«پایتخت» عید فطر می‌آید

سیدمرتضی میرباقری با اعلام جزئیات برنامه های نوروزی و برنامه های سیما در سال آینده پاسخگوی رسانه ها شد.

به گزارش ایسکانیوز، نشست رسانه‌ای اعلام ویژه برنامه‌های شبکه‌های تلویزیونی در نوروز 98 امروزدر مرکز همایش‌های بین المللی صداوسیما و با حضور سیدمرتضی میرباقری معاون سیمای سازمان صدا و سیما برگزار شد. میرباقری در ابتدای نشست در رابطه با مهم‌ترین اتفاقات سال 1397 گفت: ما در سال 1397 یک حرکت رو به رشد وطوفانی را داشتیم. بهار 1397 با مجموعه برنامه های تلویزیونی توانستیم تعداد میزان رکورد بیننده را بزنیم. در بهار 1397 مسابقات و مستندات مختلف داشتیم سریال «پایتخت»، «کلاه قرمزی» را داشتیم. تابستان 1397 مواجه بود با جام جهانی فوتبال و ما برنامه‌های گوناگونی را داشتیم؛ سریال «پدر» یکی از این سریال‌ها بود. در پاییز 1397 در وهله اول بحث سیزده آبان را داشتیم.

جدی‌گرفتن موضوع جوانگرایی در سیما

وی با اشاره به جدی‌گرفتن موضوع جوان‌گرایی، تصریح کرد: سال 97 از حیث جریان‌شناسی سال قابل اعتنایی بود و اتفاقات قابل ذکری از جنس توجه جدی معاونت سیما به جوانگرایی اشاره کرد. می‌دانید شبکه یک، شبکه سه، شبکه چهار، شبکه پنج و در سطح مدیران گروه، برنامه‌سازی و سردبیران هم جوان‌گرایی داشتیم. ما امسال در حوزه سیما به طور جدی وارد این عرصه شدیم نیروهای جوانی را انتخاب کردیم که صلاحیت‌شان را با ارائه کارهای خلاق و نوآورانه به ظهور و بروز رسانده‌اند.

برای چهل‌سالگی انقلاب به دور از کلیشه‌ها رفتار کردیم

میرباقری با اشاره به ساخت آثاری برای نشان دادن چهل‌سال دستاورد انقلاب اسلامی، خاطرنشان کرد: در ساختارهای مختلف انیمیشن، سریال و مستند سعی کردیم به دور از رفتارهای کلیشه، دستاوردهای چهلمین سال پیروزی انقلاب اسلامی و 40 برنامه "بهترین‌ها" و 20 برنامه "اولین‌ها" را داشتیم و دستاوردهای انقلاب را به اطلاع مردم رساندیم. امسال چندین برنامه مستند داشتیم تا از زوایای پیدا و پنهان موضوعات قبل انقلاب و جنایات پهلوی و وابستگی‌هایمان به استکبار را به نمایش درآوریم. زیرا بخش عمده‌ای از جمعیت ما نه انقلاب را دیده‌اند و نه دفاع مقدس را درک‌ کرده‌اند. و البته برای تأثیرگذاری بر روی نسل سوم و چهارم ما باید مطالب و محتواها غیرمستقیم ارائه شوند.

«سلمان» و «موسی» در طراز سریال‌های جهانی ساخته می‌شود

معاون سیما تصریح کرد: صنعت سریال‌سازی که دچار رکود بود این صنعت به طور جدی احیا شد و حرکت رو به رشد خودش را انجام داد. مصداق بارز آن شروع پیش‌تولید سریال‌های الف ویژه‌ای چون «سلمان» و «موسی(ع)» است که «سلمان» بعد از 20 سال و «موسی(ع)» بعد از 10 سال تکلیف‌شان روشن شد و وارد پیش‌تولید شدند. مهمترین مشکل آن‌ها به مسائل اقتصادی و مشکلات بودجه‌ای برمی‌گشت و کارگاه‌های ذیربط این سریال‌ها که فاخر بودند و طراز سریال‌سازی سطح جهانی هستند باید تمهیدات زیادی را بیندیشند و این دو سریال «فاخر» و «الف ویژه» به حرکت خودش ادامه دهند.

