وزارت نیرو از ایده‌های جدید دانشگاهی و شرکت‌های دانش بنیان استقبال می‌کند

مدیرکل دفتر روابط عمومی و اطلاع رسانی وزارت نیرو، از حضور 38 شرکت دانش بنیان در چهاردهمین نمایشگاه صنعت آب و تاسیسات آب و فاضلاب خبر داد و گفت: در شرایطی توسعه در کشور حاصل می‌شود که بخش دانشگاه بتواند وارد حوزه عملیاتی طرح‌های دولتی و پروژه‌های کلیدی شود.

صدیقه ببران مدیرکل دفتر روابط عمومی و اطلاع رسانی وزارت نیرو در گفت‌وگو با خبرنگار گروه اقتصادی ایسکانیوز، از حضور 38 شرکت دانش بنیان در چهاردهمین نمایشگاه صنعت آب و تاسیسات آب و فاضلاب خبر داد و گفت: این شرکت‌ها در بخش‌ها و زمینه‌های متعدد صنعت آب و تاسیسات فاضلاب دستاوردها و ابتکارات جدید خود را در معرض عموم قراردادند تا بتوانند ضمن معرفی دستاوردهای خود، بازارهای جدید را شناسایی کنند.

او تصریح کرد: این شرکت‌ها بیشتر در بخش جوشکاری لوله‌ها با استفاده از فناوری‌های جدید، آب شیرین‌کن و تصفیه آب فعال هستند. همچنین ابتکارات جدیدی را در بخش تولید ماشین‌های مکانیزه حفاری تونل‌های کوچک، تولید دریچه‌های بازدید از جنس کامپوزیت‌های سیمانی، کاوش مکانیزه طراحی و ساخت ربات‌های بازرسی و ویدئومتری‌های شبکه‌های زیرزمینی و دوربین‌های پیشرفته بازرسی و احیای چا‌ه‌های عمیق آب و لایروبی و زه‌کشی فشار بالا ارائه کردند.

ببران افزود: نمایشگاه محل خوب برای تعاملات بیشتر بین شرکت‌های نوپا است؛ بنابراین یکی از ویژگی‌های چهاردهمین نمایشگاه صنعت آب و تاسیسات فاضلاب همین موضوع است و این شرکت‌ها می‌توانند ارتباطات و تعاملات تجاری خوبی را با بخش خصوصی و دولتی داشته باشند.

مدیرکل دفتر روابط عمومی و اطلاع رسانی وزارت نیرو، با اشاره به اینکه ارتباط دانشگاه و صنعت بحث بسیار مهم و کلیدی است، گفت: در شرایطی توسعه، در کشور حاصل می‌شود که بخش دانشگاه بتواند وارد حوزه عملیاتی طرح‌های دولتی و پروژه‌های کلیدی شود. در کنار این موضوع باید به بخش پژوهش و تحقیقات نیز باید بها داده شود. پارک‌های علم و فناوری دانشگاه‌ها و معاونت نهاد ریاست جمهوری برای این شرکت‌ها، امکانات توسعه ای را فراهم کرده است تا اینها بتوانند ایده های علمی خود را به منصه ظهور برساند و عملیاتی کنند.

ببران یادآور شد: وزارت نیرو از ابتکارات شرکت‌های دانش بنیان بسیار بهره برده است تا جایی‌که پژوهشگاه نیرو به صورت مستقیم با همکاری این شرکت‌ها در تمام بخش‌ها با هم فعالیت می‌کنند.

او تاکید کرد: وزارت نیرو در اجرای تمام طرح‌ها از مشاوره‌های دانشگاهی نیز بهره جسته است و به دنبال همکاری بیشتر با دانشگاه‌های کشور است تا بتواند پروژه‌های صنعت آب و برق را مدیریت کند.

مدیرکل دفتر روابط عمومی و اطلاع رسانی وزارت نیرو، در پاسخ به این سوال که اکثر پروژه‎‌هایی که در پژوهشگاه نیرو انجام می‌شود از حمایت دولت چندان برخوردار نیستند؛ بنابراین وزارت نیرو در این خصوص چه برنامه‌ای دارد، گفت: متاسفانه طی سال‌های گذشته بخش دانشگاهی و پژوهشگاهی بیشتر از حوزه صنعت منفک بوده است ولی در چند سال اخیر شرکت‌های دانش بنیان از دل حوزه‌های دانشگاه‌هی ایجاد شد و این امر سبب توسعه همکاری‌ها شد؛ به طوری که هم‌اکنون اکثر شرکت‌ها به دنبال تجاری سازی و کسب درآمد هستند. می‌توان گفت؛ ارتباط صحیحی بین صنعت و دانشگاه در کشور شکل گرفته است.

او خاطرنشان کرد: وزارت نیرو از ایده‌های جدید دانشگاهیان و شرکت‌های دانش بنیان استقبال می‌کند، همچنین از پژوهش‌هایی که بتواند طرح‌های راهبردی و کلیدی وزارت نیرو را به ثمر برساند، حمایت لازم اتفاق خواهد افتاد.

انتهای پیام/

کد خبر: 972571

وب گردی

وب گردی