حرکت به‌سوی بومی‌سازی ساخت توربین‌های صنعت انتقال نفت

مدیرعامل شرکت خطوط لوله و مخابرات ایران ابراز امیدواری کرد که با به کارگیری توان صنعتگران توانمند داخلی، در ساخت توربین‌های اروپایی و آمریکایی صنعت انتقال نفت و فرآورده‌های نفتی به خودکفایی کامل دست خواهیم یافت.

به گزارش گروه اقتصادی ایسکانیوز، عباسعلی جعفری نسب در نشستی که بعدازظهر دوشنبه (۱۶ مهرماه) با نمایندگان شرکت‌های داخلی تولیدکننده و پشتیبانی در صنعت انتقال در محل شرکت خطوط لوله و مخابرات نفت ایران برگزار شد، گفت: هم‌اکنون در ساخت توربین‌های آمریکایی مورداستفاده در صنعت انتقال به خودکفایی نسبی رسیده‌ایم.

او ضمن دعوت از سازندگان داخلی برای سرمایه گذاری و به کارگیری همه ظرفیت‌ها در زمینه ساخت توربین، ابراز امیدواری کرد: با به‌کارگیری توان سازندگان و صنعتگران داخلی فعال در زمینه تجهیزات صنعت نفت بتوانیم در ساخت توربین‌های اروپایی نیز به خودکفایی کامل دست یابیم.

جعفری نسب تاکید کرد: بحث تحریم‌ها از جنبه حمایت بیشتر از سازندگان داخلی یک فرصت است و برای شرکت خطوط لوله و مخابرات نفت ایران نیز این حسن را دارد که با داخلی‌سازی اقلام موردنیاز، پشتیبانی تجهیزات نیز در دسترس بوده و در زمان سریع‌تر انجام می‌شود و از این جهت یک همکاری برد - برد به شمار می‌آید.

او با تاکید بر لزوم بیشترین بهره‌مندی از توان علمی و فنی سازندگان داخلی گفت: خطوط لوله و مخابرات نفت ایران یک شرکت عملیاتی است که با طیف وسیعی از ماشین‌آلات و تجهیزات صنایع گسترده نفت از جمله تجهیزات مکانیکی، شیرآلات، توربین‌ها، مخازن لوله‌کشی، اتصالات، تابلوهای برق و کنترل، ابزار دقیق و ... در ارتباط است و خوشبختانه با تلاش‌های به کار گرفته شده از ۳۰ سال گذشته در ساخت بیش از ۸۰ درصد این تجهیزات به خودکفایی کامل دست یافته‌ایم.

جعفری‌نسب درباره روند داخلی‌سازی توربین‌های خارجی در شرکت خطوط لوله و مخابرات نفت ایران گفت: توربین های سوئیسی به کارگرفته شده در خط مارون - اصفهان یکی از نمونه‌هایی بود که با همت متخصصان داخلی، پره‌های آن از ۲۵ سال گذشته ساخت داخل شد و این در شرایطی بود که پشتیبانی خوبی از سوی سازنده اصلی می‌شد و تامین قطعات آن بدون مشکل بود.

او همچنین با اشاره به این که در زمینه تعمیرات اساسی ماشین‌آلات توربین‌ها و پمپ‌ها نیز کارهای خوبی با مجموعه صنعتگران و تولیدکنندگان داخلی انجام شده است، گفت: امیدواریم ارتباط نزدیک و مستمر با سازندگان داخلی که از مدت‌ها پیش در این شرکت آغاز شده است، سبب برطرف شدن موانع پیش‌روی تولیدکنندگان و دستیابی به راه‌هایی جدید برای توسعه همکاری در بخش تامین قطعات و پشتیبانی فنی ماشین آلات و تجهیزات شود.

شرکت خطوط لوله و مخابرات نفت ایران یکی از شرکت‌های زیرمجموعه وزارت نفت است که ساخت داخل را با انعقاد ۱۷ فقره قرارداد در سال ۱۳۷۳ آغاز کرد. ساخت پره‌های متحرک توربین‌های سولزر و سولارسنتار و راستون تی‌بی ۴۰۰۰ در فاصله سال‌های ۷۴ تا ۷۷ و نصب و بهره‌برداری موفقیت‌آمیز آنها از مهم‌ترین اقدامات این شرکت در زمینه خودکفایی در ساخت تجهیزات در سال‌های گذشته بوده است.

ثمره تلاش حدود ۲۷ سال ساخت داخل در خطوط لوله و مخابرات امروز به مرحله‌ای رسیده است که برای نخستین بار در کشور در مهرماه امسال سیستم کنترل توربین‌های تایفون - که مربوط به یکی از معروف‌ترین سازندگان توربین در جهان بوده و به علت تغییرات و شرایط حاکم، امکان دریافت سیستم کنترل آن در چند سال گذشته مقدور نبوده است - توسط یکی از شرکت‌های دانش‌بنیان طراحی، تولید، نصب و در تلمبه‌خانه شهید چمران راه‌اندازی شد.

انتهای پیام/

کد خبر: 973065

وب گردی

وب گردی