استخراج آیات قرآنی حوزه تربیت در طرح «اندیشه قرآنی»

کارشناس اداره گسترش فرهنگ دینی و اخلاقی دانشگاه فرهنگیان با اشاره به برنامه‌های ملی این دانشگاه در سال جدید گفت: بر اساس این طرح، آیات قرآن در حوزه تربیت اسلامی توسط اساتید و کارشناسان به بحث گذاشته می‌شود.

به گزارش ایسکانیوز محمد عربان، کارشناس اداره گسترش فرهنگ دینی و اخلاقی اداره کل امور فرهنگی معاونت فرهنگی و اجتماعی دانشگاه فرهنگیان درباره مهم‌ترین طرح‌های فرهنگی و قرآنی این دانشگاه اظهار کرد: یکی از طرح‌های قرآنی دانشگاه فرهنگیان، طرح ملی حفظ جزء ۳۰ قرآن کریم با عنوان (سراج) است. سراج طرحی بومی‌سازی شده است که جامعه هدف آن ۱۰ درصد از جامعه‌ آماری حدوداً ۷۰ هزار نفری دانشجومعلمان، مهارت آموزان، اساتید و کارکنان ۹۷ پردیس و مرکز آموزش عالی سراسر کشور و حوزه ستادی دانشگاه فرهنگیان است.


عریان در گفت‌وگو با ایکنا ادامه داد: این طرح در سه مرحله و با رویکرد آشنایی با مفاهیم غنی جزء ۳۰ و آموزش علمی حفظ قرآن کریم اجرایی می‌شود. در این طرح مفاهیم و روش‌های حفظ قرآن در قالب یک پک آموزشی به دانشجویان ارائه شد و در پایان هر مرحله آزمونی برگزار می‌شود و به برگزیدگان جوایز نفیسی اهداء خواهد شد و در مرحله نهایی شرکت‌کنندگانی که حد نصاب لازم را کسب کنند، گواهی معتبر اعطا خواهد شد. این حرکت به لطف خدا یک موج قرآنی در بین دانشجویان و اساتید و کارکنان دانشگاه فرهنگیان سراسر کشور به راه انداخته است.


وی با اشاره به طرح دیگر اداره‌کل امور فرهنگی معاونت فرهنگی و اجتماعی دانشگاه فرهنگیان گفت: طرح دوشنبه‌های قرآنی دیگر برنامه ما در دانشگاه است که هر هفته دوشنبه‌ها در دانشگاه اجرا می‌شود و شامل برنامه‌های متنوع قرآنی است که توسط خود دانشجویان و کانون‌های قرآن و عترت دانشجویی دانشگاه اجرا می‌شود. در همین راستا ایستگاه‌های قرآنی و برگزاری نشست‌ها و همایش‌ها و محافل و برنامه‌های مختلف با محوریت قرآن در فضای دانشگاه برپا می‌شود.

اجرای طرح سفیران فرهنگی در واحدهای دانشگاهی کشور
عریان افزود: طرح سوم، اجرای طرح سفیران فرهنگی در واحد‌های دانشگاهی سراسر کشور است. این طرح تا پایان سال ۹۷ در دو استان قزوین و گلستان اجرا شد و در سال جدید اجرای این طرح ادامه خواهد داشت. این طرح با حضور اساتید مطرح کشوری و کارشناسان معتبر فرهنگی اجرایی خواهد شد. اجرای طرح فرهنگی چمران با حضور و سخنرانی استاد محمدمهدی امیرکمالی، از یاران و همراهان شهید چمران، عضو جنبش پیشین امل لبنان و کارشناس و صاحب نظر مسائل سیاسی خاورمیانه، در ذیل این طرح در این دو استان اجرایی شد و در این جلسات به تبیین شخصیت معلمی، علمی و فرهنگی شهید چمران برای دانشجویان و اساتید و کارکنان پرداخته شد.

