دریچه های روشن 2018 برای شکست ایدز

اول دسامبر 2018 مصادف با روز جهانی ایدز است و در گوشه کنار دنیا افراد گرد هم خواهند آمد تا آگاهی ها را نسبت به این بیماری افزایش دهند در سالی که گذشت تحقیقات زیاد و خوبی برای درمان ایدز انجام شد که برخی از آن ها را در ادامه ذکر خواهیم کرد.

به گزارش گروه علم و فناوری ایسکانیوز، سازمان بهداشت جهانی یادبودی تحت موضوع « از وضعیت خود اطلاع داشته باشید» در روز جهانی ایدز برگزار خواهد کرد.

این روز 30امین روز جهانی ایدز خواهد بود. دفاتر منطقه‌ای سازمان بهداشت جهانی پیام‌های منطقه‌ای و متفاوتی را تحت موضوع امسال منتشر خواهند کرد.

هدف سازمان بهداشت جهانی برای روز جهانی ایدز در سال 2018 حمایت برای دستیابی به اهداف زیر است:

  • مردم از طریق دسترسی به راه های پیشگیری، درمان و مراقبت از ایدز، وضعیت خود را از طریق آزمایش چک کنند.
  • سیاستگذاران سیاست «سلامتی برای همه» را برای سرویس های مرتبط با بیماری ایدز، سل، هپاتیت و بیماری های غیررابطه ای ارتقا دهند.

در ادامه به ارائه برخی راه هایی که برای جلوگیری از این بیماری در سال 2018 ارائه شد می پردازیم.

محققین بیشتر مایل به ارائه راهکارهایی هستند که زمانبر نباشد. در این بین ممکن است درمان تزریقی که یک بار در ماه مصرف می شود در چند سال آینده در دسترس باشد.

تحقیقات، واقعیتی را در مورد پنهان شدن ایدز از سیستم ایمنی نشان داد که می توانند در آینده برای درمان مورد توجه قرار گیرند و آن هم استفاده ویروس اچ آی وی از یک مولکول بدن ما برای جلوگیری از حمله سیستم ایمنی بدن و پوشاندن پوسته خود برای قدرت بیشتر است.

درمان دیگری که در سال 2018 ارائه شد و در فاز اول آزمایش موفقیت آمیز بود، این است که سلول های ایمنی( تی) از بدن شخص جمع آوری شده و در محیط آزمایشگاه تکثیر می گردد و دوباره به بدن شخص بازگردانده شده تا از این طریق بدن برای مبارزه با بیماری قوی تر گردد. این آزمایش در فاز اول بر روی انسان به نتیجه رسیده است.

یک جمعیت مرموز از سلول های تولید کننده آنتی بادی که معمولا در بدن ساکت هستند می توانند در صورت حمله به بدن فعال شده و خود را برای سیستم ایمنی آشکار سازند، در صورتی که سلول های حمله کننده آن ها را نمی بینند. بدین ترتیب این سلول ها میکروب هایی مانند اچ آی وی را تشخیص داده و به مقابله با آن ها می پردازند. گفته شده این سلول ها می توانند منبعی ارزشمند برای توسعه یک واکسن علیه اچ آی وی باشند.

محققان بریتانیایی اعلام کردند که در حال دستیابی به روش جدیدی برای درمان ایدز می باشند. در این روش سه مرحله طی می شود:

  • تجویز داروهای ضد بازگشت بیماری: از بین بردن سلول های لنفاوی آلوده و جلوگیری از تکثیر آنها
  • بهبود سیستم ایمنی: در این مرحله سیستم ایمنی تقویت می شود و علائم حیاتی امیدوار کننده در فرد دیده می شود.
  • خروج سلول های آلوده از خون با استفاده از دارو

در روش دیگری به نام لیت تراپی که در ایران نیز مورد استفاده قرار می گیرد، به منظور پیشگیری از عود عفونت و مقابله با آن، داروهای آنتی بیوتیک تجویز می شود. داروهای ضد ویروسی مانند: زالسی تابین، زیدوودین، استاوودین داروهای مهار کننده پروتئاز جهت به تاخیر انداختن پیشرفت بیماری هستند که برای بیماران تجویز می شود.

مدیکال اکسپرس نیز گزارشی در سال 2018 مبنی بر «موثرترین واکسن برای ایدز» منتشر کرد. در این روش واکسنی جدید به نام Ad26 معرفی شد. این واکسن بر روی بالای 400 فرد آزمایش و نتایج آزمایشات پاسخ ایمنی پایدار بدن علیه ویروس و بی خطر بودن این دارو را تایید کرد.

پژوهشگران آلمانی «فرانک بوخهولتس» و «یوآخیم هاوبر» طی انجام آزمایشاتی، آنزیمی تولید کردند که به کمک آن می توان سلول های آلوده به ویروس ایدز را از سایر سلول ها جدا نمود. این نتیجه گام بزرگی در درمان قطعی بیماری ایدز است.

در بین تمامی این تحقیقات، چین به تازگی اعلام کرد که اولین کودکی که به صورت ژنتیکی و با ژن های ویرایش شده طراحی شده بود را به دنیا آورده است. در تولد این نوزاد، ژنی که مرتبط با بیمار ایدز است را دستکاری کردند تا کودک دچار این بیماری نگردد. طرحی که با مخالفت ها یی مواجه شده و جنجال های زیادی به پا کرده است.

جهان به سوی از بین بردن کامل این بیماری پیش خواهد رفت و قطعا به دستاوردهای خوبی نیز خواهد رسید ولی پیش از این باید به یاد داشته باشیم که پیشگیری همیشه بهتر از درمان است. پس افراد باید از راه های مراقبتی و جلوگیری از انتقال این بیماری آگاه باشند.

انتهای پیام/

کد خبر: 978051

وب گردی

وب گردی