مکلف و متعهد هستم که مشکلات تعرفه و کارانه پرستاران را پیگیری کنم

سرپرست وزارت بهداشت، گفت: پرستاران می‌توانند بزرگترین رکن نظام سلامت باشند، اما نگاه ما به پرستاری باید تغییر کند، چراکه پرستاری فقط به حضور بر بالین بیمار و بیمارستان خلاصه نمی‌شود و باید دوره آموزشی ۴ ساله پرستاری، دگرگون شود.

به گزارش ایسکانیوز، سعید نمکی در مراسم بزرگداشت مقام حضرت زینب کبری (س) و روز پرستار گفت: پرستاران باید در نظام ارائه خدمات، بیشتر نقش آفرینی کنند و جایگاه بهتری داشته باشند.

وی یادآور شد: طرح تحول نظام سلامت با قدرت و شدت ادامه پیدا می‌کند، اما باید یکبار دیگر آن را مرور و اولویت‌ها را باز تعریف کنیم و توجه داشته باشیم که چه کسی را در چه جایگاهی و برای ارائه چه خدماتی در نظر می‌گیریم. البته این به معنی کنار گذاشتن کارشناسان بهداشتی نیست، چون همه ما در نظام سلامت، یک تیم هستیم و گسست بین پزشک و پرستار، پرستار و ماما و کارکنان بهداشتی و درمانی باید ترمیم شود، امروز، روز تفرق نیست بلکه روز وفاق ملی است.

سرپرست وزارت بهداشت، گفت: نباید دعاوی پزشک و پیراپزشک را به بیرون از خانواده ببریم و حق نداریم اجازه دهیم کسی بیرون از حرفه ما بخواهد دخالت کند و باید از همدیگر حمایت کنیم.

نمکی تاکید کرد: ساعت‌ها و جلسات زیادی درخصوص مشکلات معیشتی پرستاران داشتیم و زمانی که استخدام پرستاران مصوب و به سازمان برنامه و بودجه ابلاغ شد، بودجه ۹۸ بسته شده بود، اما به رغم این مصوب شد که ۱۹ هزار پرستار در سال‌های ۹۸ و ۹۹ استخدام شوند و این را به صورت کتبی به رییس کمیسیون بهداشت و درمان مجلس هم اعلام شد و قول دادیم که با جدیت این موضوع را پیگیری کنیم و اعتبار آن را نیز از محل ۱۰ درصد اضافه‌تر پرداخت برای حقوق بخش سلامت در نظر گرفته ایم و تامین می‌شود.

وی تصریح کرد: بخش خصوصی در حوزه پرستاری در انزوا بود که باید تسهیلاتی برای آن در نظر گرفت و یکی از تلاش‌های ما، احیای بخش خصوصی در کنار بخش دولتی خواهد بود.

سرپرست وزارت بهداشت گفت: مکلف و متعهد هستم که مشکلات تعرفه و کارانه پرستاران را پیگیری کنم تا از شرمساری جامعه پرستاری بیرون بیاییم. البته انتظار دارم که ساختار‌ها اصلاح شوند و سازمان نظام پرستاری به ما کمک فکری دهد تا بتوانیم در تحول اساسی نظام سلامت موفق باشیم.

وی با اشاره به تقارن روز میلاد حضرت زینب (س) و روز پرستار، گفت: آنچه این همه رنج را در چهره و دیدگان حضرت زینب (س) در کربلا زیبا کرد و این والامقام را صبور و شکیبا کرد تا بدن‌های قطعه قطعه شده مطهر را زیبا ببیند، فقط عشق بود و خمیرمایه حضور پرستاران در کنار بیماران، هم عشق است.

سرپرست وزارت بهداشت افزود: به عنوان یک برادر کوچک تر، دستان مهربان خانم دکتر مداح، پیشکسوت پرستاری کشور به عنوان نماد پرستاران کشور را می‌بوسم. در سیمای ایشان، هر خط و چروک، یک شعر مهربانی است.

نمکی گفت: ۳۲ سال پیش یکی از دانشگاه‌های علوم پزشکی را بنا کردم، ۲۸ سال پیش نظام بهداشتی کشور را در کنار همکاران، اداره کردم و امسال که در چهلمین سالگرد انقلاب اسلامی قرار داریم، می‌بینیم که دستاورد‌های بسیار زیادی در کاهش مرگ مادران و نوزادان داشته ایم. البته زمانی با ۵ دلار، مردم را علیه ۶ بیماری واگیر و مسری واکسینه می‌کردیم، اما امروز شاهد شیوع قابل توجه بیماری‌های غیر واگیر، اختلالات بهداشت روان و جمعیت سالمندان افسرده‌ای هستیم که جوانی نکرده اند و هزینه‌های آنها، به مراتب بالاتر است.

وی اضافه کرد: علیرغم موفقیت‌هایی که در تامین سلامت زنان و کودکان داشته ایم، اما در تامین سلامت مردان موفقیت چندانی نداشته ایم، چون اصولا مردان به سلامت خود توجه زیادی ندارند و این موضوع نیز اینک یکی از جدی‌ترین مسائل نظام سلامت است که باید برای آن، برنامه ریزی کنیم.

میزان

انتهای پیام/

کد خبر: 992679

وب گردی

وب گردی