خنیفر: شیفتگی و عدم تولید آثار مکمل؛ منجر به تقلید علمی از کشورهای غربی شده است

رئیس دانشگاه فرهنگیان گفت: شیفتگی به آثار غرب و عدم تولید آثار مکمل، یکی از عواملی است که منجر به تقلید علمی از کشورهای غربی شده است.

حسین خنیفر رئیس دانشگاه فرهنگیان در گفت‌‌ و‌‌ گو با خبرنگار گروه دانشگاه ایسکانیوز در زمینه تقلید از علوم انسانی غربی و استفاده از نظریه های آنان گفت: ما نزدیک به 70 سال است دست به چانه زیر نظر کاخ علم غرب نشسته ایم و سوار بر قطار ترجمه شده ایم، این قطار ما به سمت غرب می برد تا ببینیم فلان نظریه پرداز آن ها بیشتر بر چه مسائلی تمرکز کرده است. این قطار 70 سال است که به سمت غرب در حال رفت و آمد است،چون در این قطار مانند تماشاگر نشسته ایم و گام مثبتی بر نمی‌داریم.

وی ادامه داد: متاسفانه ما نتوانسته ایم به موزارت نظریه های اشخاصی مانند ژان فرانسوا لیوتار یا ژاک دریدا نظریه تولید کنیم. ما هنوز زیر چتر افلاطون هستیم، در صورتی که می گویند تمام فلسفه در زمان ویتگنشتاین مانند پاورقی از نظریات افلاطون است.

رئیس دانشگاه فرهنگیان در زمینه تاکید رهبری بر توجه به علوم کشورهای شرقی گفت: همان طور که می دانید ضعیف ترین کشور در تولید رمان، ژاپن است،‌ اما در صنعت این خلاء را جبران کرده است. کشور ما از نظر ادبیات و شعر کشوری غنی است، اما متاسفانه روحیه علم و دانش و پژوهش پروری در کشور کمرنگ تر از گذشته شده است.

وی اضافه کرد: شیفتگی به آثار غرب و عدم تولید آثار مکمل، یکی از عواملی است که منجر به تقلید علمی از کشورهای غربی شده است. من معتقدم که هنوز نتوانسته ایم ادبیات غنی کشور خود را به درستی به جهانیان عرضه کنیم.

خنیفر تقویت روش تحقیق،‌ حضور در عرضه های جهانی، تولید دانش به موازات غرب و حمایت از محققان را عوامل موثر در تولید تئوری ایرانی دانست و گفت: در این راستا می توان بانک نحقیقاتی ایجاد کرد،‌ به عنوان مثال می توان برای فرد محقق به مدت چند سال حقوق در نظر گرفت، به گونه ای که فرد به طور کامل روی پژوهی خود تمرکز کند یعنی حتی اگر در گوشه خانه بنشیند حقوق بگیرد؛ به شرطی که پژوهش او محصول بدهد.

وی بیان کرد: من حدود 50 نفر را می شناسم که اگر در خانه بمانند و بر پژوهش خود تمرکز کنند، شاهد انقلاب کرسی های نظریه پردازی خواهیم بود،‌ اما در حال حاضر چنین افرادی باید افراد بری تامین معیشت خود تلاش کنند.

رئیس دانشگاه فرهنگیان گفت: زمانی که نظام آموزشی آمریکا با مشکل مواجه شد،‌ فردی به نام کاترین لوئیس را برای بررسی نظام آموزشی ژاپن به این کشور فرستادند تا تحقیق کند چرا نظام آموزشی ژاپن با 30 ماده درسی از نظام آموزشی آمریکا با 58 ماده آموزشی موفق تر است. این فرد قرار بود به مدت یک سال در ژاپن در این زمینه تحقیق کند، وی خانواده خود را به این کشور برد و فرزندان خود را در مدرسه آمریکایی های توکیو ثبت نام کرد، جالب آنجاست که تمام هزینه های وی از دولت تامین شد.

وی افزود: پژوهش کاترین لوئیس نه تنها در یک سال به اتمام نرسید بلکه 14 سال به طول انجامید، در طول این 14 سال تمامی مخارج زندگی وی تامین شد، محصول پژوهش این فرد کتابی تحت عنوان «آموزش قلب ها و اندیشه ها» بود،‌این کتاب در حال حاضر در ایران ترجمه شده و در بازار موجود است. آیا از محققان ایرانی به مدت 6 ماه حمایت می شود تا بتواند در یک دوره تحقیق انجام دهد؟ اگر هم محققان در رشته های شیمی، فیزیک یا علوم پایه داریم، مدیون آزمایشگاه های دانشگاه ها هستیم. متاسفانه آنطور که باید از محققان حمایت نمی کنیم اما از آن ها انتظارات بالایی داریم.

انتهای پیام/

کد خبر: 976301

وب گردی

وب گردی