نگاهی به روزنامه‌های دانشجویی دنیا

روزنامه های منتشر شده در دانشگاه های جهان به بررسی مسائل مختلفی از جامعه دانشگاهی و علمی خود پرداخته اند که در ادامه به بیان مختصری از آن ها می پردازیم.

به گزارش گروه علم و فناوری ایسکانیوز، روزنامه «The Boar» وابسته به دانشگاه واریک انگلستان طی مطلبی با عنوان « اعتیاد به موبایل یکی از دردسرهای جدید بریتانیا است » به قلم «کارینا تراچ» به بررسی گسترش استفاده از تلفن همراه در بین دانشجویان می پردازد. نگارنده در این زمینه می نویسد« به نظر می رسد اعتیاد به استفاده از تلفن همراه در بریتانیا به یک بیماری ملی جدید تبدیل شده است. محبوبیت گوشی های تلفن همراه در طول سال های اخیر افزایش یافته است. طبق نظرسنجی اخیری که توسط YouGov انجام شد، 54 درصد از جمعیت انگلستان بدون تلفن هایشان بیش از دو روز نمی توانند زندگی کنند و 55 درصد از این افراد حتی در طول صرف شام نیز باید تلفن های خود را چک کنند. این مطالعه همچنین استفاده بیش از حد موبایل را در بین افراد 18 تا 24 ساله نشان داد و یک چهارم این افراد عنوان کردند که نمی توانند بیش از 4 ساعت شرایط موجود بدون موبایل را هندل کنند. نگاه به نور تابشی از صفحه نمایش تلفن باعت سرکوب کردن هورمون ملاتونین می شود این هورمون برای تنظیم خواب ترشح می گردد؛ بنابراین اختلالات خواب را به همراه دارد. تحقیقات نشان می دهد که در یک گروه وقتی یک فرد تلفن همراه خود را در دست می گیرد تا با آن کار کند بقیه هم از وی پیروی می کنند. استفاده از موبایل باید تا حد امکان کم شود زیرا این وسیله الکترونیکی به ذهن افراد رویکردی انتقادی می دهد.»

روزنامه «گلاسگو یونیورسیتی گاردین » وابسته به دانشگاه گلاسگو بریتانیا طی مطلبی با عنوان « گرایش به مصرف الکل در دانشگاه علامتی از نشانه های اعتیاد» به قلم «اورال بردی» به بررسی افزایش روند گرایش به مصرف الکل در دانشگاه و مضرات آن برای دانشجویان می پردازد. بردی در این زمینه می نویسد: « مصرف الکل افزایش استرس را در دانشجویان سبب می شود و باید از منابع موجود برای جلوگیری از فراگیر شدن این مسئله استفاده نمود. دانشجویان لازم است یک تعادل سالم بین کار، تحصیل و زندگی اجتماعی داشته باشد. به نظر می رسد که افزایش گرایش به مصرف الکل به جای کمک به کاهش استرس باعث افزایش آن در زمان مطالعه دانشجویان می شود. مصرف الکل در سال های اول تحصیل می تواند برای دانشجو خطرناک باشد و با این که ممکن است مصرف کم آن در ابتدا برای آن ها به عنوان جایگزین دوست یا همراه به نظر برسد؛ اما کم کم از کنترل خارج خواهد شد. به هرحال الکل می تواند دانشجو را از روند مطالعاتی منحرف سازد و برای وی به یک اعتیاد تبدیل گردد.»

روزنامه« Gair Rhydd» وابسته به دانشگاه کاردیف انگلستان طی مطلبی با عنوان « بادهای گرم باعث کاهش باروری حشرات می شود» به قلم «جاناتان لرمونت» به بررسی تغییرات آب و هوایی و تاثیر آن بر تنوع زیستی می پردازد. نگارنده در این زمینه می نویسد:« گزارش های منتشر شده سال گذشته که شامل اطلاعاتی از ذخایر طبیعت در سراسر آلمان بود، نشان می دهد که در طول 25 سال گذشته، جمعیت حشرات پرواز کننده 75 درصد کاهش داشته است. در انگلستان، جمعیت زنبورعسل و پروانه به طور قابل ملاحظه ای طی یک دوره زمانی مشابه، کاهش یافته است. این یافته ها نگرانی های جهانی را در مورد کاهش گرده افشانی، از بین رفتن زنجیره غذایی و نابودی تعادل سایر عملکرد های زیستی که توسط پرواز حشرات کنترل می شد، را به وجود آورد. به نظر می رسد که گسترش شهرنشینی و استفاده از آفت کش ها در این مسئله بی تاثیر نیستند؛ اما دانشمندان برای یافتن تاثیر بادهای گرم بر انقراض برخی گونه حشرات، آزمایشاتی را انجام دادند. آن ها با قرار دادن سوسک آرد در یک موج گرم 5 روزه، (حدود 5 تا 7 درجه بالاتر از شرایط زندگی مطلوب آن) در آزمایشگاه متوجه شدند که تولید اسپرم در سوسک های نر سه چهارم کاهش یافت درحالی که سوسک ماده چندان تغییری نکرد.»

روزنامه«نوس» وابسته به دانشگاه کاردیف انگلستان طی مطلبی با عنوان « تغییرات آب و هوایی باعث ایجاد بلایای فاجعه بار می شود » به قلم «جی یر» به مسائل فاجعه باری که بر اثر تغییرات آب و هوایی تشدید می شود، می پردازد. نگارنده در این زمینه می نویسد: « در طول دهه های اخیر بلایای طبیعی در سراسر جهان مخرب تر شده است. طوفان، سیل و آتش سوزی دیده می شود و احتمالا با تغییرات آب و هوایی نمونه های مکرر و ویرانگرتری از این نوع فاجعه را شاهد خواهیم بود. بسیاری از دانشمندان و سازمان هایی مانند بنیاد حمایت محیط زیست (EDF) این تغییرات را به دلیل تغییرات آب و هوایی و به تبع آن، گرمایش زمین و اقیانوس ها، دانسته اند. در مورد طوفان ها، افزایش دما باعث افزایش تبخیر در بخش های وسیعتر آب می شود، به این معنی که طوفان ها مقدار آب بیشتری با خود حمل خواهد کرد. همه اینها نشان می دهند که چگونه تغییرات آب و هوایی در حال افزایش اثرات منفی بر محیط زیست ماست و این فقط در ارتباط با بلایای طبیعی نیس؛ این مسئله مشکلی است که از نظر اجتماعی و زیست محیطی نیز اهمیت خاصی دارد؛ بنابراین برای جلوگیری باید در فوریت قرار گیرد و هرچه این مسئله ادامه دار باشد باعث آسیب بیشتری در زمان حال و آینده خواهد شد.»

انتهای پیام/

کد خبر: 978314

وب گردی

وب گردی