ظرفیت پذیرش دانشجو در دانشگاه علوم پزشکی تهران کاهش می یابد

معاون دانشگاه علوم پزشکی تهران با اشاره به رویکرد کاهش ظرفیت پذیرش دانشجو گفت: با توجه به شرایط کشور به‌جای افزایش شمار دانشجو نیاز به افزایش بهره‌وری و کیفیت آموزش داریم.

به گزارش گروه دانشگاه ایسکانیوز به نقل از دانشگاه علوم پزشکی تهران، در نشست هیئت‌رئیسه دانشگاه علوم پزشکی تهران با مدیران گروه‌های آموزشی، اهداف و دغدغه‌های گروه‌های آموزشی مطرح و انتظارات دانشگاه از گروه‌ها تبیین شد.

دکتر عباسعلی کریمی رئیس دانشگاه علوم پزشکی تهران دو مسئولیت مهم در دانشگاه را رئیس بخش و مدیر گروه دانست و گفت: معتقدم دو پست رئیس بخشی و مدیر گروهی در دانشگاه، حتی از رئیس دانشگاهی اهمیت بیشتری دارد. چراکه این دو مسئولیت در راهبری و پیش برد برنامه‌های دانشگاه نقش تعیین‌کننده‌ای دارند. بسیاری از برنامه‌های آموزشی، پژوهشی و ارائه خدمت باید در بخش‌ها اجرایی شود که تحقق این امر نیاز به کمک و همراهی روسای بخش‌ها و مدیران گروه‌ها دارد.

وی آموزش را اولین و مهم‌ترین وظیفه دانشگاه دانست و گفت: مدیران گروه‌ها در عرصه آموزش تلاش‌های بسیاری دارند.

کریمی هدف از نام‌گذاری تالار دارالفنون در دانشگاه علوم پزشکی تهران را قدردانی از امیرکبیر در تأسیس دارالفنون و یادآوری و آموزش به نسل جوان دانست تا با آگاهی از ریشه‌های خود، نگاه به آینده داشته باشند و افزود: دارالفنون یادآور قدمت و تاریخ دانشگاه است. دانشگاهی که بیش از ۱۶۰ سال پیش به تصمیم انسان شریفی که فقط به فکر مدیریت دوران خود نبود و به آینده توجه داشت، تأسیس شد.

وی گفت: معتقدم هر کس در کشورمان در هر دوره‌ای که مسئولیت دارد فقط همین یک درس را از امیرکبیر بزرگ یاد بگیرد که به فکر دوران مدیریت و صدارت و وزارت خود نباشد و آینده را ببینید نتیجه‌اش بعد از ۱۷۰ سال همانند دانشگاه تهران می‌شود. البته امیدوارم این دانشگاه، در آینده رشد و توسعه بیشتری داشته باشد.

رئیس دانشگاه علوم پزشکی تهران گفت: در شرایط خاصی قرار داریم متأسفانه یا خوشبختانه انتظارات از جامعه پزشکی متفاوت است که بخشی بجا و بخشی نابجاست و جامعه پزشکی هم مسائل و مشکلات متعددی دارد که باید سردمداران و تصمیم گیران این عرصه ا تجربه، درایت و تصمیمات عاقلانه به آن‌ها رسیدگی کنند. برای مسائل جامعه پزشکی نمی‌توان تند و عجولانه و احساسی، باهیاهو و جوسازی، وعده‌های بزرگ و بی‌پشتوانه صحبت کرد و تصمیم گرفت.

در ادامه این نشست هر یک از مدیران گروه‌ها به بیان دیدگاه‌ها و نظرات خود در حوزه‌های آموزشی و پژوهشی و ارائه خدمت پرداختند.

جذب هیئت‌علمی و نیروی انسانی موردنیاز، تأمین تجهیزات و فضای فیزیکی مناسب، ایجاد فیلد مناسب برای آموزش برخی رشته‌ها و توجه به کیفیت آموزش در بالین، افزایش تعامل بیشتر بین علوم بالینی و پایه، تأمین اعتبار موردنیاز پایان‌نامه‌ها و مواد آزمایشگاهی، توجه به کیفیت و انضباط آموزشی دانشجویان، تخصص گرایی در آموزش، حفظ برند دانشگاه و ایجاد برند جدید در عصر نوین، شمار پذیرش دانشجویان و سهمیه‌های موجود از جمله مسائلی بود که از سوی مدیران گروه‌ها مطرح شد.

