نوروآناتومی انسانی با رویکرد بالینی منتشر شد

کتاب «نوروآناتومی انسانی با رویکرد بالینی» تالیف دکتر کبری افسرده و دیگران توسط سازمان چاپ و انتشارات دانشگاه آزاد اسلامی با همکاری واحد تنکابن منتشر شد.

به گزارش خبرنگار گروه دانشگاه ایسکانیوز، نوروآناتومی یکی از پایه های مهم برای درک و فهم عملکرد بیولوژی بدن بوده و آشنایی با آن از ضروریات هر دانشجوی علوم پزشکی و دستیاران به شمار می رود. مطالعه این کتاب می تواند اطلاعات مفید و کاربردی را در زمینه آناتومی مغز و اعصاب همراه با نکات بالینی در اختیار دانشجویان پزشکی، پیراپزشکی و دندانپزشکی قرار دهد. متن روان و منسجم کتاب در کنار تصاویر گویا و نپرداختن به توضیحات پیچیده و غیرضروری به شیوایی کتاب افزوده است و مطالعه آن را سهل می نماید.

در تعریف دستگاه عصبی می توان گفت؛ دستگاه عصبی با همکاری سیستم آندوکراین وظیفه هماهنگی محیط داخلی بدن و خارج بدن را برعهده دارد. این دو سیستم عصبی درون ریز، سبب حفظ ثبات و پایداری یا همان هوموستاز بدن می شوند. سیستم عصبی به وسیله گیرنده های حسی اطلاعات حس را از بیرون و داخل بدن جمع آوری می کند و سپس متناسب با موقعیت پاسخی مناسب را از بیرون و داخل بدن جمع آوری می کند و سپس متناسب با موقعیت پاسخی مناسب را ارائه می دهد. برای بقای انسان، بدن باید هر دو محیط داخل و خارج را حفظ کند. سیستم عصبی این هدف را با دریافت تحریکات حسی از بخش های مختلف بدن و فرستادن پاسخ های حرکتی به بخش های عمل کننده (ماهیچه ها، غدد و...) به انجام می رساند.

این کتاب شامل 7 فصل است در ابتدای کتاب و بعد از ارائه مطالبی درباره کلیات مبحث، فصل اول رشد و نمو دستگاه عصبی نام دارد و شامل بخش هایی چون لوله عصبی، تکامل مغز و عصب نخاعی است. فصل دوم به نخاع و تفاوتهای سخت شامه نخاعی و مغزی اختصاص دارد. فصل سوم شامل نمای ظاهری تنه مغزی، سطح قدامی بصل النخاع و سطح قدامی مغز میانی ارتباط دارد.فصل چهارم درباره نمای خارجی مخچه و لوب های مخچه اختصاص دارد. فصل پنجم درباره تفاوت دو نیمکره مغزی و سطح هر یک از آنان اعم از داخلی و ابیتال و شیارهایش توضیحاتی را ارائه می دهد. فصل ششم درباره تالاموس، آناتومی کاربردی این بخش از مغز همچون منتالاموس، هیپوتالاموس و ساب تالاموس می پردازد و دست آخر فصل هفتم درباره هسته ها و اعصاب کرانیال و عصب مغزی اختصاص دارد.

کتاب «نوروآناتومی انسانی با رویکرد بالینی» تالیف دکتر کبری افسرده آناتومیست و عضو هیات علمی دانشکده پزشکی دانشگاه ، دکتر امیر رئوفی و دکتر حمیدرضا علیزاده اطاقور فوق تخصص جراحی پلاستیک ترمیمی و زیبایی و عضو هیات علمی دانشگاه علوم پزشکی در 227 صفحه، در شمارگان هزار نسخه توسط سازمان چاپ و انتشارات دانشگاه آزاد اسلامی با همکاری واحد تنکابن راهی بازار نشر شد.

انتهای پیام/

کد خبر: 990530

وب گردی

وب گردی