پدیدار: رونق تولید ملی در گروی حمایت از شرکت‌های دانش‌بنیان/ استعداد و ابتکارات جوانان نیازمند توجه ویژه است

عضو کمیسیون انرژی اتاق ایران گفت: شرکت‌های دانش بنیانی که توسط جوانان شکل می گیرد باید آنها را مورد حمایت قرار داد و این حمایت‌ها مشروط بر این باشد که مدام به دنبال نوآوری در صنعت و نیز کاهش هزینه تولید برای اقتصاد کشور باشند.

رضا پدیدار عضو هیات نمایندگان اتاق بازرگانی، صنایع، معادن و کشاورزی ایران در گفت‌وگو با خبرنگار گروه علم وفناوری ایسکانیوز، گفت: برای ایجاد رونق تولید ملی در کشور نیازمند حضور جوانان توانمند در عرصه‌های مختلف هستیم؛ چرا که این امر مهم نیازمند طراحی ابزارهای نوین برای رونق ملی، لزوم همکاری بین دانشگاه و صنعت، بهره گیری از نیروی جوان آماده به‌کار و استفاده از امکانات گروه‌های جوان آماده به کار در حوزه استارت‌آپ و دانش بنیان است.

وی تصریح کرد: ما هم‌اکنون با جمعیت 10 میلیون نفری بیکار و جویای کار مواجه هستیم که برای ساماندهی آنها نیازمند اتخاذ تدابیر هوشمندانه از سوی مسئولان کشور هستیم. بایستی برنامه‌ریزان کشور به جای حرف‌های شعاری و انتقادهای بی ربط؛ امنیت سرمایه‌گذاری و ثبات سیاسی و اقتصادی در کشور و مدیریت کارآمد و دخالت دادن بخش خصوصی در کار و تولید ملی را فراهم سازند. همچنین با اعطای امتیازات ویژه برای طرح‌های صادراتی انگیزه را برای توسعه اقتصاد کشور و اشتغال‌زایی ایجاد کنند.

پدیدار افزود: یکی از موضوعاتی که امروزه مورد توجه آحاد جامعه قرار گرفته است احساس بی مسئولیتی بین مدیران دولتی است؛ چرا که مسئولان به‌خاطر سیستم‌های افراطی نظارتی، احساس بی مسئولیتی می کنند. باید به این پارامترها پرداخته شود.

عضو کمیسیون انرژی اتاق ایران با اشاره به این‌که کشور دارای منابع غنی زیرزمینی است، گفت: این منابع چه در حوزه انرژی و چه در حوزه معدنی و سایر حوزه ها باید به درستی هدایت شوند. باید فرآوری و شناسایی و تولید این منابع را در داخل به جوانان و شرکت‌های دانش‌بنیان واگذار کرد. استعداد و ابتکارات جوانان می تواند مبنای شکوفایی اقتصاد و رونق تولید ملی و بازار را به همراه داشته باشد. همچنین به‌ کاهش نرخ بیکاری در کشور کمک می‌کند.

وی با تاکید براین‌که برای رسیدن به شعار سال علاوه بر موارد فوق باید نشاط عمومی در جامعه برای جوانان فراهم شود، افزود: با ایجاد نشاط عمومی برای جوانان و کاهش ناهنجاری‌های اجتماعی می‌توان انگیزه و رغبت را برای توسعه کشور هموار ساخت.

عضو هیات نمایندگان اتاق بازرگانی، صنایع، معادن و کشاورزی ایران، تاکید کرد: متاسفانه دولت برنامه‌ای برای توسعه اقتصاد در کشور ندارد و اقتصاد کشور را قفل کرده است، همچنین باید از ابتکارات جوانان و شرکت‌های دانش‌بنیان بهره گیرد، در غیر این صورت اقتصاد کشور به بن‌بست خواهد رسید.

پدیدار ادامه داد: دانشگاه‌ به تنهایی نمی تواند نقشی در توسعه اقتصاد کشور داشته باشد. در نظام جهانی دانشگاه‌ها به عنوان تضمین کننده آینده و توسعه علم، دانش و نوآوری در جامعه ایفای نقش می‌کنند؛ بنابراین برای توسعه، تولید، نقش‌آفرینی، ارزش‌گذاری و سهیم شدن در اقتصاد کشور باید نظام جدیدی تعریف شود. همچنین دانشگاه‌ها باید مورد حمایت برنامه ریزان کشور قرار گیرند.

