دانشگاه به پایلوت فرهنگ «گفت وگو» در فضای عمومی کشور تبدیل شود

​رئیس دانشگاه پیام نور گیلان، برگزاری مسابقات ملی مناظره دانشجویی را فرصتی بی‌نظیر برای تحقق کرسی‌های نقد و آزاداندیشی دانست.

به گزارش گروه دانشگاه ایسکانیوز، سعید صادقی با اشاره به برگزاری مرحله منطقه ای هفتمین دوره مسابقات ملی مناظره دانشجویان ایران به میزبانی گیلان، اظهار داشت: کشور ما ایران در طول تاریخ محل ارجاع و اسکان ملیت ها و اقوام مختلف بوده و این فضا در نهایت منجر به شکل گیری فرهنگ تعامل و گفت وگو شده است.

وی با اشاره به رونق ادبیات گفت وگو در ایران به ویژه در حوزه شعر و شاعری، افزود: هر مقوله ای برای اثربخشی بالا باید تبدیل به گفتمان شود و برخورد اخلاق مدارانه، علمی، منطقی، مستند و مستدل پیش نیاز گفتمان سازی است.

رئیس دانشگاه پیام نور استان گیلان، با بیان اینکه در آستانه چهلمین سالگرد پیروزی انقلاب اسلامی قرار داریم، خاطرنشان کرد: انقلاب اسلامی ماهیت فرهنگی دارد و این انقلاب توانست با دیالوگ و گفتمان سازی در عرصه های مختلف علمی، فرهنگی، اجتماعی و سیاسی به جهان صادر شود.

این مسئول فرهنگی، دانشگاه را محل رجوع جامعه دانست و تصریح کرد: دانشگاه به عنوان یک نهاد مرجع در تحولات سیاسی، اجتماعی، علمی، فرهنگی، اقتصادی و... پیشرو بوده و حضور جوانان نخبه، فرهیخته و خلاق در محیط دانشگاه می تواند این نقش را به منصه ظهور و بروز برساند.

وی برگزاری مسابقات ملی مناظره دانشجویی را فرصتی بی نظیر برای تحقق کرسی های نقد و آزاداندیشی دانست و گفت: اگر فرهنگ گفت وگو و مناظره را در دانشگاه تقویت کنیم، می تواند به پایلوتی برای گسترش این فرهنگ در فضای عمومی کشور تبدیل شود.

صادقی، با بیان اینکه دانشگاه پیش قراول کاروان بزرگ فرهنگ گفت وگو و مناظره است، تاکید کرد: دانشگاه باید به شکل گیری فضای تفاهم و تعامل صحیح، درست، منطقی، مستدل و اخلاقی در جامعه کمک کند.

وی دانشگاه را سرشار از شور و شعور و جوانی و موفقیت و قلیان انگیزه و احساسات دانست و اظهار کرد: مسابقات ملی مناظره دانشجویی مجالی را فراهم می کند تا دانشجویان و اساتید به عنوان دو طیف مختلف در کنار هم قرار بگیرند و تبادل نظر داشته باشند.

رئیس دانشگاه پیام نور گیلان ادامه داد: در جریان مناظره های دانشجویی است که دانشجویان یاد می گیرند به فرهنگ ها، دیدگاه ها، افکار و عقاید طرف مقابل احترام بگذارند و علاوه بر تقویت مهارت گفت وگو، خوب شنیدن را تمرین و به گفته‌های دیگران توجه کنند.

مدرس دانشگاه، با تاکید بر اینکه بیان عقاید و نظرات خود و نقد افکار و عقاید دیگران باید در چارچوب منطق، استدلال و انصاف باشد، گفت: متولیان فرهنگی در نهادهای حاکمیتی و مدنی نیز باید این زمینه را که در فضای مقدس و علمی دانشگاه ایجاد شده بسط و گسترش دهند و به فضای عمومی جامعه بکشانند.

انتهای پیام/

کد خبر: 975499

وب گردی

وب گردی