پاک سرشت: پژوهش‌های اخیر کشور را از وابستگی به خارج بی‌نیاز کرده است

مدیر پژوهش و فناوری شرکت ملی گاز ایران، با تاکید بر این‌که باید از پژوهش، فناوری و دانش بومی برای توسعه صنعت استفاده کرد، گفت: برای تامین نیازهای فناوری صنعت گاز چهار انستیتوی تحقیقاتی مرتبط با این صنعت در سال گذشته با مراکز علمی و دانشگاهی ایجاد شده است.

سعید پاک سرشت مدیر پژوهش و فناوری شرکت ملی گاز ایران، در گفت‌وگو با خبرنگار گروه علم وفناوری ایسکانیوز، اظهار کرد: در حال حاضر کشور ما برای تامین نیازهای خود از طریق منابع داخلی، پژوهش و فناوری حرکت می کند؛ بنابراین واحد نفت و گاز هم باید سعی کند پاسخگوی این انتظار باشد و این رسالتی است که ما از قبل هم داشتیم و امروز هم به آن توجه بیشتری می‌شود.

وی با بیان اینکه باید در جهت تامین نیازهای صنعت گاز از منابع داخلی حداکثر استفاده لازم را داشته باشیم، گفت: کشور ما دارای منابع گازی غنی است؛ اما این کافی نیست. ما نیازمند این هستیم که از دانش داخلی برای تامین نیازها بهره بگیریم. در حوزه پژوهش و فناوری گاز ایران با این رویکرد برنامه را تدوین و برنامه ریزی کردیم و امیدواریم که با استفاده از دانش بومی و دانش داخلی نیازهای این صنعت تامین شود.

مدیر پژوهش و فناوری شرکت ملی گاز ایران، افزود: یکی از اقدمات ارزنده که در سال گذشته انجام شد، توجه و تاکید بر مقوله فن‌بازار تخصصی صنعت گاز است. فن بازار، بازار فناوری است که برای تامین نیازهای عملیاتی این صنعت با استفاده از دانش داخلی انجام می‌شود. ما در ایجاد بازار فناوری نقش حاکمیتی و بنگاهی را ایفا می‌کنیم.

پاک‌سرشت تاکید کرد: برای تحقق این موضوع باید نیازهای واقعی این صنعت را شناسایی کرده و آن را در معرض عرضه کنندگان قرار دهیم. همچنین برای این منظور باید امکانات و تسهیلات لازم را فراهم کرد؛ بنابراین سعی‌ ما براین بود که با استفاده از شرکت‌های دانش بنیان که یکی از بازیگران جدید این صنعت هستند به سمت بازار فناوری حرکت کنیم.

وی افزود: در یک نظام صحیح فناوری، مجموعه نظام دانش بنیان و ارتباط بین عرضه کننده و متقاضی، از مهم ترین ارکان این نظام هستند که باید با نظامی صحیح تر، با هم ارتباط داشته باشند.

وی در ادامه اظهار داشت: چنانچه می خواهیم به سمت اقتصاد دانش بنیان برویم، باید این پیوند برقرار شود.

پاک سرشت با بیان این که در این نظام، بخشی از این مجموعه که مسئولیت تولید فناوری‌های دانش بنیان را به عهده دارد، طی چند سال اخیر پیشرفت های قابل ملاحظه ای داشته است، گفت: عملکرد ما در این حوزه، نسبتا قابل قبول بوده؛ اما بخش دیگر مربوط به تقاضا است که ما باید به عنوان متولیان این صنعت، از نتایج آن استفاده کنیم تا این نظام به هدف مورد نظر برسد.

مدیر پژوهش و فناوری شرکت ملی گاز ایران افزود: ما برای کامل کردن این زنجیره، نیاز به عرضه و تقاضا داریم و این امر بدین معناست که اگر هر دو وجه نباشد، نمی توانیم به هدف نهایی خود که ایرانیزه کردن تمامی تجهیزات و کالاهای مورد نیاز این صنعت است، برسیم.