ثبت ایده‌های دانشجویی در طرح «اندیشه قرآنی»
عربان گفت: طرح دیگر که قرار است در دانشگاه پیگیری شود، طرح اندیشه قرآنی است که این طرح هم در مرحله اجرایی شدن است و روی آن کار می‌شود. در این طرح تمام آیات قرآن کریم که مرتبط با حوزه تربیت و مسائل تربیتی است توسط کارشناسان و متخصصان این حوزه استخراج شده و پیرامون هر یک از این آیات نورانی به مختصری از تفاسیر و مفاهیم پرداخته شده است که ان‌شاالله در قالب یک کتاب در اختیار دانشجومعلمان و همکاران ما در دانشگاه فرهنگیان قرار می‌گیرد و این حرکت با این گستردگی که کلیه‌ آیات قرآن کریم در حوزه تربیت را دربرگرفته نیز اتفاقی کم‌نظیر است.


وی افزود: این طرح به این گونه است که آیات در حوزه تربیت که گردآوری شده است به همراه مفاهیم و مضامین والای آن توسط اساتید و کارشناسان، در سرا‌های دانشجویی و برای کلیه‌ دانشجو معلمان سراسر کشور مطرح می‌شود و دانشجویان برداشت‌ها و نظرات و ایده‌های خود را حول موضوع و تفسیر آیه بیان و مکتوب می‌کنند و در پایان پس از ارزیابی و داوری متمرکز، از صاحبان برترین ایده‌های طرح شده تقدیر خواهد شد و این طرح‌ها و ایده‌های قرآنی به جهت معرفی و بهره برداری، به صورت یک کتاب چاپ خواهد شد.

اجرای دوره تربیت مربی روخوانی و روانخوانی قرآن
عربان گفت: طرح دیگر، برگزاری دوره‌های تربیت معلم و مربی روخوانی و روانخوانی قرآن کریم است. این طرح به صورت منطقه‌ای و متمرکز برگزار می‌شود که در روش متمرکز مخاطبین خاص هستند و کلیات کار و آموزش‌ها به صورت تخصصی دنبال می‌شود و در روش منطقه‌ای که در استان‌ها اجرایی می‌شود، واحد‌های دانشگاهی ما طی تفاهم نامه‌ای که با سازمان اوقاف داشته‌ایم وارد عمل می‌شوند و دوره تربیت معلم و مربی روخوانی و روانخوانی قرآن کریم را برگزار خواهند کرد.


وی افزود: در دانشگاه‌ها تشکل‌ها و کانون‌های زیادی فعال هستند. از جمله کانون‌های قرآن و عترت دانشجویی در دانشگاه فرهنگیان که ما به عنوان اداره گسترش فرهنگ دینی و اخلاقی دانشگاه بنا داریم تا محتوای فعالیت‌های این کانون‌ها و نقشه‌ راه آن‌ها را در اختیارشان قرار داده و در بخش حمایت همه جانبه از این کانون‌ها پررنگ‌تر حضور پیدا کنیم تا هرچه بیشتر نتایج پربار فعالیت‌های کانون‌های قرآن و عترت در راستای توسعه و تعمیق مفاهیم دینی و اخلاقی در سیستم تعلیم و تربیت و بالتبع در جامعه، تسری پیدا کند.


عربان با اعلام این خبر هم گفت: در سال ۹۸ و در بیست و هفتمین نمایشگاه بین‌المللی قرآن کریم، مسئولیت اجرایی و برگزاری بخش دانشگاهی این نمایشگاه بر عهده دانشگاه فرهنگیان می‌باشد و در این راستا دانشگاه فرهنگیان به عنوان میزبان بخش دانشگاهی مقدمات لازم را تمهید نموده و سیاست‌های کلی و برنامه‌های این بخش را مشخص و جلسات متعددی در حوزه ستادی و همچنین جلساتی با نمایندگان دیگر دانشگاه‌ها و ارگان‌های مختلف حاضر در بخش دانشگاهی نمایشگاه، برگزار کرده‌ایم و امیدواریم بتوانیم به احسن وجه از عهده‌ این مسئولیت بزرگ و خطیر برآییم.

کد خبر: 1000094

وب گردی

وب گردی