اسامی  10 دانشگاه  برتر ایران در آسیا/ از دانشگاه های صنعتی تا دانشگاه های پایتخت

رتبه 10 دانشگاه ایرانی در آسیا مشخص شد و بسیاری از دانشگاه های ایرانی رتبه ای که داشتند را ارتقاء داده اند.

به گزارش خبرنگار گروه دانشگاه ایسکانیوز، دانشگاه صنعتی نوشیروانی بابل در اولین رتبه بندی دانشگاه های آسیایی با کسب رتبه 37 آسیا، و بهبود وضعیت نسبت به سال قبل، موفق به کسب جایگاه اول در دانشگاه های کشور شد.

در رتبه بندی سال ۲۰۱۸ دانشگاه های آسیایی دانشگاه صنعتی شریف، صنعتی امیرکبیر، صنعتی اصفهان، علم و صنعت ایران، دانشگاه تهران و دانشگاه تبریز رتبه های اول تا هفتم دانشگاه های کشور را به خود اختصاص داده اند. همچنین دانشگاه های شیراز، دانشگاه اصفهان در رتبه های بعدی قرار گرفته اند.

در این گزارش 10 دانشگاه برتر کشور که در آسیا رتبه کسب کرده اند را مشاهده می کنید:

1_نوشیروانی بابل

دانشگاه صنعتی نوشیروانی بابل یا دانشگاه صنعتی بابل یکی از دانشگاه‌های فنی و مهندسی دولتی وابسته به وزارت علوم ایران واقع در شهر بابل، استان مازندران می‌باشد. دانشگاه صنعتی نوشیروانی بابل تنها دانشگاه دولتی صنعتی استان مازندران و شمال ایران است. این دانشگاه دارای شش دانشکده، 200عضو هیئت علمی و حدود 6 هزار دانشجو می‌باشد که یک چهارم دانشجویان آن در مقطع تحصیلات تکمیلی و بقیه دانشجویان در مقطع کارشناسی مشغول تحصیل می‌باشند.

دانشگاه صنعتی نوشیروانی بابل در رده‌بندی سال 2018 تایمز در رتبه اول دانشگاه‌های ایران و در رده 301 –350 دانشگاه‌های جهان قرار گرفت و همچنین در سال 2019نیز رتبه اول ایران و رتبه 351–400 جهان را کسب کرد. این دانشگاه در رتبه‌بندی موضوعی شانگهای در سال 2017 در رشته مهندسی مکانیک در رده 150–101 جهان و سوم ایران و همچنین در رشته مهندسی شیمی نیز در رده 300 –201 جهان و پنجم ایران قرار گرفت.

رتبه این دانشگاه در آسیا 37 است.

2_دانشگاه صنعتی شریف

دانشگاه صنعتی شریف دانشگاهی دولتی واقع در خیابان آزادی تهران، ایران است و در سال 1344 تاسیس شد. دانشگاه صنعتی شریف در محله طرشت تهران در نزدیکی میدان آزادی واقع شده، و پردیسی نیز در جزیره کیشدر خلیج فارس دارد.

این دانشگاه بسیاری از بهترین دانشجویان ایران را جذب می‌کند. از 500 هزار نفری که هر ساله در کنکور پذیرفته می‌شوند، 800 نفر بالا می‌توانند وارد این دانشگاه بشوند. این مرکز به عنوان دانشگاه ام‌آی‌تیایران خوانده شده‌است.

این دانشگاه در حال حاضر دارای 484 عضو هیئت علمی است که از این تعداد 181 نفر استاد، 105نفر دانشیار، 176 نفر استادیار، 20 نفر مربی و 2 نفر مربی آموزشیار می‌باشند. طی پنج سال گذشته بیش از 90 درصد از پذیرفته شدگان مقطع کارشناسی کنکور سراسری دانشگاه‌ها با رتبه‌های بین 1 تا 100 و بیش از 50 درصد پذیرفته شدگان با رتبه‌های بین 1 تا 500 ، دانشگاه صنعتی شریف را برای ادامه تحصیل خود برگزیده‌اند.

رتبه این دانشگاه در آسیا 83 است.

