9 دانشگاه ایرانی در جمع برترین دانشگاه‌های جهان در رشته علوم کامپیوتر

نظام رتبه‌بندی تایمز برترین دانشگاه‌های جهان در رشته علوم کامپیوتر را اعلام کرد که بر اساس آن 9 دانشگاه ایرانی در رتبه‌های بالای 400 قرار گرفته‌اند.

به گزارش خبرنگار گروه دانشگاه ایسکانیوز، نظام رتبه‌بندی تایمز یکی از مهم‌ترین نظام‌های رتبه‌بندی بین‌المللی است که بر اساس برخی شاخص‌ها و همچنین بر اساس نظرات اعضای علمی و آکادمیک برجسته در دانشگاه‌ها، فهرست برترین دانشگاهی جهان را منتشر می‌کند.

در رتبه بندی تایمز دانشگاه‌هایی که دارای رشته علوم کامپیوتر هستند در سال 2019 به 684 دانشگاه افزایش یافته است یعنی نسبت به سال 2018، 301 دانشگاه به این رتبه‌بندی اضافه شده‌اند.

آکسفورد انگلیس برترین دانشگاه در رشته علوم کامپیوتر

در سال 2017 دانشگاه زوریخ سوئیس در جایگاه اول این رتبه بندی قرار گرفته بود و در سال 2018 دانشگاه استنفورد آمریکا این جایگاه را تصاحب کرد. حالا بر اساس آخرین نتایج، دانشگاه آکسفورد انگلیس با دو پله صعود نسبت به سال‌های 2017 و 2018 امسال برترین دانشگاه جهان در رتبه‌بندی تایمز در رشته علوم کامپیوتر قرار دارد.

برترین دانشگاه آسیایی در رشته علوم کامپیوتر

دانشگاه ملی سنگاپور بالاترین جایگاه را در میان دانشگاه های آسیایی در این رتبه بندی داراست. حالی که تنها 6 دانشگاه این کشور در فهرست برترین دانشگاه‌های جهان در رشته علوم کامپیوتر قرار دارند دانشگاه ملی سنگاپور توانسته است در رتبه پانزدهم جهان قرار بگیرد.

9 دانشگاه ایرانی در جمع برترین‌ها

در این رتبه‌بندی نام 9 دانشگاه ایرانی به چشم می‌خورد که بر اساس آن به ترتیب دانشگاه‌های صنعتی امیرکبیر، صنعتی اصفهان، شیراز، تبریز، تهران، فردوسی مشهد، خواجه نصیرالدین طوسی، شهید بهشتی و اصفهان در رتبه‌های بالای 400 دانشگاه برتر جهان در رشته علوم کامپیوتر قرار دارند. بر این اساس 5 دانشگاه رتبه‌های 400 تا 500 و 4 دانشگاه دارای رتبه‌های بالای 500 هستند.

کدام کشورها بیشترین تعداد دانشگاه را در این رتبه‌بندی دارند؟

فهرست کشورهایی که بیشترین دانشگاه‌های خود را در این رتبه‌بندی جای داده‌اند نیز قابل توجه است. در بررسی این رتبه‌بندی مشخص شد آمریکا 111، چین 62، انگلیس 55، آلمان 35، ژاپن 29، ایتالیا 28، تایوان 27، اسپانیا 25، فرانسه 24، کره جنوبی 21، روسیه 16، ایران 9، هلند 9، سوئد 7 و عربستان سعودی 2 دانشگاه خود را در این رتبه‌بندی جای داده‌اند.

روند صعودی ایران در المپیادهای جهانی کامپیوتر

در سال ۲۰۱۱ تیم‌ ایرانی اعزام شده به المپیاد جهانی کامپیوتر در میان ۸۰ کشور رتبه دهم را کسب کرد و در سال ۲۰۱۲ به هشتم جهانی رسید. در سال ۲۰۱۳، ۲۰۱۴ و ۲۰۱۵ رتبه ششم را تصاحب کرد و در سال ۲۰۱۶ ایران موفق به کسب جایگاه سوم جهانی در این رقابت‌ها شد. در المپیاد ۲۰۱۸ ژاپن ایران با کسب یک مدال طلا، یک نقره و یک برنز به جایگاه نهم دست یافت.

کد خبر: 1000384

وب گردی

وب گردی