هدیه تکنولوژی به مبتلایان دیابت چه بوده است؟

امروز14 نوامبر روز جهانی دیابت است . ابداعات و اختراعات گوناگون همچنین معرفی دستگاه های جدید مدیریت بیماری دیابت را آسان می کند اما اطلاع از اختراعات جدید و تشخیص مناسب بودن آن ها برای انواع بیماران دیابتی کار بسیار سختی است.

به گزارش گروه علم و فناوری ایسکانیوز، چهاردهم نوامبر (23 آبان)، سالگرد تولد "فردریک بانتینگ" کاشف انسولین به عنوان روز جهانی دیابت نامگذاری شده است. دیابت یک عارضه ناشى از اختلال در تولید و یا عملکرد انسولین در بدن است. انسولین هورمون یا ماده‌اى است که در لوزالمعده (پانکراس) تولید مى‌شود و سلول‌ها را قادر مى‌سازد تا گلوکز را از خون بگیرد و براى تولید انرژى استفاده کنند.

در سال‌های اخیر تکنولوژی‌های جدید بر آن شدند تا روش‌هایی جدید برای شناسایی و درمان دیابت بیابند. تکنولوژی‌های دیجیتالی که انسولین خون را به طور اتوماتیک اندازه می‌گیرند و تزریق آن را به صورت خودکار و با درد بسیار کم صورت می‌دهند، کیفیت زندگی بیماران را بهبود می‌بخشند و سبب حضور آسان‌ تر آنان در کار و فعالیت‌های اجتماعی می‌شوند.

سیستم نمایش دائمی قند خون یاCGM سیستمی مناسب برای کنترل بهتر دیابت است. برخلاف دستگاه های گلوکومتر خانگی که استفاده مدام از آن ها موجب آسیب نوک انگشتان می شود، این سیستم به صورت دینامیکی فرد را از میزان قند خون خود آگاه می کند.

کاربرد دستگاه به این صورت است که سنسور کوچکی که میزان قند خون را اندازه گیری می کند، زیر پوست قرار می گیرد. این سنسور باید هر هفت روز یک بار تعویض شود .ترانسمیتر یا فرستنده که بر روی سطح سنسور روی پوست چسبانده می شوند و اطلاعات را به صورت بی سیم به گیرنده انتقال می دهد.

گیرنده که دستگاه کوچک بی سیم است، اطلاعات مربوط به قند خون را به صورت رنگ های روشن نشان می دهد پس فرد به آسانی می تواند افزایش، کاهش یا طبیعی بودن قند خون خود را بروی صفحه نمایشگر مشاهده کند.

تکنولوژی دیگری که تنظیم قند خون را برای بیماران راحتر کرده سیستم لوزالمعده مصنوعی،"حلقه بسته" (closed-loop)، است. این سیستم را برای اولین بار محققان آمریکایی طراحی کردند که سنجش‌های مکرر قند خون را با نرم‌افزاری که میزان انسولین تزریق شده به بدن را تغییر می‌دهد، ترکیب کرده و می ‌تواند به طور قابل ‌توجهی کنترل قند خون را در بیماران دیابتی نوع یک بهبود بخشد. نتایج این کارآزمایی‌ها در مجله 2015 در سال Medicine منتشر شده و همچنین در نشست سالانه انجمن اروپایی مطالعات دیابت در استکهلم گزارش شد.

پس از آن تیمی در دانشگاه هاروارد یک سیستم پیچیده‌تر را توسعه دادند که به گوشی هوشمند بیمار متصل شده و عادت‌های آنها را می‌آموزد و سطح گلوکز را در یک محدوده سالم نگه می ‌دارد. . این آزمایش بالینی با همکاری 240 بیمار دیابتی در سراسر ایالات متحده و اروپا انجام شد. این تیم که توسط محققان دانشگاه‌های ویرجینیا و هاروارد اداره می‌شد، سیستمی طراحی کرد که شامل نمایشگر مداوم قند خون، پمپ انسولین و گوشی‌ هوشمند است. در اینجا گوشی هوشمند، متکی بر یک الگوریتم تجزیه و تحلیل قند خون است و با توجه به داده‌های دریافتی از آن، دستور آزادسازی انسولین را به پمپ می ‌دهد. نتایج این تحقیق نیز در مجله Diabetes Care منتشر شده است.

کلی دانکلینگ ریلی، پرستار و مدرس دیابت در این خصوص می‌گوید: «لوزالمعده‌ی مصنوعی این امکان را برای بیماران فراهم می‌ کند تا درمان نهایی زندگی‌ شان به حالت طبیعی سپری شود. در طول ۲۴ سال سروکار داشتن با بیماران دیابتی، اولین باری است که می ‌بینم مشکل افت قند خون ناگهانی در وضعیت آن‌ها دیده نمی‌شود.»

قلم انسولین فناوری دیگری است با قابلیت استفاده‌ی مجدد با تکنولوژی بلوتوث همراه با یک نرم افزار تلفن هوشمند برای دیابت نوع 1 در تاریخ 19 دسامبر 2017 در آمریکا عرضه شد. در سیستم InPen، قلم تزریق انسولین (insulin injector pen) با تکنولوژی بی سیم بلوتوث ترکیب شده تا از طریق یک نرم‌ افزار تلفن هوشمند، دوز انسولین تزریق شده را پیگیری کند.

مسلم است که فرد بیمار باید شخصا تکنولوژی درمانی مناسب را تشخیص دهد. بنابراین بیماران باید اطلاعات خود را از نوع بیماری خود، نحوه پیشرفت آن و روش های درمانی برای مقابله با آن را شناسایی کرده و با دانش کامل از وضعیت خود به مبارزه و درمان بیماری بپردازند.

انتهای پیام/

کد خبر: 976730

وب گردی

وب گردی