مهارت آموزی، علاقه دانش آموزان برای حضور در مدرسه را افزایش می دهد

بوم، عنوان همایش اخیری است که وزارت آموزش و پرورش در باشگاه فرهنگیان برگزار کرده و بر مهارت‌محوری دانش‌آموزان تأکید دارد.

به گزارش خبرنگار گروه دانشگاه ایسکانیوز، وزارت آموزش و پرورش این روزها می کوشد تا در راستای سند تحول بنیادین و سند برنامه درسی، برنامه‌ها و سیاست‌های خلاقانه و متفاوتی را در پیش گیرد، در این راستا بوم یا همان برنامه ویژه مدرسه، یکی از این سیاست‌های نوآورانه و فعالانه است که وزارت آموزش‌و‌پرورش در دستورکار خود قرار داده است.

با وجود این که نظام آموزش و پرورش ما همواره دستخوش تغییر و تحولات متعددی بوده است؛ اما هنوز نتوانسته آن طور که انتظار می رود، موفقیت و پیشرفت موردنظر خود را به دست آورد و تحولات مثبت و قابل توجهی را درعرصه تعلیم و تربیت کشور ایجاد کند.

برنامه ویژه مدرسه و یا همان بوم، عنوان همایش اخیری است که وزارت آموزش و پرورش در باشگاه فرهنگیان برگزار کرده و بر موضوعات مهارت محوری تاکید دارد.

در واقع اساس و پایه پروژه ملی بوم، سند تحول بنیادین آموزش و پرورش و همچنین برنامه درسی ملی است و در واقع این برنامه، می تواند تحول بزرگی در نظام آموزش و پرورش ما ایجاد کند که در این راستا لازم است شیوه‌نامه مناسبی برای این برنامه طراحی شود که مخاطب اصلی آن، مدیر مدرسه است. محور و محتوای اصلی این شیوه نامه، اعتماد به مدرسه است که منجر به رشد آن می‌شود.

خبرنگار ایسکانیوز در حاشیه بازدید از همایش ملی برنامه ویژه مدرسه (بوم) با چند نفر از دانش آموزان و مسؤلان مربوطه به گفت و گو پرداخت که مشروح آن در این گزارش آمده است:

سعیدی یکی از مسئولان حوزه پرورشی ناحیه 13 آموزش و پرورش شهر تهران، گفت: مواردی که در این برنامه مورد توجه قرار گرفته است قطعا براساس چالش های آموزشی، فرهنگی و تربیتی و همچنین مباحث مهارتی که با آن روبه رو هستیم، انتخاب شده و این اختیار را به مدرسه می دهد تا با بررسی و تحلیل شرایط و نیازهای موجود و همچنین ظرفیت ها و امکانات بالفعل و بالقوه جامعه و محیط اطرافش سیاست های مورد نظر را تبیین و اجرایی کند.

وی ادامه داد: می توان گفت محورهای اصلی این برنامه در زمینه محیط های یادگیری، متناسب سازی برنامه های درسی با نیازها و شرایط اقلیمی و جغرافیایی استان ها، جلب مشارکت حداکثری خانواده‌ها، دستگاه‌های فرهنگی، هنری، خدماتی، مذهبی و تولیدی در طراحی و اجرای برنامه‌ها و فعالیت‌های خارج از کلاس و مدرسه و ارتقای توانمندی‌های معلمان برای مشارکت موثر آنان در برنامه‌ریزی درسی در سطح مدرسه است.

سعیدی افزود: همچنین در این برنامه موضوع ویژه ‌سازی آموزش بر اساس نیازها و علایق دانش‌آموزان و خانواده ها در مدارس فراهم می‌شود و بنا دارد تا در مدرسه فضای مناسبی برای شکوفایی استعدادها و توانایی های دانش آموزان ایجاد کند و تلاش می کند تا در مدرسه محیطی بانشاط و جذاب برای دانش‌آموزان فراهم شود.

در این غرفه دانش آموزان با توجه به علایقی که داشته اند پختن پنکک شکلاتی را انتخاب کرده اند، یکی از دانش آموزان به نام مهشاد موحدی دانش آموز مدرسه شهدای مخابرات در منطقه 2 در این زمینه گفت: مربیان ما در زنگ ویژه مدرسه به ما پختن چند نوع شیرینی را آموزش داده اند. همین موضوع باعث شد که ما به این حوزه علاقه مند شویم و تصمیم گرفتیم که دراین نمایشگاه پختن پنکک را انتخاب کنیم.