وی افزود: این که دانشگاه و صنعت را در یک سبد قرار دهیم اشتباه است؛ چرا که تجربه تلخ گذشته این امر مهم را نشان می دهد دانشگاهیان به‌جای اینکه به فکر توسعه باشند بیشتر به دنبال کسب درآمد هستند و این نگاه نمی تواند به توسعه صنعت کمک کند.

عضو کمیسیون انرژی اتاق ایران، گفت: شرکت‌های دانش بنیانی که توسط جوانان شکل می گیرد باید آنها را مورد حمایت قرار داد و این حمایت‌ها مشروط براین باشد که مدام به دنبال نوآوری در صنعت و نیز کاهش هزینه تولید برای اقتصاد کشور باشد. همچنین نگاه به آینده، بهره‌وری و بهبود در تولید را ایجاد کنند. ما از شرکت‌های دانش بنیان این موضوعات را می خواهیم.

وی با بیان این‌که ضریب موفقیت شرکت‌های دانش بنیان در کشور حدود 10 درصد است، اظهار کرد: این آمار رقم قابل توجهی نیست. متاسفانه هنوز شرکت‌های دانش‌بنیان به بازدهی مطلوب نرسیدند و تنها 20 درصد آنها مورد حمایت صندوق نوآوری و شکوفایی رسیده است. این شرکت‌ها اغلب توسط بخش خصوصی مورد حمایت قرار گرفته و دولت در جهت حمایت از آنها قدمی برنداشته و مدام نقش مزاحم را ایفا کرده است.

وی افزود: اگر شرکت‌های دانش بنیان می‌خواهند به رشد، شکوفایی و نوآوری برسند، باید معافیت‌های بیمه‌ای و مالیاتی و مشوق‌های صادراتی را از راه‌های جلب مشارکت مردم در فعالیت‌های تولیدی در دستور کار خود قرار دهند چرا که بدون کمک دولت نمی‌توان تولید را شکل داد و رونق بخشید. دولت باید معافیت‌ها و یارانه‌هایی برای بنگاه‌های تولیدی در نظر گیرد و ارز مورد نیاز برای تهیه مواد خام بنگاه‌ها را اختصاص بدهد تا کسانی که انگیزه لازم برای ورود به کارهای تولیدی ندارند، ترغیب شوند.

عضو هیات نمایندگان اتاق بازرگانی، صنایع، معادن و کشاورزی ایران، گفت: بدون خلاقیت و نوآوری فناوران و پژوهشگران و همکاری ارزشمندشان با صنعتگران، به باد خواهد رفت. با بی توجهی مسئولان، نسیم حیات را بر گونه های خود لمس نخواهد کرد. اقتصاد مقاومتی و اقتصاد دانش بنیان، با برپایی زیست بوم نوآوری و فناوری، معنا و مفهوم می یابد و شکوفه در شکوفه خواهد داد. چه خوب است که همه مسئولان و صنعتگران و فناوران و عموم مردم، زیست بوم نوآوری و کارآفرینی را بهتر بشناسند و هر یک، برای پایداری اش، دست همت بالا گیرند.

پدیدار تاکید کرد: برای تحقق شعار سال نباید به شعار اکتفا کرد باید راهکارهای اجرایی برای تحقق حمایت از تولید و رونق تولید تدوین شود با نظارت و آسیب‌شناسی موانع حمایت از تولید رفع شود.

وی خاطرنشان کرد: رونق تولید ملی نیازمند مدیریت جهادی است و از طریق اقتصاد دولتی محقق نمی‌شود. رونق تولید ملی از طریق اقتصاد مردمی تحقق می‌یابد و مردم باید اقتصاد کشور را در دست داشته باشند و دولت حداقل حضور را در اقتصاد داشته باشد.

انتهای پیام/

کد خبر: 1000376

وب گردی

وب گردی