سپس هریک از معاونان دانشگاه به مسائل مطرح‌شده پاسخ و به بیان انتظارات دانشگاه از مدیران گروه‌های آموزشی پرداختند.

رستمیان معاون اجتماعی فرهنگی دانشگاه علوم پزشکی تهران خواستار مشارکت مدیران گروه‌ها در فعالیت‌های اجتماعی شد و گفت: در آیین‌نامه ارتقا علاوه بر فعالیت‌های فرهنگی، برای مسئولیت‌پذیری اساتید هم امتیازی در نظر گرفته‌ شده است. وظیفه دانشگاه مدیریت عوامل بیماری‌زاست نه درمان بیماری، لذا صدای علمی و کارشناسی دانشگاه باید به گوش افرادی که تعیین سرنوشت کشور به دست آن‌هاست باید برسد.

دلاوری معاون بهداشت دانشگاه علوم پزشکی تهران نیز در پاسخ به ایجاد فیلد مناسب برای کارورزی برخی رشته‌ها گفت: بیمارستان‌ها، تنها فیلد آموزشی نیستند، بلکه مناطق تحت پوشش معاونت بهداشت در شهرری، جنوب تهران و اسلامشهر نیز امکان پذیرش فراگیران رشته‌های مختلف را دارند.

بیگلر معاون توسعه مدیریت و برنامه‌ریزی منابع دانشگاه علوم پزشکی تهران با اشاره به بحث کمبود هیئت‌علمی موردنیاز گروه‌ها گفت: سال گذشته ۴۹ نفر از اعضای هیئت‌علمی بازنشسته شدند که به ازای آن‌ها، بالغ‌ بر ۱۰۰ نفر به مجموعه دانشگاه اضافه‌شده است. در این مدت گروه‌های جدیدی با حضور فقط یک هیئت‌علمی ایجاد شدند بدون اینکه به جذب هیئت‌علمی و منابع موردنیاز آن‌ها توجه شود.

وی افزود: از سوی دیگر افزایش ظرفیت پذیرش دانشجویان نیز برای دانشگاه هزینه‌بر است. شمار دانشجویان دانشگاه از ۴ هزار ۷۰۰ دانشجو در سال‌های گذشته به ۱۲ هزار و ۳۰۰ دانشجو افزایش‌یافته و این منابع دانشگاه را تحت تأثیر قرار می‌دهد.

کردی معاون بین‌الملل دانشگاه علوم پزشکی تهران نیز بر بین‌المللی سازی حوزه‌های آموزشی، پژوهشی و ارائه خدمت تأکید کرد و از مدیران گروه‌ها خواست برای سال آینده برنامه بین‌المللی سازی گروه خود را ارائه دهند.

سهراب پور معاون آموزشی دانشگاه علوم پزشکی تهران نیز از بازنگری سیستم شعاع خبر داد و گفت: سیستم شعاع جدید راه‌اندازی و اشکالات آن برطرف شده است. آموزش به‌کارگیری شعاع به گروه‌های غیربالینی ارائه‌شده؛ پس از ایام نوروز نیز کارگاه آموزشی ویژه گروه‌های بالینی برگزار خواهد شد.

وی با اشاره به ویژگی‌های شعاع جدید، از اجرای کامل آن تا خرداد سال آینده خبر داد و گفت: در نسخه قبلی باید هرماه، شعاع تکمیل می‌شد اما در نسخه جدید هر سه ماه یک‌بار این کار انجام می‌شود. همچنین ارتباط نرم‌افزاری با سامانه علم‌سنجی وزارت بهداشت برقرارشده است. در شعاع جدید می‌توان، گزارش عملکرد فعالیت‌های اعضای هیئت‌علمی را رصد کرد. از این‌ پس تأیید اطلاعات تکمیل‌شده در شعاع به‌جای روسای بیمارستان‌ها توسط رئیس بخش‌ها و مدیران گروه‌ها انجام می‌شود.