3_دانشگاه امیرکبیر

دانشگاه صنعتی امیرکبیر یا پلی‌تکنیک تهران یکی از دانشگاه‌های فنی و صنعتی ایران است که در شهر تهران قرار دارد.دانشگاه صنعتی امیرکبیر در سال 1337 رسماً به عنوان دانشگاه صنعتی افتتاح شد. اگر چه به دلیل تعلق بخش‌هایی از آن به هنرسرای عالی، سال تأسیس آن در نشان جدید دانشگاه، 1307 آمده‌است.

دانشگاه صنعتی امیرکبیر هم‌اکنون دارای 16 دانشکده، 6 گروه آموزشی مستقل، 3 واحد آموزشی در شهرهای بندرعباس، گرمسار و ماهشهر است. این دانشگاه هم‌چنین دارای یک پردیس بین‌الملل و یک مرکز آموزش الکترونیکی نیز می‌باشد.

رتبه این دانشگاه در آسیا 88 است.

4_ دانشگاه صنعتی اصفهان

دانشگاه صنعتی اصفهان یکی از دو دانشگاه بزرگ دولتی استان اصفهان و با بیش از 2300 هکتار مساحت، بزرگ‌ترین دانشگاه کشور از لحاظ وسعت است. این دانشگاه در5 کیلومتری شمال شهر اصفهان و در محدوده‌ای که از شرق به بزرگراه آزادگان (جاده‌ی شاهین‌شهر)، از جنوب به بزرگراه دانشگاه صنعتی (جاده‌ی خمینی‌شهر) و از جنوب‌شرقی به میدان استقلال (میدان‌دانشگاه‌صنعتی) محدود می‌شود، واقع شده است. این دانشگاه دارای پارک جنگلی کوچکی است و کوه‌های صلا و سید محمد، امام‌زاده سید محمد و شهرک علمی و تحقیقاتی اصفهان، همگی، در اراضی این دانشگاه واقع شده‌است.

رتبه این دانشگاه در آسیا 96 است.

5_ دانشگاه علم و صنعت ایران

دانشگاه علم و صنعت ایران، دانشگاهی دولتی و به اعتقاد برخی اولین مؤسسهٔ آموزش عالی در ایران است که هستهٔ اولیهٔ آن در سال 1308 شکل‌گرفته‌است. این دانشگاه در تهران واقع است و شعبه‌های آن در شهرهای اراک، بهشهر، دماوند و نور قرار گرفته‌اند. این دانشگاه در سال 2016 در رتبه‌بندی تایمز به عنوان "بهترین دانشگاه ایران" و بالاتر از دانشگاه‌های صنعتی شریف و تهران قرار گرفت. در سال 2015 نیز این دانشگاه به همراه دانشگاه شریف تنها دانشگاه‌های ایرانی در بین 60 دانشگاه برتر آسیا بودند.

رتبه این دانشگاه در آسیا 108 است.

6_دانشگاه تهران

دانشگاه تهران دانشگاه دولتی و بزرگترین مرکز آموزش عالی در ایران است که در سال 1313 تاسیس شد.

همچنین دانشگاه تهران (بدون احتساب دانشگاه علوم پزشکی) در سال 2009 در رتبه‌بندی SCImago (که بر اساس تعداد مقالات علمی موسسات تحقیقاتی دولتی و آموزش عالی کشورهای مختلف موجود در دیتابیس Scopus از انتشارات Elsevier بدست آمده‌است) در رتبه 308جهان قرار داشت. (که در خاورمیانه، پس از4 دانشگاه اسرائیلی، در رتبه پنجم قرار داشت)

براساس جدیدترین رتبه‌بندی دانشگاه‌های دنیا در ژوئیه سال 2011 و بر اساس وب سنجی، دانشگاه تهران برترین دانشگاه ایران می‌باشد؛ دانشگاه تهران با رتبه جهانی 708، در شاخص اندازه صفحات وب امتیاز 502 ، در شاخص قابلیت مشاهده از سوی دیگران امتیاز 961 ، در شاخص فایلهای قابل دسترسی امتیاز 788 و در شاخص میزان ارجاعات امتیاز 384 را به دست آورده‌است. این در حالی است که رتبه این دانشگاه در آخرین نسخه‌ای که از رتبه‌بندی وبومتریک در ماه مرداد منتشر شد، 938 اعلام شده بود.

رتبه این دانشگاه در آسیا 139 است.

