنی روزانه به 19 هزار تن شیرخام و کارخانجات تولید شیرخشک به روزانه 2 هزار تن شیرخام نیاز دارند.

دبیر انجمن صنایع لبنی در پاسخ به این سوال که چرا اتحادیه دامداران و تولیدکنندگان شیرخشک معتقدند روند این بازار عادی است و نیازی به اتخاذ این تصمیمات وجود ندارد، گفت: وزارت صنعت، معدن و تجارت با بررسی همه جوانب چنین تصمیمی را اتخاذ کرده و همان طور که گفتم آمار و ارقام نیز صحت تصمیمات متخذه را گواهی می‌دهد .

او گفت: حتی دبیر انجمن تولیدکنندگان شیرخشک نیز در جلسه اخیر ستاد تنظیم بازار تاکید کرد که دریافت شیر این کارخانجات با کاهش روبرو شده است و این موضوع باز هم موید صحت تصمیمات در این بخش برای پیشگیری از کمبود در بازار است.

باکری درباره حجم تولید و مصرف شیرخشک اضافه کرد: سالانه بین 60 تا 70 هزار تن شیرخشک در کشور مصرف می‌شود اما ظرفیت نصب شده کارخانجات شیرخشک کشور در حدود 90 هزار تن است.

انتهای پیام/

کد خبر: 971991

وب گردی

وب گردی