اضافه شدن کمیسیون مردمی و حاشیه‌سازی برای جشنواره «جام‌جم»

وی تأکید کرد: آخرین اتفاق سال 97 ارتقاء جشنواره جام جم بود که سه دوره جشنواره برگزار شد و در آستانه تعطیلی قرار گرفت. امسال در گام پنجم جشنواره جام‌جم، سه کمیسیون اضافه شد و یک بخش مردمی اضافه کردیم که حاشیه‌ساز هم شد. در دامنه این اتفاقات هزارن برنامه و هزاران فکر و اندیشه جوان تحت‌گرفتاری‌های زیاد اقتصادی دچار تنش‌های زیاد اقتصادی شدیم. در کنار این فضای تحریم‌های اقتصادی دشمن و برخی بی‌تدبیری‌های داخلی، رسانه ملی به خوبی در کنار مردم قرار گرفتتد مشفقانه و دلسوزانه تلاش کردیم کنار مردم باشیم.

استعدادها به شبکه سه و چهره‌های مردمی به شبکه یک می‌روند

میرباقری با اشاره به برنامه‌های سال تحویل و ویژه‌برنامه‌های نوروزی شبکه‌های سیما، گفت: در خصوص برنامه‌های نوروزی امسال همزمان با ماه رجب و روز پدر اتفاقات نوروزی شروع می‌شود و این ایام را به فال نیک می‌گیریم. ما در همان شب‌های اول مصادف می‌شویم با ایام اعتکاف که شبکه‌های سیما بنابر تصمیم شورای معارف سیما عمل می‌شود. شبکه‌ها در این ایام به استقبال نوروز 98 هم می‌روند و امسال فارغ از دعوت چهره‌های هنری و ورزشی، در شبکه یک چهره‌های مردمی برتر روی آنتن می‌روند و بهترین و برترین استعدادهای برنامه «عصر جدید» هم مهمان برنامه نوروزی شبکه سه سیما می‌شوند. تلاش ما در تلویزیون این است که استعدادها بتوانند توانمندی‌های نادیده‌شان را به بروز و ظهور برسانند و کسانی هم هستند که در قبال مسائل اجتماعی مسئولیت‌پذیری داشته‌اند و مسئولانه عمل کرده‌اند. این برنامه‌ها روزهای قبل از عید نوروز کار خودشان را شروع خواهند کرد.

سریال‌های نوروزی و خرید دو اثر نمایش‌خانگی

وی با اشاره به سریال‌های نوروزی و حضور «عطسه» در شبکه پنج و «بالش‌ها» در شبکه دو سیما، اضافه کرد: ما امسال سه سریال نوروزی «نون.خ» برای شبکه یک، «بر سر دو راهی» شبکه دو و «مرّ قانون» شبکه سه داریم. شبکه پنج تدبیر کرده و سریال «عطسه» را از شبکه نمایش‌خانگی خریداری کرده و در شبکه دو هم «بالش‌ها» دیگر خرید شبکه نمایش‌خانگی ما بوده است. یکی از تمهیدات دیگر ما «کلاه‌قرمزی» بوده است که به سختی بتوانند خودشان را به نوروز برسانند. 140 فیلم سینمایی را تدارک دیده‌ایم که 123 فیلم، خارجی است و 17 فیلم سینمایی ایرانی هم جزو فیلم‌های سال 96 و 97 هم اکران شده‌ که مورد توجه مخاطب هم قرار گرفته است روی آنتن خواهند رفت. فیلم‌های سینمایی خارجی محصول کشورهای روسیه، آمریکا و اروپاست.

