علم  رباتیک در ایران هنوز شناخته شده نیست

بدون تردید در آینده ای نه چندان دور ربات ها در کارهای بسیاری همدوش انسان کار خواهند کرد. در همین رابطه باید قوانینی را وضع کرد که در آینده امنیت و آرامش انسان‌ها را تضمین کنند.

به گزارش خبرنگار گروه علم و فناوری ایسکانیوز، در سال های اخیر ربات هایی شبیه انسان ساخته شده است که این ربات ها ماشین‌هایی هوشمند، قابل برنامه نویسی و انعطاف پذیر هستند که برای به دست آوردن اطلاعاتی از محیط خود حسگرهایی دارند. علم رباتیک در واقع سعی بر آن دارد تا با تعریفی جامع از ربات ها و حقوق انسان ها در مقابل آنها و بالعکس، بستری برای رشد و شکوفایی بشر ایجاد کند. بدون تردید در آینده ای نه چندان دور ربات ها در کارهای بسیاری همدوش انسان کار خواهند کرد که می بایست قوانینی را وضع کرد که در آینده امنیت و آرامش انسان ها را تضمین کنند. قوانینی که تعریف آنها برای نرم افزارها و سخت افزارهای به کار رفته در ربات ها امکان پذیر باشد. قوانینی که انسان ها موظف باشند آنها را برای ربات ها تعریف و پیاده کنند و ربات ها نیز موظف به پیروی از آنها باشند.


وضیعت علم رباتیک در ایران

ایران کشوری است که جوانان آن به علم بهای زیادی می دهند و اهمیتی که جوانان ایرانی به دانشگاه و تحصیلات عالی دارند بر هیچ کسی در دنیا پوشیده نیست؛ اما علم رباتیک در ایران هنوز شناخته شده نیست. در حالی که ایران یکی از بزرگترین وارد کنندگان ربات های صنعتی است و هر ساله ارز زیادی بابت خرید ربات ، از کشور خارج می شود. البته به منظور عقب نماندن کشور در علم رباتیک ، رشته مهندسی رباتیک در سال ۱۳۸۱ تاسیس شد که به دلیل مشکلاتی از جمله کمبود امکانات دانشگاهی و قدیمی بودن امکانات فعلی آن گونه که باید به پیشرفت در این زمینه کمک نکرد. البته هر ساله چندین مسابقه رباتیک در سطح کشور برگزار می شود که متاسفانه باید گفت همه آن ها دارای قوانین ثابت و یک شکل و تکراری است و هیچ کدام قوانین بومی ندارند و در واقع در ایران به این مسابقات به چشم هدف نگریسته می شود. بر عکس کشورهای صنعتی که مسابقات را وسیله ای برای ارتقای صنعت خویش می دانند.

پیشرفت علم رباتیک در ایران چگونه میسر می شود

با وضع قوانین صریح و واضح در زمینه علم رباتیک و با آشنایی مردم با این علم و مزیت استفاده از ربات ها و تاسیس رشته مهندسی رباتیک در تمامی دانشگاه های صنعتی کشور و برگزاری هدفمند مسابقات رباتیک در رشته های بومی در راستای تولید ثروت از راه علم و همچنین با جلب اعتماد صنعت به نیروهای داخلی و سرمایه گذاری در این حوزه می توان موانع را از جلوی راه برداریم و به پیشرفت شایسته ای در این زمینه دست پیدا کنیم.

انتهای پبام/

کد خبر: 992623

وب گردی

وب گردی