فشار بر حزب‌الله را حفظ می‌کنیم؛ معافیتی برای تحریم‌های ایران صادر نمی‌کنیم

دیپلمات ارشد آمریکایی با طرح این ادعا که تحریم‌های ایران به ضرر جنبش حزب‌الله لبنان تمام شده، اظهار داشت که واشنگتن فشارها را بر حزب‌الله لبنان حفظ می‌کند.

به گزارش گروه سیاسی ایسکانیوز، «برایان هوک»، مسئول کارگروه ایران در وزارت خارجه آمریکا که از وی به‌عنوان نماینده دولت ترامپ در امور ایران یاد می‌شود، در گفت‌وگو با «نشنال» گفت که واشنگتن مصمم است حزب‌الله را تحت فشار نگه دارد.

گفت‌وگوی هوک با پایگاه اماراتی نشنال در آستانه سفر امروز «مایک پامپئو»، وزیر امور خارجه ایالات متحده به لبنان صورت می‌پذیرد.

به گفته هوک، پیام [پامپئو] برای دولت لبنان این است که حزب‌الله سازمانی تروریستی است که با تعهد به جنگ با اسرائیل امنیت مردم لبنان را در خطر قرار می‌دهد.

آمریکا در سال ۱۹۹۷، جنبش مقاومت اسلامی لبنان، حزب‌الله را در فهرست گروه‌های تروریستی قرار داده بود.

برایان هوک بار دیگر ادعا کرد که آمریکا نمی‌خواهد برای خریداران انرژی از ایران استثنا یا معافیت قائل شود. هوک قبل از اعطای معافیت‌های قبلی به خریداران نفت ایران نیز اظهاراتی از این دست داشت. او همچنین به نشست ضدایرانی ورشو اشاره کرده و مدعی شده که کارگروه‌هایی بین کشورهای عربی، اروپایی‌ها و تل‌آویو برای مقابله با «تهدید ایران» شکل گرفته است.

وی در این گفت‌وگو به سوال نشنال در خصوص تصمیم دولت آمریکا برای به‌رسمیت شناختن حاکمیت رژیم صهیونیستی بر بلندی‌های جولان پاسخی نداد.

مسئول کارگروه ایران در وزارت امور خارجه آمریکا همچنین مدعی شد: «ما می‌دانیم که ایران به‌طور میانگین ۷۰۰ میلیون دلار در سال به حزب‌الله کمک می‌کرده؛ بهتر است این پول برای مردم ایران صرف شود.»

این مقام آمریکایی ایران را متهم کرد که قصد دارد از طریق سازمان‌های شبه‌نظامی دست به ایجاد یک «کریدور شیعه» بزند و ادعا کرد: «ما تاثیر تحریم‌ها [علیه ایران] را وقتی رهبر حزب‌الله تقاضای کمک مالی کرد، دیدیم.»

وی در ادامه ادعاهایش افزود: «این خودش، بیانگر همه چیز است. این همان تاثیری است که ما انتظار داشتیم.»

خبرنگار نشنال اما از گسترش و تعمیق نفوذ ایران در منطقه به‌رغم تحریم‌های آمریکا سوال می‌کند و هوک در پاسخ می‌گوید: «تازه ۱۱ ماه گذشته؛ رویکرد ما با رویکرد دولت‌های قبلی [آمریکا] متفاوت است.»

این دیپلمات آمریکایی همچنین مدعی شد که در همین دوره کوتاه گذشته از تحریم‌ها، ایران نتوانسته به میلیاردها دلار درآمد دست پیدا کند و افزود: «خروج از توافق هسته‌ای ابزارهای زیادی برای تغییر رفتار ایران در اختیار ما قرار داده است.»

وی در پاسخ به سوالی در خصوص آنچه قاچاق نفت بین ایران و عراق خوانده شده اظهار داشت که دولت ترامپ در حال گفت‌وگو با دولت هر کشوری که در آن نقض تحریم دیده می‌شود و با دولتی که حتی احتمال نقض تحریم وجود دارد، هم گفت‌وگو می‌کند.

هوک همچنین در خصوص خروج نیروهای آمریکایی از سوریه و باقی ماندن تنها چهارصد نظامی آمریکایی در این کشور نیز گفت: «ما تاکتیک‌های خود را تغییر داده‌ایم. سطح نیروها با توجه به شرایط، بالا و پایین می‌رود. [در حال حاضر] آمریکا به کمک دیگران چشم دوخته و ما با تاکتیک‌های مختلف ماموریتمان را به انجام می‌رسانیم.»

رئیس کارگروه ایران در وزارت امور خارجه آمریکا همچنین ادعا کرد که میزان حضور ایران در سوریه بر تصمیمات آمریکا در خصوص اینکه چه میزان نیرو در سوریه نگاه دارد، تاثیر می‌گذارد.

هوک گفت: «ما وقتی در خصوص حضور آمریکا سخن می‌گوییم، نقش ایران در سوریه را در نظر می‌گیریم. همچنین به دنبال این هستیم که خروج نیروهای تحت فرمان ایران از سوریه بخشی غیرقابل انفکاک از هر فرآیند سیاسی باشد. برای سوری‌ها و روس‌ها هم انگیزه‌هایی وجود دارد تا همین هدف را دنبال کنند. تا زمانی که ایران از سوریه به‌عنوان پایگاهی برای جنگ علیه اسرائیل استفاده می‌کند، این کشور باثبات نخواهد بود.»

وی همچنین مدعی شد: «این نکته هم وجود دارد که سیاست خارجی ایران در حال به هم نزدیک کردن اعراب و اسرائیلی‌هاست ... این را در ورشو دیدیم.»

هوک همچنین در خصوص قطعنامه صادر شده از سوی کنگره آمریکا در خصوص عدم مشارکت آمریکا در جنگ یمن و احتمال تبدیل شدن آن به قانون نیز گفت: آن روز ممکن است برسد یا نرسد. من در خصوص قانون‌ها نظری نمی‌دهم.»

فارس

انتهای پیام/

کد خبر: 1000276

وب گردی

وب گردی