شبکه مجازی برای بیشتر دیده شدن آثار تلویزیونی

میرباقری با اشاره به راه‌اندازی شبکه مجازی، گفت: ما در نوروز 98 علاوه بر 17 شبکه ملی، 7 شبکه مجازی را طراحی کردیم از ساعت 8 تا 24 سریال‌های ایرانی را بازپخش کنند. مثلاً سریال‌ها، مسابقات، برنامه‌های کودک و نوجوان و انیمیشن و همچنین آیتم‌ها و برنامه‌های خاص راهیان‌نور تحت عنوان شبکه‌های مجازی به آنتن می‌رسند. و البته این اصطلاح شبکه مجازی را جعل کردم و منظورم نمایش در شبکه‌‌های نمایش، تماشا و حتی شبکه‌های مستند و دیگر شبکه‌هاست که در شبانه‌روز از ساعت 8 صبح تا 12 شب مسابقات، مستندها و سریال‌های موردنظر مردم را در چندین ساعات و کنداکتورها پخش و بازپخش می‌کنند. در این بین سه سریال تولیدی، 6 سریال تأمینی، 20 مسابقه و وله‌ها و آیتم‌های مختلف برای "راهیان نور" و مستند در گونه‌های مختلف، روی آنتن خواهند رفت.

برنامه ویژه برای سلامت و امنیت

معاون سیما با اشاره به برنامه‌های نوروزی 98 که به موضوع پلیس و امنیت و سلامت و رژیم غذایی هم می‌پردازد، افزود: به دو امر هم نوروز 98 مانند سال‌های قبل بحث امنیت برای پلیس برنامه طراحی کردیم و مردم نوعاً در شهرهای مختلف مسافرت می‌روند توصیه‌های امنیتی وجود داشته باشد. اطلاع‌رسانی لازم را خواهیم داشت و در تمامی ایام نوروز اطلاع‌رسانی دقیق را انجام دهیم. در وهله دوم رژیم غذایی به هم می‌خورد و بحث سلامتی‌شان نیاز به مراقبت دارد اطلاع‌رسانی در حوزه سلامت به صورت ویژه تحت عنوان دو برنامه زنده در شبکه سلامت طراحی شده‌اند و ضمن ارائه برنامه‌ای به سوالات مخاطبین هم پاسخ می‌دهند. البته علاوه بر این حضور قوی در نوروز آماده مناسبت‌های دیگر خصوصاً ماه مبارک رمضان می‌شویم.

مهران مدیری، رضویان و انصاری با طنز به تلویزیون می‌آیند

معاون سیما در پاسخ به سوالی مبنی بر پرداختن به سریال‌های طنز گفت: سریال‌های تولیدی نوروزی ما در دو شبکه سه و یک، طنز هستند و سال 98 را تلویزیون با طنز شروع می‌کند. البته «بر سر دو راهی» هم قصه شیرینی برای ملودرام خانوادگی خود دارد. امیدوارم با صحبت‌ها و مذاکراتی که با مهران‌مدیری، جواد رضویان و سیامک انصاری شده و این آمادگی را دارند که برای تلویزیون طنز بسازند و برنامه‌هایشان را هم به سیمافیلم ارائه داده‌اند طنزهای بیشتری را در سال آینده داشته باشیم.

چرا احسان علیخانی چند برنامه را اجرا می‌کند؟

وی در پاسخ به این سوال که این تخلف نیست چرا چند برنامه را احسان علیخانی اجرا می‌کند و از دیگر مجریان استفاده نمی‌شود، گفت: شبکه سه برنامه نوروزی‌اش را به گونه‌ای طراحی کرده با برگزیدگان «عصر جدید» و استعدادها روبرو می‌شود چون او «عصر جدید» را اجرا می‌کند لذا اجرای این برنامه سال تحویل شبکه سه است و قبلاً هم ایشان چندین برنامه را اجرا کرده بودند. برخی تخلفات صورت می‌گیرد برخی از مجریان در شبکه اجرا داشتند و باید در شبکه خودشان باشند. مصداق بارز آن "دلاوری" است که در شبکه پنج و چند شبکه دیگر برنامه داشتند و شبکه ایشان شبکه پنج سیماست. اصل بر این است شبکه‌ها از مجریان خاص خودشان استفاده کنند و اگر قرار باشد از شبکه‌ای به شبکه دیگر بروند با اجازه سیما باید این کار انجام شود.