7_ دانشگاه علوم پزشکی تهران

دانشگاه علوم پزشکی و خدمات بهداشتی درمانی تهران یکی از دانشگاه‌های دولتی ایران و تحت پوشش وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی در استان تهران است.

دانشگاه علوم پزشکی و خدمات بهداشتی درمانی تهران بازماندهٔ مدرسهٔ طب مؤسسه دارالفنون تهران است، و به این لحاظ از کهن‌ترین موسسات علوم پزشکی آکادمیک ایران محسوب می‌شود.

رتبه این دانشگاه در آسیا 142 است.

8_دانشگاه تبریز

دانشگاه تبریز یکی از دانشگاه‌های دولتی وابسته به وزارت علوم، تحقیقات و فناوری می‌باشد که در شهر تبریز واقع است. این دانشگاه شامل ۲۲ دانشکده است و در کل دارای 29 قطب علمی و مجتمع آموزشی است. این دانشگاه در سال 1326 به عنوان دومین دانشگاه قدیمی ایران پس از دانشگاه تهران، بنیان گذاشته شد. دانشگاه تبریز بزرگ‌ترین مرکز علمی در شمال غرب ایران می‌باشد.

رتبه این دانشگاه در آسیا 148 است.

9_دانشگاه صنعتی خواجه نصیرالدین طوسی

دانشگاه صنعتی خواجه نصیرالدین طوسی یکی از دانشگاه‌های دولتی ایران است که دانشکده‌های آن به صورت غیرمتمرکز در شهر تهران قرار دارند. این دانشگاه در سال 1392 در بین پنج دانشگاه صنعتی برتر ایران قرار گرفت. این دانشگاه در اولویت‌های رتبه‌های برتر کنکور سراسری قرار می‌گیرد. با تصویب شورای انقلاب فرهنگی این دانشگاه در سال 1359 با ادغام 9 مرکز آموزش عالی (مؤسسه عالی تکنیکوم نفیسی (مؤسس مهندس حبیب نفیسی)، مدرسه عالی فنی، دانشکده نقشه‌برداری، مؤسسه آبشناسی، دانشکده هواشناسی و علوم جو، دانشکده مخابرات، مدرسه عالی ساختمان، دانشگاه کار و پیشه، تربیت دبیر فنی پلی تکنیک تهران، دانشگاه علوم و فنون مجتمع آموزشی وزارت راه، مجتمع تکنولوژی تهران و مدرسه عالی تلویزیون و سینما) به شکل کنونی و با نام دانشگاه فنی و مهندسی تشکیل شد و در سال 1367 به نام خواجه نصیرالدین طوسی، دانشمند ایرانی تغییر نام داد.

این دانشگاه در 11 دانشکده با 18 رشته تحصیلی در مقطع کارشناسی، 53 رشته در مقطع کارشناسی ارشد و 23 رشته تحصیلی در مقطع دکترا کار خود را انجام می‌دهد. به گفته دکتر محمود احمدیان، معاون آموزشی دانشگاه خواجه نصیر نسبت استاد به دانشجو در این دانشگاه با توجه به جذب اعضای هیئت علمی هم‌اکنون 1 به 18 می‌باشد.

رتبه این دانشگاه در آسیا 173 است.

10_ دانشگاه شیراز

دانشگاه شیراز یکی از دانشگاه‌های وزارت علوم، تحقیقات و فناوری و از قدیمی‌ترین دانشگاه‌های ایران است که در سال 1325 خورشیدی تأسیس شد.

بر اساس رتبه‌بندی بهترین دانشگاه‌های آسیا در سال 2017 ، که توسط سیستم رتبه‌بندی دانشگاه‌ها و مؤسسه‌های آموزش عالی تایمز (تایمز هایر اجوکیشن) اعلام شد، دانشگاه شیراز به عنوان برترین دانشگاه جامع ایران معرفی گردید.

این دانشگاه همواره به سخت‌گیری شهره بوده‌است و معدل‌های دانشجویان آن در رشته‌های مختلف عموماً در سطح‌های پایین‌تری نسبت به همترازان خود در سایر دانشگاه‌ها قرار دارد.

رتبه این دانشگاه در آسیا 188 است.

انتهای پیام/

کد خبر: 1000048

وب گردی

وب گردی