95 درصد دستگاه های کشور آمادگی ورود به تحول دیجیتال را ندارند

​وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات با بیان اینکه تحول دیجیتال و انقلاب صنعتی چهارم زودتر از آن چیزی که فکر می کنیم رخ می دهد، گفت: گزارش ها از وضعیت دستگاه ها و سازمان های کشور برای ورود به حوزه تحول دیجیتال حاکیست که 95 درصد آنها آمادگی لازم را ندارند.

به گزارش گروه علم و فناوری ایسکانیوز، محمدجواد آذری جهرمی وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات در نهمین سمپوزیوم بین المللی مخابرات در پژوهشگاه ارتباطات و فناوری اطلاعات یکی از مهمترین چالش ها در عرصه تحول دیجیتال را افزایش شناخت مجموعه های مختلف نسبت به تحول دیجیتال دانست و گفت: مدیریت شهری، اداری، اجرایی، قضایی و قانونگذاری باید با مفهموم هوشمندی آشنا شوند.

وی با اشاره به تصمیم گیری های روزمره در عرصه های مختلف افزود: در کنار توسعه فناوری یکی از مهمترین وظایف ما افزایش شناخت های بین بخشی و دستگاهی است و همانطور که مفهموم دولت الکترونیک در گذشته به عنوان اتوماسیون اداری نهادینه شده بود کلمه هوشمندسازی نیز ممکن است اشتباه جا بیفتد.

وزیر جوان دولت تدبیر و امید با اشاره به یکی از کارهای خوب پژوهشگاه ارتباطات و فناوری اطلاعات که از سال گذشته آغاز شده است، اظهار کرد: پژوهشگاه ارتباطات دوره هایی را برای آشنایی بخش های مختلف با مفهموم تحولات رخ داده به زیان ساده آغاز کرده و این اقدام اگرچه خوب است اما گزارش آن بشدت نگران کننده است چراکه بنابه این گزارش ۹۵ دستگاه ها و سازمان های ما آمادگی ورود به این عرصه را ندارند.

آذری جهرمی، تصریح کرد: جمهوری اسلامی در عرصه های مختلف اقتصادی، فرهنگی و اجتماعی باید ایده داشته باشد و همانطور که در عرصه اقتصاد مفاهیم اقتصاد کمونیستی، اقتصاد لیبرالی و... وجود دارد، مفهوم اقتصاد در جمهوری اسلامی، اقتصاد مقاومتی است که در جاهایی مشاهده شده که به جای پرداختن به آن به پروژه تبدیل شده است.

عضو کابینه دوازدهم با تاکید بر اینکه شبکه ملی اطلاعات نیز مغهوم توسعه فضای مجازی از دیدگاه انقلاب اسلامی است، خاطرنشان کرد: شبکه ملی اطلاعات راهبردی است که به پروژه هایی تبدیل می شود که هیچ گاه توقف ندارد. دقیقا همچون تحول دیجیتال که پروژه نیست بلکه فرایند است.

وی با اشاره به یکی از دستاوردهای متخصصان ایرانی افزود: «ترگمان»(ماشین ترجمه) به عنوان یک محصول، کار متخصصان ایرانیست که اخیرا با ارتقای آن و توافقات با کشورهای دیگر توانسته به زبان های روسی و ژاپنی نیز کار ترجمه را انجام دهد.

وزیر ارتباطات با بیان اینکه بی تردید امروز قدرت ترگمان در ترجمه زبان فارسی از گوگل بیشتر است، گفت: در اینترنت اشیا، در حوزه کشاورزی نیز توسعه خوبی شکل گرفته است که نیاز به تجاری سازی دارد ضمن اینکه در هوشمندسازی نیز خیلی از مولفه های شهر تهران به سمت مدیریت هوشمند در حال حرکت است.

آذری جهرمی به وقوع انقلاب صنعتی چهارم اشاره کرد و ادامه داد: بی تردید زمان وقوع انقلاب صنعتی چهارم بسیار سریعتر از انقلاب صنعتی سوم رخ می دهد و در آینده ای نه چندان دور دنیا را دچار تحول و تغییرات شگرفی می کند.

وزیر جوان دولت تدبیر و امید با بیان اینکه زمانی جلوی توسعه نسل سه تلفن همراه و پهن باند در کشور گرفته شد و با شروع دولت یازدهم به یکباره توسعه صورت گرفت، اظهار کرد: اگر الان برای این مسایل زمینه سازی نکنیم نمی توانیم اقتصاد ناشی از انقلاب صنعتی چهارم و تحول دیجیتال را در کشور داشته باشیم.

وی با بیان اینکه اثرات انقلاب صنعتی چهارم فراتر از حوزه ارتباطات و فناوری اطلاعات است، افزود: وقتی فضای مجازی توسعه پیدا کند به تبع خود آثار فرهنگی، اجتماعی و رسانه ای بوجود می آورد که ساده ترین راه برخوردبا آن توقف توسعه است درحالیکه اگر توسعه همه جانبه رخ دهد مشکلی بوجود نمی آید چراکه در کنار توسعه ارتباطات و فناوری اطلاعات باید فرهنگ، مولفه های اقتصادی و اجتماعی نیز رشد کند.

عضو کابینه دولت دوازدهم توجیه نبودن افراد مسوول در قبال تحولات رخ داده را باعث ایجاد کاریکاتوری از توسعه دانست و تصریح کرد: در حوزه ارتباطات و فناوری اطلاعات وظیفه نداریم به کودکان و صیانت از آنها و همینطور به رسانه های نوین بپردازیم اما به علت نپرداختن دیگران به این مسایل ما مجبوریم و به آن عمل می کنیم. هرچند آنها که در این حوزه مسوولیت اصلی را داشتند و وارد موضوع نشداند حالا زبان به انتقاد گشوده اند.

وی با بیان اینکه انقلاب صنعتی چهارم و تحول دیجیتال یک اتفاق بسیار بزرگ است، گفت: تحول دیجیتال باعث ایجاد تغییر ناگهانی در مولفه های حاکمیتی کشور می شود و امروز در ITU یکی از چالش های موجود همین مساله است.

وزیر ارتباطات با اشاره به نشانه هایی از وجود یک جانبه گرایی از سوی برخی از اعضای ITU اظهار کرد: عده ای در ITU علاقمند هستند که مقررات گذاری را به سمت بخش هایی چون ICANN ببرند که تحت سلطه آمریکا قرار دارد درحالیکه دنیا یکجانبه گرایی را نمی پذیرد.

آذری جهرمی با بیان اینکه اروپا نیز در مورد این نوع از یکجانبه گرایی به صدا در آمده است، تصریح کرد: شاهدیم که روسای جمهوری اروپا نیز در مورد یکجانبه گرایی در توسعه ICT و همینطور اینترنت به دنبال راه حل هستند.

انتهای پیام/

کد خبر: 990165

وب گردی

وب گردی