آماده باش نیرو‌های امدادی هلال احمر در چهارشنبه سوری/۵ هزار و ۴۴۲ امدادگرآماده اند

 رئیس سازمان امداد و نجات جمعیت هلال احمر گفت:در شب چهارشنبه آخر سال نیرو‌های امدادی این سازمان در سراسر کشور در آماده باش کامل به سرمی برند.

به گزارش ایسکانیوز، مرتضی سلیمی گفت: آماده باش نیرو‌های امدادی با حضور 5 هزار و ۴۴۲ امدادگر و نجاتگر هلال احمر و بهره گیری از هزار و ۲۶ دستگاه آمبولانس، ۴۷۵ موتورسیکلت امدادی و ۱۲۲ موتور آمبولانس حاضر در طرح ملی امداد و نجات نوروزی سال ۹۸ در سراسرکشور اجرا خواهد شد.

وی همچنین ازهمکاری و هماهنگی نیرو‌های امدادرسان این سازمان با نهاد‌هایی همچون اورژانس، آتش نشانی، خدمات ایمنی و پلیس برای مقابله با حوادث احتمالی چهارشنبه آخر سال خبر داد.

رئیس سازمان امداد و نجات جمعیت هلال احمر توضیح داد: طبق گزارش‌های دریافتی و ثبت شده از گروه‌های امداد و نجات جمعیت هلال احمر در شب چهارشنبه پایانی سال‌های گذشته و در ارزیابی مصدومان، جراحت‌های پوستی در بین حادثه دیدگان شایع‌تر بوده که این آسیب دیدگی یا به صورت سوختگی و یا جراحات کوچک و بزرگ تا عمق پوست گزارش شده است.

سلیمی با هشدار زودهنگام به استفاده کنندگان از مواد محترقه و آتش زا در چهارشنبه پایان سال، گفت: آسیب‌های ناشی از ترقه بازی و استفاده از مواد محترقه بر گوش و سیستم عصبی تاثیر مخربی دارد به طوری که روان فرد را متزلزل می‌سازد.

وی اضافه کرد: مواد محترقه بر اثر جابجایی، حمل و نقل، وارد شدن ضربه، فعل و انفعالات شیمیایی و یا حتی در مقابل ارتعاش هوا و قرار گرفتن در محدوده یک فرکانس خاص، ممکن است خود به خود فعال شده و منفجر شوند که در صورت انفجار این مواد در محیط بسته، اثر تخریبی آن‌ها فوق العاده زیاد است، بنحوی که ۲۵۰ گرم از این مواد می‌تواند یک خانه ۷۰ متری را کاملا تخریب کرده و شیشه‌های ساختمان‌ها را تا شعاع ۲۵۰ متری بشکند.

این مقام مسئول در جمعیت هلال احمر با بیان اینکه کودکان و نوجوانان زشتی آتش بازی و خطرات آن را درک می‌کنند و به همین دلیل اغلب کبریت و وسائل آتش زا را در نقاط غیر قابل دیدی همچون انباری، زیر زمین و پشت بام مخفی می‌کنند به والدین توصیه کرد: در صورت امکان در ایام نزدیک به چهارشنبه آخر سال درب این محل‌ها را قفل کرده و وسایل شخصی کودکان خود را در این چند روز بررسی کنند.

رئیس سازمان امداد و نجات جمعیت هلال احمر با اشاره به اینکه یکی از عوامل عمده ایجاد حریق، پرتاب مواد آتش زا مثل فشفشه به آسمان و افتادن آتش بر روی پشت بام و بالکن و پنجره‌های باز و یا بر روی شاخه‌های خشک است، به عموم مردم توصیه کرد: با توجه به اینکه معمولا فشفشه‌ها در اثر به آتش کشیده شدن شعله ور شده و سوختن آن‌ها نیز تدریجی است، از این رو توصیه می‌شود که بالکن‌ها و پشت بام‌ها را از ضایعات احتمالی پاکسازی کنند.

سلیمی گفت: بررسی‌های آماری ثبت شده در سامانه‌های مختلف عملیاتی سازمان‌های امدادرسان از حوادث چهارشنبه آخر سال در سال گذشته نشان می‌دهد که شدت مصدومیت جسمی حادثه دیدگان مرتبط با ساختن مواد محترقه و منفجره از شدت بیشتری برخوردار بوده و خطرناکترین حالت در این مورد زمانی است که افراد مبادرت به ساخت و یا تولید اینگونه مواد خطرناک می‌کنند.

وی با اشاره به آثار زیان بار روحی و روانی حوادث شب چهارشنبه آخر سال افزود: این حوادث علاوه بر خسارات مالی، موجب زیان‌های روانی و بروز ناهنجاری‌های روحی شده که در سالیان اخیر شاهد ده‌ها مورد آن بوده ایم.

رئیس سازمان امداد و نجات با اشاره به هزینه‌های ناشی از حوادث شب چهارشنبه سوری خاطرنشان کرد: هزینه‌های وارده شامل ۲ دسته مستقیم و غیر مستقیم است که همه ساله موجب تحمیل زیان‌های بسیاری به جامعه می‌شوند.

وی گفت: هزینه‌های مستقیم شامل خدمات مربوط به امداد و نجات، درمان، بستری، بازتوانی، اندام مصنوعی، هزینه‌های
مراقبت از معلولین و نیز خسارات وارده به اماکن عمومی و خصوصی می‌شود.

سلیمی همچنین هزینه‌های ناشی از آسیب‌های روانی ناشی از حوادث را قانونی و قضایی و سازمان‌های بیمه گر را غیر مستقیم عنوان کرد.

وی گفت:درجمعیت هلال احمر، تهیه و تدوین طرح بهبود کیفی مراسم چهارشنبه سوری، تقسیم وظایف اصولی بین نهاد‌ها و سازمان‌های مرتبط به منظور حسن انجام مراسم، توسعه و ترویج فرهنگ ایمنی از طریق آموزش‌های عمومی به ویژه از سوی رسانه‌های جمعی و مطبوعات را از جمله راهکار‌های یادشده دانست.

رئیس سازمان امداد و نجات جمعیت هلال احمر از مردم خواست تا در صورت قرارگرفتن در وضعیت‌های اضطراری و پیچیده انواع حوادث و سوانح با شماره ۱۱۲ مرکز پاسخگویی به انواع حوادث سازمان امداد و نجات جمعیت هلال احمر در سراسر کشور تماس بگیرند.

انتهای پیام/

کد خبر: 1000001

وب گردی

وب گردی