کار شبکه یک باید در دستور کار برنامه‌سازان قرار بگیرد

میرباقری درباره برنامه ویژه شبکه یک برای سال تحویل، تصریح کرد: انتخاب چهره‌های مردمی کار ایده‌آلی بود که یک تیم چهل‌نفره انجام دادند. چهره‌هایی بودند یک واقعه مهم در کشور را رقم زدند و به آن‌ها عنوان سلبریتی مردمی را می‌دهیم. رسانه ملی وظیفه دارد کسانی که کار ویژه انجام می‌دهند و افکار عمومی به آن‌ها علاقه دارد یک فایلی را باز می‌کردیم و فکر می‌کنم شبکه یک بابی را باز کرد تعداد زیادی از این برنامه‌ها داشته باشیم. فینال این کار در نوروز 98 انگیزه‌های دیگری به برنامه‌سازان بدهد تا از این دست کارها انجام بدهند.

حاشیه جشنواره‌جام‌جم؛ نمی‌توانیم نام خاطی را اعلام کنیم

معاون سیما در خصوص حاشیه‌های جشنواره جام‌جم و اختلال و پاسکاری میان وزارت ارتباطات و صداوسیما گفت: ما جشنواره پنجم را به گونه‌ای طراحی کردیم جامعیت بیشتری داشته بلشد. جشنواره‌های دیگر در حوزه فیلم و سریال، مسابقه و مستند تخصصی آثار داوری می‌شدند. امسال به عنوان جشنواره پنجم، چهار عنوان اضافه کردیم برنامه‌های ترکیبی، فضای مجازی برنامه پرودکست، برنامه‌های چهل سالگی‌ و بخشی دیگری هم اضافه کردیم که مربوط به دوبلاژ بود. اینکه شبکه‌ها برنامه‌هایی را کاندیدا کنند کفایت نمی‌کرد و به هر صورت عمومی با برنامه‌ها روبرو می‌شوند و یک ابعاد اختصاصی هم دارند. البته به دنبال نشان دادن بخش‌های دیگر همچون گریم، تصویربرداری و صدابرداری هم بودیم و امسال خوشبختانه باب دیگری را ایجاد کردیم تولیدات‌مان را عرضه کنیم مردم ابراز نظر کنند بدون اینکه برای نظرسنجی مراجعه کنیم آن‌ها نظر بدهند.

وی افزود: این کار را راه‌اندازی کردیم نظرات مردم را از اپلیکیشن‌ها می‌گرفتیم زیر نظر وزارت ارتباطات است. دولت جمهوری اسلامی مسئولیت حمایت از این زیرساخت‌ها را دارد. آرای مردمی را بدست بیاوریم پیامک سریعاً برمی‌گشت که هم از مخاطب تشکر می‌کنیم و هم مخاطب شائبه‌ای نداشته باشد. شب جمعه اختلال و دستکاری در آرا بوجود آمد. سبکی که طراحی کرده بودیم همه فهمیدند و خودمان با پلیس فتا و مراجع قضایی مسئله را در میان گذاشتیم و بلافاصله آرا را متوقف و پیام‌های مشکوک حذف شدند. از پلیس فتا درخواست کردیم ورود کند؛ قانونی به نام تجارت در کشور وجود دارد این قانون تخلفی صورت بگیرد را مشخص می‌کند. بانک مرکزی و وزارت ارتباطات تماس می‌گیرند در این اپلیکیشن‌ها باعث گرفتاری مردم بشود. این تقاضا طی توئیتی از رئیس سابق بانک مرکزی از آذری‌جهرمی وزیر ارتباطات می‌شود و آن‌ها می‌گویند که ما مراقبت می‌کنیم. هنوز نام مقصر را مجامع قضایی و پلیس فتا اعلام نکرده و بلافاصله اعلام شود در هر جایی باشد صریحاً اعلام می‌کنیم. تا زمانی اتهام‌شان ثابت نشده باشد نمی‌توانیم نامی را مطرح کنیم.

