بارقه‌های امید برای درمان سومین سرطان خطرناک جهان

دانشمندان به‌تازگی استفاده از داروهای ترکیبی روی موش‌های دارای سرطان پانکراس را موفقیت آمیز اعلام کردند.

به گزارش گروه علم و فناوری ایسکانیوز به نقل از دانشگاه کالیفرنیا، لس آنجلس، محققان یک روش ترکیبی بالقوه برای مبارزه با سرطان پانکراس، سومین نوع سرطان مرگبار را شناسایی کرده‌اند.

یکی از داروها با لیزوزوم ها مداخله می کند؛ بنابراین مواد مغذی ضروری دوباره بازیافت نمی‌شوند. داروهای دیگر مسیر تعمیر DNA را مسدود می کند. این دو نوع دارو با هم اثرات سینرژیک دارند، به این معنی که اثرشان هنگام ترکیب بسیار بیشتر از تک تک آن هاست.

داروهای ترکیبی در حال حاضر با موفقیت روی موش آزمایش شده است و این امید وجود دارد که این امر به راهبردی موثر برای درمان سرطان پانکراس که در برابر تک داروها بسیار مقاوم هستند منجر شود.

سرطان لوزالمعده یا سرطان پانکراس (Pancreatic cancer) زمانی رخ می‌دهد که سلول‌های درون غدهٔ لوزالمعده که پشت معده قرار دارد، به صورت خارج از کنترلی شروع به تکثیر می‌کنند و یک توده تشکیل می‌دهند. این سلول‌های سرطانی توانایی حمله به دیگر بخش‌های بدن را دارند.

چند نوع سرطان پانکراس وجود دارد. رایج‌ترین نوع که آدنوکارسینوم پانکراس نام دارد، %۸۵ موارد را شامل می‌شود. این آدنوکارسینوم از بخشی از پانکراس شروع می‌کنند که مسئول ساخت آنزیم‌های گوارشی است. یک تا دو مورد از میان صد مورد سرطان پانکراس تومورهای اعصاب و غدد هستند که از سلول‌های تولیدکنندهٔ هورمون پانکراس به وجود می‌آیند.

انتهای پیام/

کد خبر: 1000294

وب گردی

وب گردی