قبل از انقلاب کمبود پزشک داشتیم/ امروز، بسیاری از بیماران کشورهای همسایه در ایران مداوا می شوند

رئیس دانشگاه علوم پزشکی آزاد اسلامی تهران گفت: قبل از انقلاب پزشک خارجی از کشورهای اطراف به کشور وارد می شد؛ اما امروز، از جایگاه خوبی در عرصه پزشکی برخورداریم تاجایی که بسیاری از بیماران کشورهای همسایه در ایران مداوا می شوند.

دکتر سید علی ابطحی رئیس دانشگاه علوم پزشکی آزاد اسلامی تهران در گفت‌و‌‌‌گو با خبرنگار گروه دانشگاه ایسکانیوز، درباره نقش دانشگاه آزاد اسلامی از زمان تاسیس در ایجاد عدالت آموزشی، در آستانه چهلمین سالگی انقلاب اسلامی ایران گفت: دانشگاه آزاد در متن انقلاب تاسیس شده است که در اوایل دهه 60 شروع به کار کرد و هرسال 10 هزار دانشجو در رشته پزشکی وارد این دانشگاه می‌‌شود. این امر نشان‌‌دهنده سهم بزرگ این دانشگاه در آموزش عالی کشور است.

وی افزود: در حال حاضر، بسیاری از مسئولان در حوزه پزشکی کشور فارغ التحصیل دانشگاه آزاد هستند. فارغ التحصیلان دانشگاه آزاد به ویژه در رشته‌‌های دندان‌‌پزشکی، داروسازی و دستیاری تخصصی سهم بسیار بالایی در ارائه خدمات پزشکی در کشور دارند و تعداد بالای قبولی فارغ التحصیلان ما در دوره‌های تخصصی پزشکی نسبت به فارغ التحصیلان سایر دانشگاه‌ها در کشور نشان‌‌‌دهنده بار علمی مناسب فارغ التحصیلان شاخه‌‌های مختلف پزشکی در دانشگاه آزاد است.

رئیس دانشگاه علوم پزشکی آزاد اسلامی تهران در ادامه خاطر نشان کرد: اگر به اوایل انقلاب برگردیم در تمام شبکه‌‌‌های بهداشت و درمان کشور از پزشک عمومی تا متخصص، حضور پزشکان خارجی از کشورهای اطراف سهم چشمگیری داشت و تعداد فارغ‌‌التحصیلان ما به قدری اندک بود که نیاز کشور را تامین نمی‌‌کرد و تعداد بسیار محدودی از بیمارستان‌های دانشگاهی هم در تربیت دکتری تخصصی برنامه داشتند.

ابطحی تاکید کرد: در دوران قبل از انقلاب، تربیت پزشک در ایران منحصر به دانشگاه‌‌های علوم پزشکی مادر بود؛ اما در حال حاضر، به برکت انقلاب و توسعه کلی در کشور علاوه بر دانشگاه‌‌‌‌ها و مراکز پزشکی در شهرهای بزرگ، در تمام مراکز استان‌ها، دانشکده‌‌های پزشکی در حوزه‌‌های مختلف دایر شده و علاوه بر رفع نیاز به پزشک عمومی در بسیاری از رشته‌‌های تخصصی هم موفق به پاسخگویی نیاز جامعه در عرصه‌‌‌های مختلف درمانی و پزشکی شدیم.

وی خاطر نشان کرد: درحال حاضر، ایران در عرصه پزشکی علاوه بر جایگاه مناسب جهانی بسیاری از نیازهای پزشکی کشورهای همسایه را نیز رفع می‌‌کند، این در صورتی که در دوران قبل از انقلاب برای درمان بسیاری از بیماری‌‌ها برخی از بیماران مجبور می‌شدند برای مداوا به خارج از کشور بروند؛ اما خوشبختانه، امروز آنقدر در عرصه پزشکی در کلیه امور تخصصی پیشرفت کردیم که دیگر نیازی به این کار نیست و گسترش شبکه بهداشت و درمان و به دنبال آن، پیشرفت علم پزشکی در ایران بعد از انقلاب یکی از مهم‌ترین دستاوردهای انقلاب اسلامی ایران است.

رئیس دانشگاه علوم پزشکی آزاد اسلامی تهران یاد آور شد: ادغام شبکه‌های بهداشت و درمان و تشکیل آن در وزارت بهداشت بعد از انقلاب اسلامی، یک اقدام موثر در توسعه علم پزشکی بود تا جایی که یک انسجامی در تربیت نیروهای متخصص به وجود آورد و امکانات خوب آموزشی و درمانی شکل گرفت که به دنبال آن بیمارستان‌‌های تخصصی آموزش پزشکی هم در جهت تریبت پزشکان، در سراسر کشور تاسیس شد.

ابطحی متذکر شد: دانشگاه علوم پزشکی آزاد اسلامی امروز 15 دانشکده پزشکی، 5 دانشکده دندان پزشکی و 3 دانشکده علوم دارویی دارد که مجموعا در طول سال با رشته‌های پرستاری 10 هزار دانشجو را به خود جذب می‌کند و رشته پرستاری دانشگاه آزاد از نظر هیات علمی و کلیه امکانات در سراسر کشور توسعه بسیاری پیدا کرده است.

وی در پایان تصریح کرد: دانشکده‌‌‌های پرستاری دانشگاه آزاد نسبت به دیگر دانشکده‌های مربوط، از جایگاه برتری برخوردار است و از امکانات و شرایط علمی مناسب‌تری بهره‌‌مند بوده تا جایی که دانشکده علوم پزشکی آزاد اسلامی تهران، موفق به برگزاری دوره دکتری در این دانشکده شد و این امر، نشان دهنده سطح بالای آموزش دانشگاه آزاد بوده که وزارت علوم با برگزاری دوره دکتری پرستاری در این دانشکده موافقت کرده است و امسال هم ظرفیت ما را وزات بهداشت افزایش داده و در آینده در دیگر شهرها هم ظرفیت پذیرش دانشجو در رشته پرستاری دانشگاه آزاد افزایش خواهد یافت.

انتهای پیام/

کد خبر: 991731

وب گردی

وب گردی