پیمانی کردن دانشجومعلمان زنگ خطری جدی‌ برای آموزش و پرورش است

جامعه اسلامی دانشجویان دانشگاه شهید رجایی طی نامه ای اعلام کرد: تلاش برای پیمانی کردن دانشجومعلمان در سال 97 در تناقض با دفترچه انتخاب رشته سازمان سنجش بوده و پا گذاشتن روی قانون جذب دانشجومعلمان در ادوار مختلف بوده است.

به گزارش خبرنگار گروه دانشگاه ایسکانیوز، جامعه اسلامی دانشجویان دانشگاه تربیت دبیر شهید رجایی در خصوص تغییر استخدام دانشجو معلمان از آزمایشی به پیمانیبه سیدمحمد بطحایی وزیر آموزش و پرورش نامه ای منتشر کرد.

در این نامه آمده است:

مقام معظم رهبری: « آقایان گفتند و بنده هم اطّلاع دارم که تا چهار سال دیگر، تعداد انبوهی از معلّمین -تعداد کثیری- وارد بازنشستگی می‌شوند و آن کسانی که از این دانشگاه‌ها، دانشگاه فرهنگیان و دانشگاه شهید رجائی، تحویل داده می‌شوند به آموزش‌وپرورش، بسیار بسیار کمتر از آن مقداری هستند که از آموزش‌وپرورش خارج می‌شوند؛ این یک بحران است برای آموزش‌وپرورش؛ نباید چنین اتّفاقی بیفتد.»

همان طور که مستحضرید آموزش‌وپرورش، به عنوان زیرساخت اصلیِ سعادتِ ملّت و پیشرفتِ کشور، شرایط ویژه‌ای را پیش‌رو دارد؛ دو سال است که زمزمه‌هایی مبنی بر ایجاد یک خلاء بحران آفرین در نیروی انسانیِ بزرگ‌ترین و با اولویت‌ ترین دستگاه حاکمیتی کشور شنیده می‌شود. بازنشسته شدن بالغ بر سیصدوپنجاه هزار نفر از جامعه شریف فرهنگیان طی چهار سال آینده و ورود حداکثر هشتاد هزار نفر از فارغ‌التحصیلان دانشگاه‌های فرهنگیان و تربیت دبیر شهید رجایی به آموزش‌وپرورش واقعیتی عینی است. این واقعیت، با احتساب رشدِ جمعیت دانش‌آموزی که تاکنون رخ داده .خبر از بحرانی واقعی در زیرساختِ اصلیِ علم و تحقیق کشور می‌دهد.

استخدام دانشجویان به صورت پیمانی خلاف نص صریح قانون متعهدین خدمت است و تلاش برای پیمانی کردن دانشجومعلمان در سال 97 هم در تناقض با دفترچه انتخاب رشته سازمان سنجش بوده و هم پا گذاشتن روی قانون جذب دانشجومعلمان در ادوار مختلف بوده است که زنگ خطر جدی ای برای وزارت خانه است، خطری از جنس کاهش متقاضیان برای ورود به دانشگاه های تربیت دبیرشهید رجایی و فرهنگیان و عواقب بعدی ناشی از کمبود هرچه بیشتر نیرواست. با پیمانی شدن دانشجو معلمان قطعا تقاضا برای ورود به مراکز تخصصی تربیت معلمان و دبیران آینده کاهش پیدا خواهد کرد وکمتر کسی حاضر خواهد بود تا به صورت پیمانی شغل معلمی را انتخاب کند.

باتوجه به سیاست های کلی ایجاد تحول در نظام آموزش و پرورش، ابلاغی مقام معظم رهبری و تاکید بر اعتلای منزلت اجتماعی معلمان و افزایش انگیزه‌ آنان برای خدمت مطلوب با اقدامات فرهنگی و تبلیغی و خدمات و امکانات رفاهی و رفع مشکلات مادی و معیشتی فرهنگیان و نظر بسیاری از کارشناسان بر تقویت، بهینه ‌سازی و ارتقاء ظرفیت‌های فعلی دانشگاه های فرهنگیان و تربیت دبیر شهید رجایی برای رفع بخشی از نیاز آموزش و پرورش تاکید می کنند انجام این چنین اقدامات غیرکارشناسی موجب کاهش رغبت متقاضیان برای ورود به این دانشگاه و ضربه به ظرفیت های فعلی دانشگاه های مذکور خواهد شد در حالی که باید با اتخاذ سیاست های تشویقی مناسب، تعداد متقاضیان ورود به دانشگاه فرهنگیان و تربیت دبیر شهید رجایی ،افزایش یابد.

باتوجه به این که در چند سال اخیر، تعداد متقاضیانی که با رتبه های بسیار خوب علمی وارد دانشگاه های مذکور شده اند به شدت افزایش یافته بود که خود این عامل خبر از رشد سطح علمی معلمان آینده می داد لذا مستدعیست تا با بازنگری در تصمیم اتخاذی، اعتماد سلب شده متقاضیان بازگردد و خللی در جذب نیرو و نیز سطح علمی معلمان آینده وارد نشود.

انتهای پیام/

کد خبر: 994150

وب گردی

وب گردی