محمدی: ریشه اصلی مدرک گرایی در گرفتن پست است/ باید نگاه ویژه تری به نخبگان داشته باشیم

عضو کمیسیون آموزش مجلس شورای اسلامی گفت: تجربه کاری و علمی فرد باید سنجیده شود چون ما راه کار تعریف شده و علمی نداشتیم سخت ترین راه را انتخاب کردیم.

داوود محمدی در گفت و گو با خبرنگار گروه دانشگاه ایسکانیوز، در خصوص کسب درآمد اشتباه از مدرک تحصیلی گفت: درباره کسب مدرک دانشگاهی صرفا برای افزایش حقوق، بی توجهی به آموزش و مدرک‌گرایی، اظهار داشت: این مسئله بسیار گسترده و دارای ابعاد مختلفی است. در اتفاقی که رخ داده، نمی توان تنها یک عامل را مؤثر دانست. عوامل مختلفی در این امر اثرگذار بوده اند. افزایش حقوق و ایجاد یک موقعیت اجتماعی بهتر باعث شده افراد به سمت مدرک‌گرایی تمایل پیدا کنند.

وی ادامه داد: در اوایل انقلاب، شرایط برعکس بود. شاهد بودیم توانمندی ها، کارایی و شخصیت اجتماعی افراد بیشتر ملاک قرار می گرفت، تا مدرک تحصیلی. در آن زمان به این مسائل بیشتر توجه می شد اما اتفاقات دیگری در جامعه رخ داد و کم کم مدرک، اصل شد. حتی در انتصابات، فردی که دارای مدرک بالاتری بود، امتیاز بیشتری می گرفت.

محمدی ادامه داد: ارزش هایی که قبلا در نظر گرفته می شد، کمتر مورد توجه قرار گرفت. البته باید این موضوع را از ابعاد مختلف با ریشه های اجتماعی بررسی شود تا ببینیم چرا به این سمت و سو رفتیم. این که فرد دارای معلومات، توانمندی و صلاحیت بیشتری از نظر تجربی و علمی باشد، امری درست و پسندیده است. شما وظیفه ای را به فردی واگذار می کنید و او باید توان انجام وظیفه را داشته باشد.

وی تصریح کرد: ضمن اینکه در گذشته صلاحیت شخصیتی و اخلاقی افراد بیشتر مورد توجه قرار می گرفت. همان طور که گفتم این موارد باید ملاک قرار بگیرد اما چون ناتوان از تشخیص ارزش ها بودیم، به یکباره به سمت مدرک رفتیم و کار را به نظر خودمان، ساده تر کردیم. باید روی همه جهات فکر و کار کنیم تا ببینیم چه روش ها و راهکارهایی وجود دارد.

عضو کمیسیون آموزش مجلس شورای اسلامی اظهار داشت: از زمانی که مدرک گرفتن در جامعه شاخص شد افراد هم به سمت مدرک گرایی رفتند.باید ریشه یابی کنیم و ریشه اصلی مدرک گرایی عمدتا مربوط به واگذاری پست ها و مسوولیت ها و شرایط اجتماعی است که از لحاظ فرهنگی امر درستی نیست.

وی با اشاره به انتخاب راه نا درست در انتخاب افراد عنوان کرد: راه اشتباهی را رفته ایم و نکته اصلی این است فرد باید توانمندی لازم را برای به عهده گرفتن پست داشته باشد. از آنطرف تجربه کاری و علمی فرد باید سنجیده شود چون ما راه کار تعریف شده و علمی نداشتیم سخت ترین راه را انتخاب کردیم که داشتن مدرک بود و به طبع همین امر سبب شد تا جامعه به سمت مدرک گرایی کشیده شود. به اعتقاد من نباید جامعه را مقصر بدانیم و ظاهر قضیه را دیدیم و به اصل مساله نپرداختیم و این اتفاقات رخ داد و آسیب شناسی جدی صورت نگرفته است. در حال حاضر تعداد زیادی از افراد که مدرک دکتری دارند بیکار هستند.

محمدی تاکید کرد: با توجه به مدرک گرایی که در دانشگاه ها صورت گرفته است خیلی از کسانی که مدرک گرفته اند هیچ مهارتی نداشته و به همین خاطر شغلی هم مناسب تحصیلاتشان ندارند.

عضو کمیسیون آموزش مجلس شورای اسلامی خاطرنشان کرد: معتقدم عوامل مختلفی در مدرک گرایی وجود دارد و یکی از عوامل اصلی هم برای اینکه افراد را ارزیابی کینم به سراغ مدرک رفتیم.متاسفانه یکی از مشکلات ما فرهنگ اجتماعی که افراد را برحسب داشتن مدرک تحصیلی و یا وضعیت اقتصادی که دارند ارزیابی می کنیم. رفتن به دانشگاه امر مقدس و پسندیده ای است و طبیعتا مکان هایی فراهم می شود اما اگر روش ها غلط باشد با معضلی به نام مدرک گرایی رو به رو می شویم.

وی افزود: دانشگاه مکانی است که باید شرایط علمی و مهارتی را افزایش دهد تا افرادی را پرورش دهند، زمانی که وارد جامعه می شوند کار آفرینی کنند. دانشگاه ها باید دنبال تولید علم باشند. نباید اساتید دانشگاه این حرفه را به عنوان شغل قلمداد کنند و بلکه آنها باید به دنبال بالا بردن سطح علمی و مهارت آموزی دانشجویان باشند. تمام اساتید قابل احترام هستند اما شرایطی که در آموزش علی ما وجود دارد این است که اساتید به دنبال نظریه پردازی برای حل مشکلات جامعه باشند.

محمدی درپایان گفت: در حوزه ریاست جمهوری معاونت نخبگان و اندیشمندان وجود دارد و کمیسیون هم از دوران گذشته این را مصوب کرده و نخبگان می توانند با مراجعه به این مرکز امتیازاتی را دریافت کنند. معتقدیم که باید به بودجه بیشتری برای نخبه ها در نظر گرفته شود تا زمینه های توسعه علم صورت گیرد.نخبه و افراد با استعداد زیاد داریم و کشور های خارجی از نخبه های ما بیشترین استفاده را می کنند و بستر حفظ این افراد در جامعه باید بیشتر از قبل باشد تا دانشجویان ممتاز در راستای توسعه علم در ایران حضور داشته باشند.

انتهای پیام/

کد خبر: 978862

وب گردی

وب گردی