لزوم انجام غربالگری سرطان پستان

عضو هیئت علمی پژوهشکده معتمد جهاد دانشگاهی بر لزوم انجام غربالگری سرطان پستان با روش‌های تشخیصی تاکید کرد.

به گزارش گروه دانشگاه ایسکانیوز، دکتر مریم جعفری درباره پژوهشکده معتمد جهاد دانشگاهی (مرکز تحقیقات سرطان پستان) اظهار داشت: اغلب بیمارانی که به این مرکز مراجعه می‌ کنند کسانی هستند که مشکلات پستان از جمله احساس توده در پستان یا در زیربغل، درد، ترشح خونی و یا غیرطبیعی دارند و جهت اقدامات تشخیصی مراجعه می‌کنند. بخشی از مراجعان را نیز کسانی تشکیل می‌دهند که برای چکاپ سالانه به ما مراجعه می‌کنند. تعدادی از این افراد ریسک بالایی در خصوص ابتلا به سرطان پستان دارند، یعنی فردی در خانواده‌شان مبتلا به سرطان بوده است. بخشی دیگر از مراجعان نیز کسانی هستند که در موقعیت‌های جدیدی مانند بارداری و یا شیردهی قرار گرفته‌اند که ممکن است مسائلی پیدا کرده باشند و به همین دلیل به مرکز ما مراجعه کنند.

این متخصص رادیولوژی و فلوشیپ بیماری‌های پستان ادامه داد: در قدم اول بیماران توسط جراح معاینه می‌شوند و بعد از معاینه برای بررسی‌های بیشتر به ما ارجاع داده می‌شوند. مرکز ما مجهز به امکاناتی همچون سونوگرافی، تصویربرداری و ماموگرافی دیجیتال و همین‌طور دستگاه‌های واکیوم نمونه‌برداری با هدایت سونوگرافی و ماموگرافی است.

وی افزود: دستگاه‌های سونوگرافی و ماموگرافی این مرکز از جدیدترین دستگاه‌های دنیا هستند و رادیولوژیست‌هایی که در این مرکز کار می‌کنند نیز اغلب فلوشیپ بیماری‌های پستان‌ هستند.

عضو هیئت علمی پژوهشکده معتمد جهاد دانشگاهی درباره روش‌های تشخیص برای سن‌های مختلف توضیح داد: اگر فردی بالای ۴۰ سال سن داشته باشد، چه مشکل داشته باشد و چه نداشته باشد، باید ماموگرافی شود و بعد بر اساس نتیجه ماموگرافی تصمیم‌گیری می‌شود که به سونوگرافی احتیاج دارد یا خیر. مراجعان زیر ۴۰ سال نیز معمولا سونوگرافی می‌شوند، مگر اینکه بالای ۳۰ سال باشند و در معاینه یا سونوگرافی آنها ضایعه‌ای مشکوک به بدخیمی دیده شود که در این صورت ماموگرافی می‌شوند.

وی یادآور شد: اگر نتیجه معاینات، ماموگرافی و سونوگرافی نرمال باشد، بیماران باید سال بعد برای کنترل مجدد مراجعه کنند، برای بیمارانی هم که در سونوگرافی و ماموگرافی آنان داده‌هایی یافت می‌شود، اما وضعیت این داده‌ها جای نگرانی ندارد، باید شش ماه بعد برای کنترل مجدد مراجعه کنند، اما برخی از بیماران ضایعات مشکوکی دارند که باید از این ضایعات نمونه‌برداری انجام شود.

متخصص رادیولوژی پژوهشکده معتمد جهاد دانشگاهی اضافه کرد: اگر بعد از نمونه برداری متوجه شویم که توده خوش‌خیم است، فرد را هر شش ماه کنترل می‌کنیم، البته بعضی از توده‌های خوش‌خیم نیز احتیاج به جراحی دارد، اما اگر توده بدخیم باشد بیمار وارد پروسه جراحی، آنکولوژی و رادیوتراپی می‌شود.

جعفری درباره روش‌های نوین رادیولوژی توضیح داد: یکی از این روش‌ها ماموگرافی سه بعدی یا "توموسنتزیس" است که در تشخیص دادن یک سری سرطان‌های خیلی جزئی و مخفی کمک‌کننده است؛ به خصوص سرطان‌هایی که به صورت بهم‌ریختگی بافتی است.

عضو هیئت علمی پژوهشکده معتمد جهاد دانشگاهی با بیان اینکه قرار است در آینده پژوهشکده معتمد نیز به این روش ماموگرافی مجهز شود، ادامه داد: ماموگرافی سه‌بعدی می‌تواند حدود توده‌ها را خیلی بهتر به ما نشان دهد، زیرا وقتی ماموگرافی انجام می‌شود ممکن است بافت‌های پستان بیمار متراکم باشد و باعث شود روی هم افتادگی بافت پستان چیزی را در چشم ما ایجاد کند که واقعی نباشد و یا چیزهایی را بپوشاند و باعث خطای تشخیصی ما شود و به صورت کلی به ما کمک می‌کند که توده‌های پنهان شده زیر بافت پستان و یا روی‌ هم افتادگی‌های کاذب را تشخیص دهیم.

وی "ترموگرافی" را نیز یکی دیگر از روش‌های نوین عنوان کرد و گفت: این روش در پژوهشکده معتمد نیز وجود دارد و از دستگاه‌های کمک کننده به تشخیص است، اما این دستگاه‌های روش‌های کمکی محسوب می‌شوند و روش اصلی همان سونوگرافی و ماموگرافی است.

این فلوشیپ بیماری‌های پستان با بیان اینکه از "الاستوگرافی" نیز در جهت تشخیص توده‌های سرطانی استفاده می‌شود، درباره این دستگاه توضیح داد: با استفاده از این تکنولوژی که یکی گزینه‌های دستگاه سونوگرافی است، میزان سفتی توده‌ها بررسی می‌شود، ممکن است توده‌هایی که با سونوگرافی ساده نمایی خوش‌خیم داشته باشند، با الاستوگرافی مشخص شود که قوامشان بالا است و باید از آن‌ها نمونه‌برداری انجام شود.

جعفری "داپلر" را یکی دیگر از روش‌های تشخیصی عنوان کرد و گفت: با استفاده از داپلر می‌توان میزان خون رسانی توده‌ها و غدد لنفاوی را بررسی کرد و اگر یافته‌ها مشکوک باشد از توده نمونه‌برداری انجام می‌گیرد.

انتهای پیام/

کد خبر: 975494

وب گردی

وب گردی