«کلاه قرمزی» نوروزی می‌شود

میرباقری با اشاره به اینکه «کلاه‌قرمزی» به آنتن می‌رسد، تأکید کرد: بسیار سوال می‌کنند که «کلاه قرمزی» نوروزی خواهد شد یا خیر؟ ما تقریباً 6 ماه پیش جلسه داشتیم که قرار به نوروز 98 بود و به دلیل بیماری برای عوامل اصلی این کار نتوانستند کاری پیش ببرند. پاسخی که به ما داده‌اند تلاش‌شان برای رسیدن به آنتن نوروزی است امیدواریم این اتفاق بیفتد اما صرفاً 15 قسمتی صحبت نکرده‌ایم که در اعیاد دیگر هم ترجیحا 40 قسمت «کلاه قرمزی» را روی آنتن داشته باشیم.

رحیمی نادی تهیه‌کننده «برنده‌باش» تخلف کرده است

معاون سیما در پاسخ به سوالی درباره تخلف تهیه‌کننده «افسانه هزارپایان» افزود: اتفاق ناگوار در رابطه با یکی دو سریال ما این اتفاق افتاد اعتبارات براساس برآورد و توافق نامه قرار گرفت. برخی از عوامل نقش داشتتد به حق و حقوق‌شان نرسیدند. سعی کردیم پرداخت‌ها به عوامل منبعی را فراهم کردیم مستقیماً از طریق سیمافیلم انجام دهیم و به تهیه‌کننده ندادیم که چنین اتفاقاتی افتاد. این یک تخلف است مواردی بوده جلوی آن گرفته شده و برای سریال "دیوار به دیوار" شده کنار گذاشتتد. این که حمید رحیمی‌نادی تهیه‌کننده «دیوار به دیوار» در جریان تخلف سریال «دیوار به دیوار» برنامه دیگری تحت عنوان «برنده‌باش» را تهیه کرده هم تخلف محسوب می‌شود.

سریال‌های فاخر جای الف ویژه را گرفتند/ساخت سریال «صیاد شیرازی»

میرباقری درباره جلوگیری از ساخت سریال‌های الف‌ویژه، گفت: پیش از این دو دسته سریال داشتیم سریال‌های روتین و سریال های الف ویژه و به یک عنوان سومی هم تحت عنوان سریال‌های فاخر قرار دادیم. سریال‌های دسته اول نرخ‌های متوسط هر دقیقه پنج میلیون و سریال‌های فاخر دقیقه‌ای چند ده میلیون تومان دارند. اگر الف ویژه بسازیم باید پول‌های گزاف دیگری را قائل شویم که ترجیح دادیم سریال‌های الف ویژه را به سریال‌های فاخر تغییر نام بدهیم. «سلمان» و «موسی» به اندازه 10سال سریال هزینه چندین میلیاردی دارند. الف فاخر می‌توان ساخت اما الف ویژه نه! هدف‌مان از ساخت سریال‌های فاخر و جلوگیری از سریال‌های الف ویژه بالا بردن دقت در مضامین و منحصر به فرد بودن کار و صرفه‌جویی در هزینه‌هاست. مثل سلمان و موسی، خواجه نصیرالدین توسی هم در سال آینده شروع به کار می‌کند نگارش آن به پایان رسیده است. سریال‌های شهید باکری، شهید همت و سریالی بعد از شهادت امام رضا(ع) تا غیبت امام زمان(عج) را در دستور کار داریم. ارتش هم به دنبال ساخت سریال «صیادشیرازی» است و اعلام آمادگی کرده تا این سریال فاخر هم ساخته شود.

شهاب حسینی به اجرای تلویزیونی برمی‌گردد؟

وی در خصوص «شکرستان» با صدای شهاب حسینی، گفت: سریال «کلاه قرمزی» لوکیشن‌هایش را انتخاب کرده، قصه نهایی شده و کار به جلوی دوربین رسیده است. البته بدانید «شکرستان» که با اجرای شهاب حسینی روی آنتن می‌رود به غیر از این اتفاق قرار است اجرا هم با شهاب حسینی داشته باشیم. پیشنهادی مبنی بر اجرای یکی از برنامه‌های شبکه نسیم روی میز است و در صورت موافقت، شهاب حسینی را در مقام اجرا هم دوباره خواهیم دید. فعلا با 13 قسمت به توافق رسیده‌اند یا در ادامه برای ضبط 100 قسمت شکرستان جدید با شهاب حسینی به توافق خواهند رسید یا کاندیدای خوش صدای دیگری این کار را ادامه خواهند داد.