وی با بیان این که باید تلاش کنیم با تجمیع تقاضاها و استفاده از متخصصینی که می توانند این تقاضا را به طور علمی برای بخش عرضه کننده، ترجمه کننده ارتباطی تنگاتنگ بین عرضه و تقاضا ایجاد کنیم، گفت: در کنار این کار، باید در بخش های صنعتی خود، استانداردها و دستورالعمل هایی را داشته باشیم که بازگوکننده شفاف اولویت های ما در زمینه فن بازار تخصصی باشند.

به گفته پاک سرشت، در قوانین مناقصات هنوز تناقض هایی وجود دارد که ما را از اهدافمان دور می کند، با این حال باید تلاش کرد تا با استفاده از مدل های صحیح حمایت های مالی و ایجاد ارتباط نظام‌مند در بین عرضه و تقاضا به این مهم دست یافت. در بخش عرضه فناوری در کشورمان طی چند سال اخیر اتفاقات خوبی رخ داده است شرکت‌های کوچک و بزرگ دانش بنیان ایجاد شدند و در جهت تامین نیازهای این صنعت کار می‌کنند که این شرکت ها بعضا نوپا هستند مثل استارت آپ ها ولی بعضی از آنها دارای سابقه و تجربیات زیادی هستند و از قبل جز تامین کنندگان این شرکت و صنعت بودند ما تلاش می کنیم که این ارتباط و پیوند بین عرضه کنندگان و متقاضیان واقعی در صنعت گاز تداوم داشته باشد.

وی ادامه داد: یکی از بزرگ‌ترین دستاوردهای شرکت ملی گاز ایران برقراری پیوند به صورت سیستماتیک بین متقاضی واقعی و شرکت های دانش بنیان است رویدادهای دیگری در این زمینه به نمایش گذاشتن استارت آپ ها که به اصطلاح به آنها دموی گفته می شود ، است که ما در سال جاری دو استارت آپ صنعت گاز را برگزار کردیم که هدف ما در واقع تعریف نیاز و برقراری ارتباط بین ایده پردازان و متقاضیان واقعی این صنعت است.

پاک‌سرشت گفت: در کنار مجموعه اقدامات، یکی از فرآیندها و مسیرهای ما همسویی با دانشگاه ها و مراکز تحقیقاتی بزرگ کشور است برای تامین نیازهای فناوری این صنعت چهار انستیتوی تحقیقاتی مرتبط با صنعت گاز در سال گذشته با مراکز علمی و دانشگاهی ایجاد شده است.

وی تصریح کرد: انستیتو ال ان جی(گاز طبیعی مایع)، شیرین سازی و فرآورش گاز، انستیتو توربین های گازی و انستیتو اندازه گیری هوشمند است که در دانشگاه مختلف و مراکز تحقیقاتی محل توسعه فناوری های بومی برای نیازهای صنعت گاز راه اندازی شده است.

به گفته پاک سرشت، دانشگاه ها نقش بسیار مهمی در زمینه تربیت نیروی متخصص، جهت دهی به پایان نامه های تحصیلات تکمیلی دانشجوها و تعریف پایان نامه ها بر اساس نیاز واقعی صنعت دارند.

مدیر پژوهش و فناوری شرکت ملی گاز ایران، با بیان این که داشتن متولی ملی برای مشخص کردن نقش شرکت ها و سازندگان بسیار مهم است، یادآور شد: بخش زیادی از این فعالیت، ارتباط با سازنده ها و توانمندسازی شرکت هایی است که دارای زیرساخت های قوی هستند تا به سازنده تجهیزات کلیدی بدل شوند.

وی اضافه کرد: اخیر یکی از نیازهای اساسی صنعت گاز که ماده بودار کننده بود، با استفاده از دانش فنی به مرحله تولید رسیده و این عامل سبب قطع وابستگی به کشورهای خارجی شد. این ماده بودار کننده در فاز یک پارس جنوبی راه اندازی شده است. همچنین توسعه و طراحی دانش فنی توربین گازی که توسط سازندگان داخلی ساخته شده است که کشور از وابستگی به شرکت های خارجی بی نیاز کرد.

انتهای پیام/

کد خبر: 990027

وب گردی

وب گردی