روژینا هوده شناس دانش آموز مدرسه شهید آوینی در منطقه 2 شهر تهران نیز گفت: در غرفه ما، یک ربات دست ساز برای نشان دادن معضل کم آبی در کشور و این که همه افراد جامعه از جمله دانش آموزان باید در مصرف آب صرفه جویی کنند و همچنین چند ماکت که بیشتر مربوط به مهارت های اجتماعی و ماکت هایی که مکان ها و فضاهای اجتماعی، مذهبی و فرهنگی مانند مسجد کتابخانه و فرهنگسرا را نشان می دهد.

عسل صفت دانش آموز مدرسه پروین اعتصامی در منطقه 11 شهر تهران که روی صندلی نشسته بود در حال گلیم بافی با من صحبت می کرد، گفت: من در این غرفه مشغول گلیم بافی هستم و این هنر را در زنگ ویژه مدرسه آموزش دیده ام و به آن علاقه مند شده ام و از قبل هیچ پیش زمینه ای در خصوص این هنر نداشتم.

متین باقری دانش آموز مدرسه شاهد شهید شهریاری درمنطقه 19 شهر تهران در خصوص فعالیت های مدرسه شان، گفت: مدرسه ما در حوزه های فرهنگی به ویژه موضوع نماز فعالیت های ویژه ای داشته است و می توان گفت روند بسیار خوبی را در این زمینه طی کرده است؛ زیرا بچه ها در ابتدا حضور پرشوری در نماز جماعت مدرسه نداشتند اما پس از جلساتی که مسئولان مدرسه با امام جماعت مدرسه برگزار کردند برنامه های جذابی برای تشویق بیشتر بچه ها برای شرکت در نماز جماعت در نظر گرفته شد که نتایج بسیار خوبی هم داشت.

وی ادامه داد: همچنین معلم های مدرسه هم نیز در این زمینه معاون پرورشی و روحانی مدرسه همکاری می کردند تا بچه ها به سمت کارهای مذهبی بیشتر سوق پیدا کنند و برای این کار هر روز در نماز جماعت یک قرعه کشی میان افرادی که در نماز حضور دارند برگزار شد و به برندگان قرعه کشی جوایز نقدی و غیرنقدی خوبی داده می شد که همین موضوع به نوعی موجب اشتیاق بیشتر دانش آموزان برای شرکت در نماز جماعت مدرسه شد.

باقری در ادامه گفت: البته هیچ اجبار و محدودیتی برای شرکت کردن یا نکردن دانش آموزان در این مدارس وجود نداشت و بچه ها با میل خود به در این برنامه ها شرکت می کردند و خوشبختانه روز به روز به فعالیت های آن ها افزوده می شود. همچنین بچه ها در بخش های هنری مانند معرق کاری نیز کارهای بسیار خوبی انجام داده اند که اکثر این برنامه ها مربوط می شود به زنگ ویژه مدرسه و مهارت های که مربی کار و فناوری به ما آموزش داده اند.

محمد کوهی از مدرسه شهید محسنی واقع در منطقه 17 تهران در خصوص فعالیت هایی که در مدرسه خود داشته اند، گفت: یکی از معلم های ما خیلی به ما کمک کردند که دراین زمینه پیشرفت کنیم و با آموزش نرم افزارهای برنامه نویسی کرل و C++ ما را دراین مسیر همراهی کردند حتی ما جوایز و تندیس هایی که بچه ها می دادیم را از این طریق ساختیم.

وی ادامه داد: در واقع ایده‌ها از خود بچه ها بود؛ اما ما با راهنمایی های مدیر مدرسه و معلمان خود توانستیم این کار را با موفقیت انجام دهیم. همچنین ما توانسته ایم در بخش های علمی و فناوری کارهای خوبی انجام دهد و در زمینه کارهای رباتیکی بسیار موفق عمل کرده است که امیدواریم با ایجاد انگیزه و روحیه در این حوزه ها پیشرفت های بیشتری داشته باشیم.

