موفقیت دانشمندان در احیای بافت زیستی یک ماموت

به گزارش گروه علم و فناوری ایسکانیوز، ماموت ها هزاران سال است که منقرض شده اند با این حال اما در سال های اخیر تلاش های زیادی برای بازگرداندن دوباره این موجودات به حیات انجام شده است و کشف گونه ای از ماموت ها تقریبا حدود یک دهه قبل، دانشمندان را بیشتر از قبل به این رویا نزدیک کرده است.

این ماموت که یوکا نام داشت در سال ۲۰۱۰ میلادی و در حالی که یخ زده بود در منطقه سیبری پیدا شد و حالا دانشمندان ژاپنی اعلام کرده اند که به طرز معجزه آسایی موفق شده اند برخی از مواد بیولوژیکی این جانور را با وجود آنکه هزاران سال پیش مرده مجددا زنده کنند.

طبق گزارشی که CNN در این باره منتشر کرده آکیرا ایریتانی، زیست شناس ۹۰ ساله ژاپنی که همواره منتظر فرصتی برای احیای ماموت ها بوده با کمک تیمی از زیست شناسان توانسته نمونه های زیستی یوکا را جمع آوری کند با این امید که آنها را دوباره زنده نماید.

محققان دست اندرکار این پروژه در مقاله ای که چندی پیش در نشریه Scientific Reports در اینباره منتشر کردند اظهار داشتند ما ساختارهایی مشابه به نوکلئوس را از بقایای این جانور جمع آور کردیم و پویایی آنها را در تخمک های زنده موش مشاهده نمودیم.

اگر بخواهیم ساده تر بگوییم دانشمندان تحت فرایندی به نام انتقال هسته یا NT هسته سلول های ماموت مرده را درون سلول های تولیدکننده بدن موش قرار دادند و در کمال تعجب دیدند که این سلول ها دوباره زنده شده اند و به این ترتیب توانستند ذره ای از یک ماموت مرده را دوباره احیا کنند.

این آزمایش گرچه بسیار امیدوار کننده به نظر می آید اما دانشمندان هنوز تا زنده کردن ماموت ها فرسنگ ها فاصله دارند. درواقع هنوز موانع بزرگی پیش رو هستند که باید برداشته شوند.

علاوه بر این تکنیک های مدرن انتقال هسته احتمالا برای شبیه سازی و احیای یک جانور کافی نیستند. بنابراین آنطور که دانشمندان ژاپنی گفته اند این کار صرفا مبنای تلاش های آینده برای احیا کردن جانوران منقرض شده خواهد بود.

طبق پژوهش های قبلی ماموت های پشمالو پیش از آنکه منقرض شوند دچار نوعی فرگشت ژنی شده بودند و به همین خاطر قوه بویایی و پوشش مویی بدن خود را تا حدود زیادی از دست داده بودند.