تغییرات آب و هوایی  موجب گسترش بیابان ها شده است

تحقیقات جدید دانشگاه آریزونا (UA) بر روی حلقه های درخت نشان داده است که تغییرات آب و هوایی موجب گسترش بیابان ها شده است.

به گزارش گروه علم و فناوری ایسکانیوز، محققان دانشگاه آریزونا تحقیقاتی را روی حلقه های درخت های 800 ساله انجام داده اند و مشخص کردند که تغییرات آب و هوایی بر گسترش بیابان ها تاثیر می گذارند.

این تیم تحقیقاتی داده هایی را از حلقه های درختان مختلف در نیم کره شمالی جمع آوری کردند.

حلقه های پهن تر درختان، سال های مرطوب و حلقه های باریک سال های خشک را نشان می دهند. والری تروت استاد دانشگاه آریزونا گفت: «تحقیقات نشان می دهد از سال 1203 تا 2003، دمای بخش شمالی مناطق گرمسیری تا 4 درجه افزایش یافته است.»

منطقه گرمسیری، منطقه حارّه یا مدارگان آن بخش از زمین است که در میان مدارهای رأس‌السرطان و رأس‌الجدی واقع شده‌است، این منطقه معمولاً آب‌ و هوا یا اقلیم گرم و مرطوب دارد.

تروت اظهار داشت که ما می توانیم چگونگی شکل گیری لبه های مناطق گرمسیری طی 800 سال گذشته را تعیین کنیم.

این تیم تحقیقاتی متوجه شد که گسترش مناطق گرمسیری به سمت شمال از سال 1568 تا 1634 همزمان با خشکسالی شدید، فروپاشی امپراتوری عثمانی ترکیه و پایان سلسله مینگ چین همراه بوده است.

نتایج نشان می دهد که تغییرات آب و هوایی یکی از عوامل موثر در بروز اختلالات اجتماعی بوده است. این تیم تحقیقاتی تغییرات مناطق گرمسیری را قبل از این که انسان باعث تغییرات آب و هوایی گردد، مورد آنالیز قرار دادند.

این تیم امیدوار است تا با مطالعه گذشته بتواند پاسخ هایی برای اینکه چگونه تغییرات آب و هوایی بر بلایای طبیعی مانند آتش سوزی تاثیر می گذارد پیدا کند.

انتهای پیام/

کد خبر: 992095

وب گردی

وب گردی