کوهی افزود: مدرسه ما به یک نوع تفریحگاه برای ما تبدیل شده زیرا در بسیاری از بخش های هنری، فرهنگی و تکنولوژی فعال است و باعث شده تا هر کدام از ما در حوزه ای که به آن علاقه مند هستیم کارهای زیادی انجام دهیم و در آن زمینه پیشرفت کنیم.

وی در ادامه گفت: ما صبح ها با عشق وارد مدرسه می شویم و عصر که می خواهیم از مدرسه خارج شویم دوست داریم که بیشتر در مدرسه بمانیم و فعالیت های موردنظر خود را انجام دهیم و ازهر لحظه بودن در مدرسه در کنار معلمان و همکلاسی‌های خود استفاده کنیم.

ابوالفضل قربانی یکی دیگر از دانش آموزان فعال مدرسه شاهد شهید محسنی تهران است که در خصوص دستگاهی که اخیرا طراحی و ساخته است، می‌گوید: دستگاهی که طراحی شده دستگاه زلزله سنج است و کاربرد آن این طور است که زمانی که زلزله می آید این دستگاه باعث قطع شدن گاز شهری می شود و می تواند از 2 تا 5 ساعت را گاز را قطع نگه دارد تا زمانی که به محل موردنظر دست بیابیم از بروز حادثه و خطر گاز گرفتگی جلوگیری می کند.

برای این وسیله می توانیم مقدار زمان موردنیاز و حتی ریشتر تعیین کنیم، این کار را با علاقه خود و البته کمک های مدیر و معلم خود انجام دادم؛ از آن ها تشکر می کنم و امیدوارم که راهنمایی ها و حمایت های خود را ادامه دهند تا ما بتوانیم در این زمینه موفقیت های بیشتری کسب کنیم.

گلرخی مربی مهارت ها و طرح ویژه مدرسه شهید باکری منطقه 5 تهران در خصوص دستاوردهای دانش آموزان مدرسه گفت: با توجه به کلاس های کارآفرینی که هر هفته در مدرسه برگزار می کنیم که در این کلاس ها در بخش های صنایع دستی، آشپزی و... فعالیت های متعددی که بچه ها و خانواده هایشان در این زمینه کمک های فراوانی به ما داشته اند.

وی ادامه داد: بسیاری از دستاوردهایی که در غرفه های این نمایشگاه برپا شده با همکاری دانش آموزان چند مدرسه متفاوت انجام شده است که این موضوع می خواهد بر این موضوع تاکید داشته باشد که آموزش های مهارت های هنری و اجتماعی از طریق فعالیت های گروهی با موفقیت بیشتری روبه رو خواهد بود.

گلرخی در پایان گفت: در غرفه ما فعالیت های دانش آموزان در بخش های مختلف ارائه شده و با توجه به این که هفته ای دو ساعت در زنگ ویژه به آن اختصاص داده شده است و همچنین آموزش مهارت های زندگی که در سنین بالاتر منجر به کارآفرینی می شود.

در مجموع می توان گفت برنامه ویژه مدرسه، یکی از مهم‌ترین تصمیمات نظام آموزشی کشور در چند سال اخیر است، در واقع ما در نظام آموزش و پرورش با اجرای این برنامه قصد داریم نیازها و خواسته‌های دانش‌‌آموزان را با برنامه های آموزشی و پرورشی بیش از پیش مطابقت دهیم و بدانیم که مدیران با برنامه‌ریزی بهتر برای دانش‌آموزان، سطح مدیریتی خود را ارتقا می‌دهند.

در واقع نظام آموزش و پرورش با اجرای برنامه ویژه مدارس قصد دارد تا کیفیت و سطح عمل حرفه‌ای معلمان را تقویت کند و به این ترتیب، معلم از معلم مهربان به معلم حرفه‌ای تبدیل خواهد شد.

باید باور کنیم که راه نجات آموزش و پرورش از طریق مدرسه امکان پذیر است، در واقع نظام آموزش و پرورش ما زمانی نجات پیدا می کند که مدارس روی پای خود بایستند، مهم ترین موضوع در گام اول این است که بر انتصاب، نظارت و تشویق مدیران مدرسه تمرکز کنیم؛ زیرا مدیر و در ادامه معلم کلید اصلی عبور از موانع هستند.

انتهای پیام/

کد خبر: 999117

وب گردی

وب گردی