«پایتخت» عید فطری می‌شود/قرارداد دیگر ما برای «پایتخت» 99 است

معاون سیما درباره ساخت پایتخت گفت: «تک قسمت پایتخت» برآوردها و بسترهایش برای ساخت نوروزی فراهم بود درگذشت مرحوم الوند این کار را متوقف کرد. البته هم متن کامل نشده و هم به لحاظ روحی عوامل آمادگی برای ساخت ندارند. چند پیشنهاد تیم تهیه‌کنندگی و سازندگی برای کار سینمایی داشته‌اند ولی قراردادی که با ما بسته‌اند یک کار تلویزیونی است. کار به نوروز نمی‌رسد ولی در عیدانه ماه رمضان(عید فطر) چند قسمت خواهیم داشت یا به ایام پایانی ماه رمضان می‌رسد که کنداکتور شبکه یک متناسب با این اتفاق سریال رمضانی را بیست و شش روزه روی آنتن می‌برد یا بیست و نهم «پایتخت» روی آنتن خواهد رفت. البته یک قرارداد دیگری با این گروه برای پایتخت نوروز 99 هم داریم که ساخته شود.

میرباقری نسبت به توقف «الف ویژه» کمال تبریزی هم واکنش نشان داد و افزود: کاری که ساخته می‌شد از نظر کمی و کیفی شرایط لازم را نداشت به همین‌خاطر یک ارزیابی‌هایی به عوامل تولید دادیم تا بعد از تغییرات دوباره شروع به ساخت کنند. مذاکره کرده‌ایم تغییرات را پذیرفته‌اند و مراحل اصلاح پیش می‌رود.

تذکرات رهبری را در تولید سیما مدنظر قرار داده‌ایم

وی در پاسخ به سوالی مبنی بر جلسه مقام معظم رهبری با تلویزیونی‌ها، گفت: جلسات خوبی با رهبر معظم انقلاب داشتیم که ایشان هم حضوراً و هم به صورت نوشتار یادداشتی این تذکرات را اعلام کردند. کاری که داریم انجام می‌دهیم طی صحبت با نویسندگان، تهیه‌کنندگان و کارگردانان که مستقیماً با تولید سر و کار دارند در مراحل تولید این تذکرات اعمال شود. حتی در سریال نوروزی‌مان به این نکته توجه کرده‌ایم و «بر سر دو راهی» خانوادگی ساخته می‌شود، چون حضرت آقا بارها بر ساخت کارهای خانوادگی و اجتماعی تأکید کرده‌اند.

واکنش به اتفاقات «برنده‌باش»؛ ما خودمان شاکی درجه یک اسپانسرها هستیم

معاون سیما در پایان نشست به حاشیه‌های مسابقه «برنده‌باش» و اعمال نظر اسپانسرها واکنش نشان داد و گفت: یک گرفتاری جدی برای برنامه‌های ما وجود دارد که این اسپانسرها و هدایتگران برخی از این اپلیکیشن‌ها به عنوان یک بازیگر مهم وارد شده‌اند. متأسفانه حمایت‌هایی که دولت باید از نظر بودجه‌ای انجام دهد بسیار ضعیف است و به نیمی از بودجه ما پاسخ نمی‌دهد پس ما مجبوریم نیمی از بودجه خود را از منابع غیر دولتی بدست بیاوریم. به نظر ما دولت و مجلس باید در یک جلسه بنشینند و با ما تصمیم‌گیری کنند و اگر این اتفاق نیفتد بحث مداخله اسپانسرها بیشتر خواهد شد. ما خودمان شاکی درجه یک در بحث اسپانسرها هستیم. متاسفانه مداخله‌گرهای برخی اسپانسرها باعث می‌شوند به کار ما لطمه بخورد. ما به صورت جدی در حال مقاومت هستیم واگر مقاومت نبود این مداخلات بیشتر از سوی اسپانسرها صورت می‌گرفت.

فارس

انتهای پیام/

کد خبر: 998963

وب گردی

وب گردی