سهراب پور، خواستار مشارکت گروه‌ها در تولید محتوای مجازی شد و گفت: فراخوان دانشگاه مجازی برای تولید محتوای مجازی اعلام‌شده و اعضای هیئت‌علمی دانشگاه می‌توانند با مشارکت در این زمینه منابع خوبی را جذب کنند.

معاون آموزشی دانشگاه علوم پزشکی تهران با اشاره به رویکرد دانشگاه در کاهش ظرفیت پذیرش دانشجویان گفت: افزایش شمار دانشجویان نیاز به افزایش استاد و امکانات و بودجه دارد. در این شرایط به‌جای افزایش شمار دانشجو نیاز به افزایش بهره‌وری و کیفیت آموزش داریم. لذا با توجه به شرایط کشور باید به سمت کاهش ظرفیت‌ها برویم که این کار با بررسی دقیق و علمی درحال انجام است. باید بودجه‌ها را به سمتی هدایت کنیم که دانش‌آموختگان باکیفیتی تربیت شوند.

صحرائیان معاون تحقیقات و فناوری دانشگاه علوم پزشکی تهران تنها راه برون‌رفت از شرایط موجود را اشتراک‌گذاری توان تجهیزاتی و انسانی دانست و گفت: اگر بخواهیم در این شرایط به‌صورت جزیره‌ای عمل کنیم موفق نخواهیم بود. باید گروه‌ها و مراکز تحقیقاتی ابتدا نگاه کشوری و دانشگاهی داشته باشند و بعد منافع گروه و بخش خود را موردتوجه قرار دهند. برخی از تجهیزات آزمایشگاهی در بیمارستان‌ها وجود دارد که کمتر مورداستفاده قرار می‌گیرد درحالی‌که با اشتراک‌گذاری آن‌ها می‌توان نیاز مراکز دیگر را تأمین کرد.

صحرائیان بر هدفمندسازی طرح‌های پژوهشی تأکید کرد و گفت: ۵۰ درصد از بودجه پژوهش به پایان‌نامه‌ها و ۵۰ درصد دیگر به مراکز تحقیقاتی تعلق می‌گیرد. لذا مدیران گروه‌ها در هدایت ۵۰ درصد از این بودجه به تحقیقات هدفمند می‌توانند نقش مؤثری داشته باشند.

وی همتا پروری مدیران گروه‌ها و پژوهشگران را ضروری دانست و گفت: ۱۷۳ هیئت‌علمی پژوهشی فعال در دانشگاه تمایل به همکاری با گروه‌های آموزشی دارند ولی گروه‌ها آن‌ها را نمی‌پذیرند درحالی‌که این سرمایه‌ها باید به اشتراک گذاشته شود. همچنین برای ۵ سال اول خدمت اعضای هیئت‌علمی جدید برنامه‌ریزی و کارنامه پژوهشی و آموزشی برای آنها صادر شود تا وظایف خود را به‌درستی بشناسند.

کریمی رئیس دانشگاه علوم پزشکی تهران در جمع‌بندی مباحث مطرح‌شده، گفت: ۱۰۵ گروه آموزشی در رشته‌ها و دانشکده‌های مختلف وجود دارد که باید بپذیریم جمع‌آوری این ایده‌ها و پیاده‌سازی آن کار راحتی نیست. اما مطمئن باشید تیمی که مسئولیت دانشگاه را بر عهده دارد، تلاش می‌کند در تصمیمات خود منافع شخصی، گروهی، بخشی و بیمارستانی را در نظر نگیرد و مجموعه دانشگاه و کشور را موردتوجه قرار دهد. همه مسئولان دانشگاه در رده‌های مختلف باید دلسوز و به فکر دانشگاه باشند و در این دوره افرادی انتخاب شدند که از چنین ویژگی برخوردارند.

انتهای پیام /

کد خبر: 997549

وب گردی

وب گردی